Örvények titkai

A blog víz alatti régészeti kutatásaimról, azok szervezéséről, eseményeiről, eredményeiről szól. Időnként a terület érdekesebb, fontosabb híreiről is beszámolok. Természetesen szubjektív módon. Célom: megismertetni a víz alatti régészetet a nagyközönséggel, egyben "nemzeti tudományaink" közé emelni, hogy egyfajta Hungarikum váljék belőle. Az oldalon bemutatott saját képek, kutatási eredmények csak a szerző hozzájárulása esetén használhatóak fel. Üdvözlettel: Dr. Tóth János Attila

Utolsó kommentek

Címkék

14.sz. (1) 1526 (1) 18.sz (1) 1848 1849 (1) 2. világháború (2) 2001 (1) Áder János (1) adomány (1) adria (2) ajánló (1) alap (1) alexandria (2) anjou (1) aqua et archaeologia (1) aquincum (1) arany (1) aranyosapáti (1) archaeology (2) archaeology magazine (1) argonauta (1) argonauta kutatócsoport (9) Argonauta kutatócsoport (1) argonauta program (33) ariosti (2) Árpád Múzeum (1) ásatás (3) Atlantisz (1) ausztria (1) baja (1) Balaton (1) Balaton Expedíció (1) baltic (1) balti tenger (1) banner jános (1) barcs (2) bayerisch lloyd (1) black swan (1) boat (1) bödnhajó (1) bödönhajó (11) bölcske (4) börzsöny múzeum baráti köre (1) brazília (1) brazilia (1) brazil projekt (1) bronzkor (2) búbánat vökgy (1) budapest (1) Budapest (1) buda motoros (1) bulgária (1) Búvár (1) búvár (35) búvárégészet (1) búvárinfó (1) búvárkodás (1) búvárrégész (13) búvárrégészet (4) búvárrégészeti szakosztály (2) búvárrégészeti szakosztűly (1) cikk (1) Címkék (8) cmas (1) czakó lászló (1) danube (1) danube limes (1) délafrika (1) dendrokronológia (2) dereglye (11) dicovery channel (1) discovery (2) Doggerland (1) dogout (1) dokumentáció (1) dokumentálás (1) dömös (1) dorog (3) dossiers d archéologie (1) Dráva (2) drava (1) dráva (28) drávagárdony (2) drávatamási (17) dráva múzeum (1) drava river (1) dréva (1) Duna (13) duna (23) dunabogdány (1) dunafalva (1) dunaföldvár (4) Dunakanyar (1) dunakanyar (3) dunaszekcső (1) dunasziget (1) Dunaújváros (1) duna stratégia (1) eaa 2009 (1) együttműködés (2) előadás (7) elsüllyedt (1) elsüllyedt tank (1) ercsi (2) erőd (1) expedíció (2) exploration (1) fahajó (1) fekete hattyú (1) felfedezés (10) felfedzés (1) floralia (1) folyami örökség-nap (1) fotogrammetria (1) franciaország (1) gázvezeték (1) geológia (1) georégészet (1) georg bass (1) giovanni ariosti (1) gönyű (1) Gönyű (1) gőzhajó (1) gyűjtés (1) hadirégészet (1) hadtörténet (1) hajó (57) hajók (1) hajómalom (2) hajóroncs (5) hajózás (1) hajó roncs (1) hal (2) halászat (1) havária (1) hellókarácsony (1) Henszlmann díj (1) henszlmann díj (1) hír (1) hírek (1) horgony (1) hungaria nostra foundation (1) hungary (1) icomos (1) index (1) indiana jones (1) indonézia (1) inrap (1) institute of nautical archaeology (1) interjú (2) ipoly (6) ipolyság (1) ismeretterjesztés (1) iszkába (1) ivan visin (1) kastélyosdombó (1) katasztrófa (1) keltezés (1) kiállítás (5) kiemelés (1) kikötőerőd (4) kincs (6) kincskeresés (10) kincskeresők (1) köh (3) kőhorgony (1) kolostor (2) kőmacska (1) kompetenciateszt 2010 (1) konferencia (2) könyv (2) konzerválás (1) kor (1) koraújkor (1) köszöntő (1) középkor (5) közlemény (1) kultúra (5) kulturális örökségvédelmi