Örvények titkai

A blog víz alatti régészeti kutatásaimról, azok szervezéséről, eseményeiről, eredményeiről szól. Időnként a terület érdekesebb, fontosabb híreiről is beszámolok. Természetesen szubjektív módon. Célom: megismertetni a víz alatti régészetet a nagyközönséggel, egyben "nemzeti tudományaink" közé emelni, hogy egyfajta Hungarikum váljék belőle. Az oldalon bemutatott saját képek, kutatási eredmények csak a szerző hozzájárulása esetén használhatóak fel. Üdvözlettel: Dr. Tóth János Attila

Utolsó kommentek

Címkék

14.sz. (1) 1526 (1) 18.sz (1) 1848 1849 (1) 2. világháború (2) 2001 (1) Áder János (1) adomány (1) adria (2) ajánló (1) alap (1) alexandria (2) anjou (1) aqua et archaeologia (1) aquincum (1) arany (1) aranyosapáti (1) archaeology (2) archaeology magazine (1) argonauta (1) Argonauta kutatócsoport (1) argonauta kutatócsoport (9) argonauta program (33) ariosti (2) Árpád Múzeum (1) ásatás (3) Atlantisz (1) ausztria (1) baja (1) Balaton (1) Balaton Expedíció (1) baltic (1) balti tenger (1) banner jános (1) barcs (2) bayerisch lloyd (1) black swan (1) boat (1) bödnhajó (1) bödönhajó (11) bölcske (4) börzsöny múzeum baráti köre (1) brazília (1) brazilia (1) brazil projekt (1) bronzkor (2) búbánat vökgy (1) Budapest (1) budapest (1) buda motoros (1) bulgária (1) búvár (35) Búvár (1) búvárégészet (1) búvárinfó (1) búvárkodás (1) búvárrégész (13) búvárrégészet (4) búvárrégészeti szakosztály (2) búvárrégészeti szakosztűly (1) cikk (1) Címkék (8) cmas (1) czakó lászló (1) danube (1) danube limes (1) délafrika (1) dendrokronológia (2) dereglye (11) dicovery channel (1) discovery (2) Doggerland (1) dogout (1) dokumentáció (1) dokumentálás (1) dömös (1) dorog (3) dossiers d archéologie (1) dráva (28) Dráva (2) drava (1) drávagárdony (2) drávatamási (17) dráva múzeum (1) drava river (1) dréva (1) Duna (13) duna (23) dunabogdány (1) dunafalva (1) dunaföldvár (4) Dunakanyar (1) dunakanyar (3) dunaszekcső (1) dunasziget (1) Dunaújváros (1) duna stratégia (1) eaa 2009 (1) együttműködés (2) előadás (7) elsüllyedt (1) elsüllyedt tank (1) ercsi (2) erőd (1) expedíció (2) exploration (1) fahajó (1) fekete hattyú (1) felfedezés (10) felfedzés (1) floralia (1) folyami örökség-nap (1) fotogrammetria (1) franciaország (1) gázvezeték (1) geológia (1) georégészet (1) georg bass (1) giovanni ariosti (1) gönyű (1) Gönyű (1) gőzhajó (1) gyűjtés (1) hadirégészet (1) hadtörténet (1) hajó (57) hajók (1) hajómalom (2) hajóroncs (5) hajózás (1) hajó roncs (1) hal (2) halászat (1) havária (1) hellókarácsony (1) Henszlmann díj (1) henszlmann díj (1) hír (1) hírek (1) horgony (1) hungaria nostra foundation (1) hungary (1) icomos (1) index (1) indiana jones (1) indonézia (1) inrap (1) institute of nautical archaeology (1) interjú (2) ipoly (6) ipolyság (1) ismeretterjesztés (1) iszkába (1) ivan visin (1) kastélyosdombó (1) katasztrófa (1) keltezés (1) kiállítás (5) kiemelés (1) kikötőerőd (4) kincs (6) kincskeresés (10) kincskeresők (1) köh (3) kőhorgony (1) kolostor (2) kőmacska (1) kompetenciateszt 2010 (1) konferencia (2) könyv (2) konzerválás (1) kor (1) koraújkor (1) köszöntő (1) középkor (5) közlemény (1) kultúra (5) kulturális örökségvédelmi hivatal (1) kulturális öröskégvédelmi hivatal (1) kunsziget (4) kutaás (1) kutatás (35) kutatóközpont (1) ládák (1) lakócsa (1) lapátorrú tok (1) leányfalu (1) lelet (1) leletmentés (2) letkés (8) lézerszkenner (1) limes (10) limes projekt (5) logboat (1) lórév (1) mag (1) magyar nemzeti múzeum (1) magyar régészeti és művészettörténeti társulat (4) magyar régész szövetség (1) malom (1) margit híd (2) máriakálnok (1) mária királyné (8) mária terézia (1) maritime affairs group (1) második világháború (5) média (1) meghívó (1) merülés (1) Messerchmitt (2) MHSz (1) mohács (1) monarchia (1) monoxyl (1) mosoni duna (4) mosonmagyaróvár (1) mozsárbomba (1) mr1 (1) MRMT (1) mr 1 (1) mta (2) művészettörténet (1) nagyítás (1) nefmi (1) NKA (1) nka (1) noé bárkája (1) norvég (1) norvegian financial mechanism (1) norvég alap (14) norvég finanszírozási mechanizmus (1) norvég otka (1) octopus (3) odyssey (4) odyssey marine exploration (1) oltárkő (1) önkéntesség (1) örökségvédelem (2) orvég alap (1) osztrák (1) osztrák magyar monarchia (1) osztrák örökösödési háború (1) otka (20) otka nnf (22) pályázat (1) párizs (2) pest megye (1) pipeline (1) pócsmegyer (1) ponton (1) porcellán (1) potony (2) Ráckeve (10) ráckeve (18) rádió (1) régészet (33) régészeti búvár tanfolyam (1) régészeti társulat (1) régészet napja (1) rejtély (3) rendezvény (1) repülő (2) római (3) római kor (5) római kövek (2) roman period (1) roncs (32) roncskurtatás (1) roncskutatás (4) roncsok (1) rongálás (1) rönkhajó (1) rtl (2) science (1) ship (1) solt (10) splendido (1) süllyseztés (1) Szalki-sziget (1) szatya (1) szeged (5) szentborbás (1) szentendre (4) szentendrei duna (1) szent istván csatahajó (1) Szent Pantaleon (1) szenzáció (5) szerbia (4) szigetújfalu (2) szigetvár (1) szob (5) szökőár kft. (1) Szonár (3) szonár (29) szövegértés (1) szponzor (2) tahitótfalu (2) tank (2) társadalmi munka (1) tenger (1) terepbejárás (1) tisza (6) titanic (1) tolna megye (1) török kor (19) török kori dereglye (1) török kori hajó (1) történel (1) történelem (4) trója (1) tudomány (20) tündérsziget ökopark (1) tündérvár (1) tv (1) t 34 (1) újkor (1) underwater (1) underwater archaeology (3) underwater cultural heritage (1) UNESCO (1) unesco (10) unesco 2001 (3) unesco konvenció (1) unesco underwater heritage (1) uszály (1) úszódaru (1) vág (1) viza (3) vízimalom (1) víz alatti kulturális örökség (4) víz alatti múzeum (1) víz alatti örökség (4) víz alatti régészet (6) víz alatti régészeti központ (1) víz alatti Régészeti Központ (1) vörösiszap (1) wreck (2) wrecks (1) zenta (5) zentai csata (5) zenta projekt (1) Címkefelhő

