Örvények titkai

A blog víz alatti régészeti kutatásaimról, azok szervezéséről, eseményeiről, eredményeiről szól. Időnként a terület érdekesebb, fontosabb híreiről is beszámolok. Természetesen szubjektív módon. Célom: megismertetni a víz alatti régészetet a nagyközönséggel, egyben "nemzeti tudományaink" közé emelni, hogy egyfajta Hungarikum váljék belőle. Az oldalon bemutatott saját képek, kutatási eredmények csak a szerző hozzájárulása esetén használhatóak fel. Üdvözlettel: Dr. Tóth János Attila

Utolsó kommentek

Címkék

14.sz. (1) 1526 (1) 18.sz (1) 1848 1849 (1) 2. világháború (2) 2001 (1) Áder János (1) adomány (1) adria (2) ajánló (1) alap (1) alexandria (2) anjou (1) aqua et archaeologia (1) aquincum (1) arany (1) aranyosapáti (1) archaeology (2) archaeology magazine (1) argonauta (1) argonauta kutatócsoport (9) Argonauta kutatócsoport (1) argonauta program (33) ariosti (2) Árpád Múzeum (1) ásatás (3) Atlantisz (1) ausztria (1) baja (1) Balaton (1) Balaton Expedíció (1) baltic (1) balti tenger (1) banner jános (1) barcs (2) bayerisch lloyd (1) black swan (1) boat (1) bödnhajó (1) bödönhajó (11) bölcske (4) börzsöny múzeum baráti köre (1) brazília (1) brazilia (1) brazil projekt (1) bronzkor (2) búbánat vökgy (1) budapest (1) Budapest (1) buda motoros (1) bulgária (1) Búvár (1) búvár (35) búvárégészet (1) búvárinfó (1) búvárkodás (1) búvárrégész (13) búvárrégészet (4) búvárrégészeti szakosztály (2) búvárrégészeti szakosztűly (1) cikk (1) Címkék (8) cmas (1) czakó lászló (1) danube (1) danube limes (1) délafrika (1) dendrokronológia (2) dereglye (11) dicovery channel (1) discovery (2) Doggerland (1) dogout (1) dokumentáció (1) dokumentálás (1) dömös (1) dorog (3) dossiers d archéologie (1) dráva (28) Dráva (2) drava (1) drávagárdony (2) drávatamási (17) dráva múzeum (1) drava river (1) dréva (1) duna (23) Duna (13) dunabogdány (1) dunafalva (1) dunaföldvár (4) Dunakanyar (1) dunakanyar (3) dunaszekcső (1) dunasziget (1) Dunaújváros (1) duna stratégia (1) eaa 2009 (1) együttműködés (2) előadás (7) elsüllyedt (1) elsüllyedt tank (1) ercsi (2) erőd (1) expedíció (2) exploration (1) fahajó (1) fekete hattyú (1) felfedezés (10) felfedzés (1) floralia (1) folyami örökség-nap (1) fotogrammetria (1) franciaország (1) gázvezeték (1) geológia (1) georégészet (1) georg bass (1) giovanni ariosti (1) Gönyű (1) gönyű (1) gőzhajó (1) gyűjtés (1) hadirégészet (1) hadtörténet (1) hajó (57) hajók (1) hajómalom (2) hajóroncs (5) hajózás (1) hajó roncs (1) hal (2) halászat (1) havária (1) hellókarácsony (1) Henszlmann díj (1) henszlmann díj (1) hír (1) hírek (1) horgony (1) hungaria nostra foundation (1) hungary (1) icomos (1) index (1) indiana jones (1) indonézia (1) inrap (1) institute of nautical archaeology (1) interjú (2) ipoly (6) ipolyság (1) ismeretterjesztés (1) iszkába (1) ivan visin (1) kastélyosdombó (1) katasztrófa (1) keltezés (1) kiállítás (5) kiemelés (1) kikötőerőd (4) kincs (6) kincskeresés (10) kincskeresők (1) köh (3) kőhorgony (1) kolostor (2) kőmacska (1) kompetenciateszt 2010 (1) konferencia (2) könyv (2) konzerválás (1) kor (1) koraújkor (1) köszöntő (1) középkor (5) közlemény (1) kultúra (5) kulturális örökségvédelmi hivatal (1) kulturális öröskégvédelmi hivatal (1) kunsziget (4) kutaás (1) kutatás (35) kutatóközpont (1) ládák (1) lakócsa (1) lapátorrú tok (1) leányfalu (1) lelet (1) leletmentés (2) letkés (8) lézerszkenner (1) limes (10) limes projekt (5) logboat (1) lórév (1) mag (1) magyar nemzeti múzeum (1) magyar régészeti és művészettörténeti társulat (4) magyar régész szövetség (1) malom (1) margit híd (2) máriakálnok (1) mária királyné (8) mária terézia (1) maritime affairs group (1) második világháború (5) média (1) meghívó (1) merülés (1) Messerchmitt (2) MHSz (1) mohács (1) monarchia (1) monoxyl (1) mosoni duna (4) mosonmagyaróvár (1) mozsárbomba (1) mr1 (1) MRMT (1) mr 1 (1) mta (2) művészettörténet (1) nagyítás (1) nefmi (1) NKA (1) nka (1) noé bárkája (1) norvég (1) norvegian financial mechanism (1) norvég alap (14) norvég finanszírozási mechanizmus (1) norvég otka (1) octopus (3) odyssey (4) odyssey marine exploration (1) oltárkő (1) önkéntesség (1) örökségvédelem (2) orvég alap (1) osztrák (1) osztrák magyar monarchia (1) osztrák örökösödési háború (1) otka (20) otka nnf (22) pályázat (1) párizs (2) pest megye (1) pipeline (1) pócsmegyer (1) ponton (1) porcellán (1) potony (2) ráckeve (18) Ráckeve (10) rádió (1) régészet (33) régészeti búvár tanfolyam (1) régészeti társulat (1) régészet napja (1) rejtély (3) rendezvény (1) repülő (2) római (3) római kor (5) római kövek (2) roman period (1) roncs (32) roncskurtatás (1) roncskutatás (4) roncsok (1) rongálás (1) rönkhajó (1) rtl (2) science (1) ship (1) solt (10) splendido (1) süllyseztés (1) Szalki-sziget (1) szatya (1) szeged (5) szentborbás (1) szentendre (4) szentendrei duna (1) szent istván csatahajó (1) Szent Pantaleon (1) szenzáció (5) szerbia (4) szigetújfalu (2) szigetvár (1) szob (5) szökőár kft. (1) szonár (29) Szonár (3) szövegértés (1) szponzor (2) tahitótfalu (2) tank (2) társadalmi munka (1) tenger (1) terepbejárás (1) tisza (6) titanic (1) tolna megye (1) török kor (19) török kori dereglye (1) török kori hajó (1) történel (1) történelem (4) trója (1) tudomány (20) tündérsziget ökopark (1) tündérvár (1) tv (1) t 34 (1) újkor (1) underwater (1) underwater archaeology (3) underwater cultural heritage (1) unesco (10) UNESCO (1) unesco 2001 (3) unesco konvenció (1) unesco underwater heritage (1) uszály (1) úszódaru (1) vág (1) viza (3) vízimalom (1) víz alatti kulturális örökség (4) víz alatti múzeum (1) víz alatti örökség (4) víz alatti régészet (6) víz alatti Régészeti Központ (1) víz alatti régészeti központ (1) vörösiszap (1) wreck (2) wrecks (1) zenta (5) zentai csata (5) zenta projekt (1) Címkefelhő