hivatal (1) kulturális öröskégvédelmi hivatal (1) kunsziget (4) kutaás (1) kutatás (35) kutatóközpont (1) ládák (1) lakócsa (1) lapátorrú tok (1) leányfalu (1) lelet (1) leletmentés (2) letkés (8) lézerszkenner (1) limes (10) limes projekt (5) logboat (1) lórév (1) mag (1) magyar nemzeti múzeum (1) magyar régészeti és művészettörténeti társulat (4) magyar régész szövetség (1) malom (1) margit híd (2) máriakálnok (1) mária királyné (8) mária terézia (1) maritime affairs group (1) második világháború (5) média (1) meghívó (1) merülés (1) Messerchmitt (2) MHSz (1) mohács (1) monarchia (1) monoxyl (1) mosoni duna (4) mosonmagyaróvár (1) mozsárbomba (1) mr1 (1) MRMT (1) mr 1 (1) mta (2) művészettörténet (1) nagyítás (1) nefmi (1) NKA (1) nka (1) noé bárkája (1) norvég (1) norvegian financial mechanism (1) norvég alap (14) norvég finanszírozási mechanizmus (1) norvég otka (1) octopus (3) odyssey (4) odyssey marine exploration (1) oltárkő (1) önkéntesség (1) örökségvédelem (2) orvég alap (1) osztrák (1) osztrák magyar monarchia (1) osztrák örökösödési háború (1) otka (20) otka nnf (22) pályázat (1) párizs (2) pest megye (1) pipeline (1) pócsmegyer (1) ponton (1) porcellán (1) potony (2) Ráckeve (10) ráckeve (18) rádió (1) régészet (33) régészeti búvár tanfolyam (1) régészeti társulat (1) régészet napja (1) rejtély (3) rendezvény (1) repülő (2) római (3) római kor (5) római kövek (2) roman period (1) roncs (32) roncskurtatás (1) roncskutatás (4) roncsok (1) rongálás (1) rönkhajó (1) rtl (2) science (1) ship (1) solt (10) splendido (1) süllyseztés (1) Szalki-sziget (1) szatya (1) szeged (5) szentborbás (1) szentendre (4) szentendrei duna (1) szent istván csatahajó (1) Szent Pantaleon (1) szenzáció (5) szerbia (4) szigetújfalu (2) szigetvár (1) szob (5) szökőár kft. (1) szonár (29) Szonár (3) szövegértés (1) szponzor (2) tahitótfalu (2) tank (2) társadalmi munka (1) tenger (1) terepbejárás (1) tisza (6) titanic (1) tolna megye (1) török kor (19) török kori dereglye (1) török kori hajó (1) történel (1) történelem (4) trója (1) tudomány (20) tündérsziget ökopark (1) tündérvár (1) tv (1) t 34 (1) újkor (1) underwater (1) underwater archaeology (3) underwater cultural heritage (1) unesco (10) UNESCO (1) unesco 2001 (3) unesco konvenció (1) unesco underwater heritage (1) uszály (1) úszódaru (1) vág (1) viza (3) vízimalom (1) víz alatti kulturális örökség (4) víz alatti múzeum (1) víz alatti örökség (4) víz alatti régészet (6) víz alatti régészeti központ (1) víz alatti Régészeti Központ (1) vörösiszap (1) wreck (2) wrecks (1) zenta (5) zentai csata (5) zenta projekt (1) Címkefelhő

Szeged: ígéretes anomáliák a Tisza mélyén!

2009.04.27. 09:29 :: régészbúvár

 

Kis csapatunk (balról joobra): Tóth J. Attila, Puskás Norbert, Visy Zsolt, Olajos Szilvia, Pál József és a fotót készítő Mészáros Patrícia

 

 

 

 

 

 Sikeresen zárult a hétvégi szegedi szonaras kutatás. Kellemes, napos időben sikerült átfésülnünk oldalpásztázó szonarunkkal a szegedi Tiszát a Maros torkolatától egészen a belvárosig. A műszer számos anomáliát észlelt, melyek közül néhány már ismert volt korábbi kutatásokból, de ezek mellett újabb ígéretes jeleket is rögzítettünk.

Az egyik helyszínen különösen izgatott lett csapatunk, mivel éles szélű, téglalap alkú tárgyakat észleltünk, ráadásul a tréségükben olyan hosszúkás tárgyak hevernek, amelyek deszkák, vagy gerendák lehetnek. Mivel kutatásunk fő célja Givanni Ariosti elsüllyedt hajójának, és az abban szállított daciai római kövek megtalálsa, így érthető az érdeklődés.

A kutatás következő fázisa az lenne, hogy ezt a területet, illetve néhány másik helyszínt (közöttük egyértelmű hajóroncsot is) búvár eszközökkel is megvizsgáljunk.

Jelenleg a dokumentáció készül, és reménykedünk a szükséges forrás előteremtésében.

Alább egy kis ízelítőt talának felvételeinkből. A koordinátákat biztonsági okból levágtam a képekről.

Valószínűleg modern roncs a belvárosi híd alatt. Egyes felvételeken egy cső-szerű jelenség is kiáll belőle. Szegedi városi legenda szerint egy T34-es harckocsi lefordult a pontonhídról a világháborúban. talán ez az?

 Modern roncs a vár előtti szakaszon. Éles kontúrjai, lemez-szerű szerkezet elemei alpján gondoljuk, hogy modern. Talán egy uszály része, vagy egy ponton elem.

 

 

19. század közepi dereglye. Ezt a hajót már 2004-ben megtaláltuk. Dendrokronológiai módszerrel sikerült keltezni is.

 

 

 

 

 

Ismeretlen korú hajó, mellette modern létra (?). Csak víz alatti kutatás döntheti el, hogy a modern létrát egy régi hajóra vitte e rá a víz, vagy a két jelenség összefügg - tehát nem régészeti korú.

6 komment

Címkék: szeged tisza szonár dereglye giovanni ariosti

A bejegyzés trackback címe:

https://buvarregesz.blog.hu/api/trackback/id/tr481088738

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

www.netlabor.hu/roncskutatas/modules/newbb/viewtopic.php?topic_id=731&forum=24
Tetszenek a felvételek, bár a hk. alakját sehogy nem tudom kivenni.
:-)
@jakab01: Van még több kép is, de ide most ezeket tettem fel. nyilván le kell menni, meg kell nézni.
@jakab01:

Mivel ez az egyetlen "roncskupac" az egykori pontonhíd vonalában így közte kell, hogy legyen a T-34-is, ha ott van, van egy olyan más szögből készült felvétel, ahol a roncsok alól kiáll egy lövegcsőnek látszó tárgy:)
Ha bebizonyosodik, hogy valóban a T34-es, akkor (igaz nem régészeti, de) lesz kiemelés?
Mik a tervek?
@jakab01: Először is két dolgot le kell szögeznem: 1. nem a tankot kerestük, ezt a "valamit" ráadásnak találtuk. 2. a kutatások fő célja szinte minden esetben a térképezés, kiemelést csak végső esetben végzünk.
Az ország mai helyzetében bár milyen víz alatti leletnek, emléknek a víz alatt van a legjobb helye. felesleges azért kiszedni egy tankot, hogy pár év múlva egy kupac rozsda legyen belőle. másrészt a hadirégészet is egy önálló szakterület, megvannak a maga kérdései, módszerei. A szakértők majd eldöntik, mi legyen vele. A jelentésből egy példány majd megy a Hadtörténeti múzeumba is. ugyanis a Búvárrégészeti Szakosztály és a KÖH együttműködő partnerei.
Ami a kép értelmezését illeti,szerintem a világos szegélyű valami keresztben helyezkedik el a harckocsi tornya fölött és árnyékot vet a hk tőle jobbra látható torony mögötti részére, melynek a jelen képen felül elhelyezkedő jobb oldalán látható a T-34 jellegzetességeként elkönyvelhető két póttartály a rögzítő pántjai is kivehetőek.
süti beállítások módosítása