Újra megmutatta magát az elsüllyedt római erőd!

2009.05.29. 10:16 :: régészbúvár

Bölcske neve összefonódik a magyar víz alatti régészet történetével. Itt zajlott hazánkban az első tervszerű víz alatti régészeti kutatás. Az emlékezetes 1986-os kampány során számos római kori oltár, és más faragott kő került felszínre egy késő-római kikötőerőd alapozásából.

A „bölcskei sziklának” nevezett dunai zátony egykor a folyó partján álló kikötőerőd volt, amely a római határvédelmi rendszer (limes, más néven ripa) részét képezte, és hajók fogadására, átkelések biztosítására szolgált. Az erőd építésekor az alapozásba, illetve a falakba korábbi oltárokat, és más faragott kőemlékeket is felhasználtak. Mellettük bélyeges téglákat is találtak a kutatók. A leletanyag legszebb része a szekszárdi Wosinsky Múzeumban megtekinthető. Bár a kutatást vezető régészek, Gaál Attila és Szabó Géza sosem állították, hogy mindent feltártak volna, a kutatás mégis abbamaradt. Ennek kisebb részt szervezési, nagyobb részt financiális okai voltak.
 
Két évtizedes hiátus után a dunai római határvédelemi rendszer elemeinek világörökségre való felterjesztése kapcsán felvetődött a kérdés, hogy a kutatásban kulcsszerepet játszó különleges emlék jelenlegi állapotát nem ismerjük. Ez a helyzet tette szükségessé, hogy egy állapotfelmérő szonaras vizsgálatot végezzünk.
 
A szemle a Magyar Régészeti és Művészettörténeti Társulat Búvárrégészeti Szakosztályának munkájával valósult meg, és részt vett rajta Gaál Attila is, a korábbi kutatások egyik régésze. A területre kiérve azt tapasztaltuk, hogy az egykor lezárt mellékágat mára megnyitották, de a főmeder viszonyai nem változtak. A magas vízállás miatt nem segíthette a tájékozódásunkat a zátony által keltett örvénylés, ezért kizárólag a műszerre hagyatkoztunk.
 
Miközben a területet szisztematikusan átfésültük sikerült több fal- illetve omladék-jellegű anomáliát dokumentálni. Az adatok összesítése, a GPS mérések alapján történő összevetése azt mutatja, hogy a mai napig vannak falak/fal alapozások, omladékok, és valószínűleg nagy méretű faragott kövek a mederben. Megtaláltuk az erőd déli végét határoló kelet-nyugati falának egy részét, valamint az északkeleti sarkán, a zátony oldalánál álló, illetve a lejtőre leszakadó faltömb maradványait. Ez utóbbinál több olyan tömb is látszik a felvételeken, melyeknél sejthető, hogy faragott kőről van szó (a szögletes forma alapján).
 
Az új eredmények tükrében érdemes elgondolkozni egy újabb víz alatti kutatási program elindításán, különös tekintettel a mélyben heverő műkincsek jelenlétére.
 
Maga a hely kotrás által veszélyeztetett, igaz a vízügy eddig respektálta a lelőhelyet, de a környéken jelenleg is folyik munka, amely esetleg hatással lehet az itteni mederviszonyokra is. A kincskeresés a sodrás és a mélység miatt, valamint a kövek nagy méretéből adódóan (csak daruval tudták 19860-ban is kiemelni egy részüket) itt nem jelent komoly veszélyt.
 
A bölcskei erődrom rávilágít arra, hogy egy ismert régészeti lelőhelyet is érdemes új technikákkal ismét megkutatni.
 
Szonárfelvételekből készült mozaik az erőd északkeleti sarkáról. Néhány tömb (talán faragott kövek) körvonal is kivehető.

5 komment

Címkék: kutatás tudomány régészet limes szonár bölcske római kor víz alatti régészet oltárkő

A bejegyzés trackback címe:

https://buvarregesz.blog.hu/api/trackback/id/tr191150445

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Valóban izgalmas terület és a kotrás sem fenyegeti,mivel 4-500m-nél közelebb egyetlen kotróhajó sem közelíti meg ! Szinte egy magaslaton áll,annyira körbe lett kotorva a korábbi évek során . Érdekelne,hogy Dunaföldvár és Bölcske között találtak-e római kori objektumot a dunában ? Sehol nincs említés Anamatia és Bölcske,valamint Bölcske és Madocsa között vízparti ,vagy vízben lévő erődről !Véleményem szerint a Duna vonalát követő magas löszpart évezredek óta stabilan terelte a vizet,így mindenképpen kellene legalább két nagyobb objektum a kanyarulatok miatt ! A magas part tetején egy helyen van őrtorony maradvány,de közvetlen vízparti objektum hiányzik ! Márpedig lennie kell valahol legalább egynek,de inkább kettőnek ! Izgalmas dolog,nem ? A Limes programot elutasító dunaföldváriaknak szintén érdekük lenne egy vízalatti objektum megtalálása,mely lenyugtatná a program ellen gáncsoskodókat is ! Ráadásúl a Limes hézag is eltünne !
@Sarló: Sajnos pillanatnyilag nincs újabb római koros felfedezés arról a területről. Pedig Dunaföldvár térségében sokat jártam ősszel, szoárral is!
Viszont ott a középkori hajó!
Igen már nagyon régóta ismerem azt a hajómaradványt ! Néhány éve két nagyméretű kő is feküdt közvetlenűl a roncsok mellett. Néhány éve volt hasonló kicsi vízállás,akkor sok malomkövet összeszedtek a vízparton gyüjtögetők. Bódi Zoltán is hazavitt,néhányat abban az időben.
Madocsa magasságában hartával szemben is van egy kőszállító hajó.Egy ismerősöm onnan hordta haza a köveket madocsára az udvara díszítéséhez.
@Sarló: A madocsai hajó 2006-óta nyilvántartott régészeti lelőhely. Rongálása bűncslekmény attól a pillanattól fogva.... A köveknek túl sok díszítőértéke nincs.
Az egy középkori hajó ? A feltöltődött mellékágak is nagyon érdekesek lehetnek,hiszen a vontatás valaha részben ezeknek a partján történhetett. Ezeket is kutatják,vagy nincs értelme az eliszaposodás miatt ?
süti beállítások módosítása