Mária királyné kincsei 3.

2009.02.19. 09:31 :: régészbúvár

Az ősszel megvizsgált hajóroncs a lapos aljú dereglyék családjába tartozott. Ezeknek a hajóknak nem volt gerince, hanem a lapos hajófenék vastag tölgy pallói adják a test hosszanti stabilitását. A keresztirányú merevítést a bordázat adja, amelyben megtaláljuk a jól ismert L alakú fenékbordákat. Ezeknek a bordáknak az a jellemzője, hogy egyetlen (elágazó, vagy elhajló) fából faragták ki őket, oly módon, hogy a borda végaső alakja egy L betűre emlékeztet. A hosszanti szár a hajófenéken fekszik keresztbe, a rövidebbik az oldalpalánkot tartja. Mivel ezeket a bordákat váltakozó irányba (tehát hol a hajó jobb, hol a bal oldala felé néz az L) így egy masszív váz alakult ki. 

Miután meghatároztuk a hajó helyét, és megismertük a látható részek állapotát, mintát vettünk az egyik bordából. A dendrokronológiai elemzés azt hozta ki, hogy a hajó az 1700-as évek negyvenes éveiben épülhetet. Ez sajnos nem Mária kiályné kora, de attól még két és fél évszázados a lelet! Mária Terézia, az osztrák örökösödési háború időszaka is izgalmas kor. A roncs azt is jelzi, hogy a forrásokból ismert lelőhelyek mellett bátran számolhatunk további leletek előkerülésével is.

A tudományos tevékenység mellett természetesen nagy hangsúlyt fektettünk az ismeretterjesztésre, és a médiakapcsolatokra is. Talán ez volt az elmúlt év legnagyobb sajtófigyelmet kepott régészeti kutatása. Ami azért is méltányolandó, mivel egy árfi fillért sem költöttünk reklámra. talán mert jó bornak nem kell cégér?

A kincseshajó kutatása azért fontos, mert segít felhívni a nagyközönség figyelmét víz alatti örökségünk jelentőségére és sebezhetőségére. Ehhez a projekthez kapcsolóan szeretnénk megszervezni a Folyami Régészeti Kutatóközpont és Múzeumot is. Ez az egyelőre csak álmaimban létező intézmény végezhetné az ország víz alatti lelőhelyeinek térképezését (ezek többsége ugyanis még nem ismert, és csak azt lehet védeni, amit már felfedeztünk). Emellett segíthetne a múzeumoknak a beruházások kapcsán felmerülő speciális víz alatti munkák elvégzésében is. Nem erőltetett együttműködésre gondolok, hanem egyenlő felek szaktudáson alapuló békés munkamegosztására. Ez a mai Magyarországon nem túl gyakori. Az intézmény és a múzum (természetesen a létrejövő restaurátor központtal) kiszolgálhatná a tágabb (európai) régió igényeit is. Ezzel egyrészt gazdaságilag is fenntartható lenne a projekt, másrészt hazánk nemzetközi, kulturális és tudományos tekintélye is nőne.

A "szükséges" szerepvállalás mellett a tisztán tudományos feladatokra is koncentrálhatnánk (a régészet ugyanis a múlt jövője, ami azt jelenti, hogy a múlt megismerésén keresztül segíti a jövő stratégiáját). A kincseshajó projekt, és a remélhetően hozzá kapcsolódoó nagyszerű felfedezések nem csak hazai, hanem nemzetközi turisztikai attrakciót jelenthetnek. Így segítik a térség turisztikai iparának fejlődését is, tehát tudományos és kulturális jelentőségén fellül a térség további fejlődésének is a motorját jelenthetik.

A következő bejegyzésben erről a tervről írok.

Szólj hozzá!

Címkék: régészet búvár mária terézia kincs hajó szob dunakanyar mária királyné osztrák örökösödési háború

A bejegyzés trackback címe:

https://buvarregesz.blog.hu/api/trackback/id/tr48952256

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása