Örvények titkai

A blog víz alatti régészeti kutatásaimról, azok szervezéséről, eseményeiről, eredményeiről szól. Időnként a terület érdekesebb, fontosabb híreiről is beszámolok. Természetesen szubjektív módon. Célom: megismertetni a víz alatti régészetet a nagyközönséggel, egyben "nemzeti tudományaink" közé emelni, hogy egyfajta Hungarikum váljék belőle. Az oldalon bemutatott saját képek, kutatási eredmények csak a szerző hozzájárulása esetén használhatóak fel. Üdvözlettel: Dr. Tóth János Attila

Utolsó kommentek

  • régészbúvár: @Albu: egyezzünk ki koordináta-párban :) (2018.10.23. 16:11) Hétvégi roncs maraton
  • Albu: Két koordinátának még jobban. ; ) (2018.10.23. 12:35) Hétvégi roncs maraton
  • régészbúvár: @Fives: Kint jártunk Újfaluban. A lapos partszakaszon kerestük eddig, ott semmi sincs. Mint kiderü... (2018.10.22. 21:09) Roncsvadászat szonárral
  • Fives: Kedves János! Továbbra sem tudom, hogyan küldjek képeket, illetve a blogon keresztül emailt, valós... (2018.08.30. 10:09) Roncsvadászat szonárral
  • régészbúvár: @Fives: Kedves Gabriella! Köszönöm a jelzését! Érdekelnének a fotók is, és persze a pontos hely! A... (2018.08.25. 09:33) Roncsvadászat szonárral
  • Utolsó 20

Címkék

14.sz. (1) 1526 (1) 18.sz (1) 1848 1849 (1) 2. világháború (2) 2001 (1) adria (2) ajánló (1) alap (1) alexandria (2) anjou (1) aqua et archaeologia (1) aquincum (1) arany (1) aranyosapáti (1) archaeology (2) archaeology magazine (1) argonauta (1) Argonauta kutatócsoport (1) argonauta kutatócsoport (9) argonauta program (33) ariosti (2) Árpád Múzeum (1) ásatás (3) Atlantisz (1) ausztria (1) baja (1) Balaton (1) Balaton Expedíció (1) baltic (1) balti tenger (1) banner jános (1) barcs (2) bayerisch lloyd (1) black swan (1) boat (1) bödnhajó (1) bödönhajó (10) bölcske (4) börzsöny múzeum baráti köre (1) brazília (1) brazilia (1) brazil projekt (1) bronzkor (2) búbánat vökgy (1) Budapest (1) budapest (1) buda motoros (1) bulgária (1) búvár (34) Búvár (1) búvárégészet (1) búvárinfó (1) búvárkodás (1) búvárrégész (12) búvárrégészet (4) búvárrégészeti szakosztály (2) búvárrégészeti szakosztűly (1) cikk (1) Címkék (8) cmas (1) czakó lászló (1) danube (1) danube limes (1) délafrika (1) dendrokronológia (1) dereglye (11) dicovery channel (1) discovery (2) Doggerland (1) dogout (1) dokumentáció (1) dokumentálás (1) dömös (1) dorog (3) dossiers d archéologie (1) drava (1) dráva (28) drávatamási (15) dráva múzeum (1) drava river (1) dréva (1) Duna (13) duna (23) dunabogdány (1) dunafalva (1) dunaföldvár (4) dunakanyar (3) Dunakanyar (1) dunaszekcső (1) dunasziget (1) Dunaújváros (1) duna stratégia (1) eaa 2009 (1) együttműködés (2) előadás (7) elsüllyedt (1) elsüllyedt tank (1) ercsi (2) erőd (1) expedíció (2) exploration (1) fahajó (1) fekete hattyú (1) felfedezés (9) felfedzés (1) floralia (1) folyami örökség-nap (1) fotogrammetria (1) franciaország (1) gázvezeték (1) geológia (1) georégészet (1) georg bass (1) giovanni ariosti (1) Gönyű (1) gönyű (1) gőzhajó (1) gyűjtés (1) hadirégészet (1) hadtörténet (1) hajó (56) hajók (1) hajómalom (2) hajóroncs (5) hajózás (1) hajó roncs (1) hal (2) halászat (1) havária (1) hellókarácsony (1) henszlmann díj (1) Henszlmann díj (1) hír (1) hírek (1) horgony (1) hungaria nostra foundation (1) hungary (1) icomos (1) index (1) indiana jones (1) indonézia (1) inrap (1) institute of nautical archaeology (1) interjú (2) ipoly (6) ipolyság (1) ismeretterjesztés (1) iszkába (1) ivan visin (1) kastélyosdombó (1) katasztrófa (1) keltezés (1) kiállítás (5) kiemelés (1) kikötőerőd (4) kincs (6) kincskeresés (10) kincskeresők (1) köh (3) kőhorgony (1) kolostor (2) kőmacska (1) kompetenciateszt 2010 (1) konferencia (2) könyv (2) konzerválás (1) kor (1) koraújkor (1) köszöntő (1) középkor (5) közlemény (1) kultúra (5) kulturális örökségvédelmi hivatal (1) kulturális öröskégvédelmi hivatal (1) kunsziget (4) kutatás (35) kutatóközpont (1) ládák (1) lakócsa (1) lapátorrú tok (1) leányfalu (1) lelet (1) leletmentés (2) letkés (8) lézerszkenner (1) limes (10) limes projekt (5) logboat (1) lórév (1) mag (1) magyar nemzeti múzeum (1) magyar régészeti és művészettörténeti társulat (4) magyar régész szövetség (1) malom (1) margit híd (2) máriakálnok (1) mária királyné (8) mária terézia (1) maritime affairs group (1) második világháború (5) média (1) meghívó (1) merülés (1) Messerchmitt (2) MHSz (1) mohács (1) monarchia (1) monoxyl (1) mosoni duna (4) mosonmagyaróvár (1) mozsárbomba (1) mr1 (1) MRMT (1) mr 1 (1) mta (2) művészettörténet (1) nagyítás (1) nefmi (1) nka (1) NKA (1) noé bárkája (1) norvég (1) norvegian financial mechanism (1) norvég alap (14) norvég finanszírozási mechanizmus (1) norvég otka (1) octopus (3) odyssey (4) odyssey marine exploration (1) oltárkő (1) önkéntesség (1) örökségvédelem (2) orvég alap (1) osztrák (1) osztrák magyar monarchia (1) osztrák örökösödési háború (1) otka (20) otka nnf (22) pályázat (1) párizs (2) pest megye (1) pipeline (1) pócsmegyer (1) ponton (1) porcellán (1) potony (2) Ráckeve (10) ráckeve (18) rádió (1) régészet (32) régészeti búvár tanfolyam (1) régészeti társulat (1) régészet napja (1) rejtély (3) rendezvény (1) repülő (2) római (3) római kor (5) római kövek (2) roman period (1) roncs (32) roncskurtatás (1) roncskutatás (4) roncsok (1) rongálás (1) rtl (2) science (1) ship (1) solt (10) splendido (1) süllyseztés (1) Szalki-sziget (1) szatya (1) szeged (5) szentborbás (1) szentendre (4) szentendrei duna (1) szent istván csatahajó (1) Szent Pantaleon (1) szenzáció (5) szerbia (4) szigetújfalu (2) szigetvár (1) szob (5) szökőár kft. (1) Szonár (3) szonár (29) szövegértés (1) szponzor (1) tahitótfalu (2) tank (2) társadalmi munka (1) tenger (1) terepbejárás (1) tisza (6) titanic (1) tolna megye (1) török kor (17) török kori dereglye (1) török kori hajó (1) történel (1) történelem (4) trója (1) tudomány (19) tündérsziget ökopark (1) tündérvár (1) tv (1) t 34 (1) újkor (1) underwater (1) underwater archaeology (3) underwater cultural heritage (1) unesco (10) UNESCO (1) unesco 2001 (3) unesco konvenció (1) unesco underwater heritage (1) uszály (1) úszódaru (1) vág (1) viza (3) vízimalom (1) víz alatti kulturális örökség (4) víz alatti múzeum (1) víz alatti örökség (4) víz alatti régészet (3) víz alatti régészeti központ (1) víz alatti Régészeti Központ (1) vörösiszap (1) wreck (2) wrecks (1) zenta (5) zentai csata (5) zenta projekt (1) Címkefelhő

Hogy áll a Mária királyné projekt? - 1

2009.02.17. 10:37 :: régészbúvár

Tavaly nyáron és ősszel "tele volt" a média a Mária királyné projekttel kapcsolatos hírekkel. Mivel kis csapatom egyik fő kutatási területe a Dunakanyar, reményeim szerint a jövőben is be tudok számolni az előrehaladásról. A téli inaktív időszakot szervezéssel töltjük. A blogon most érkezett el az ideje, hogy összefoglaljam, miről is szól ez a kutatás.

Johannes Cuspinianus Oratio Protreptica... c. munkájában emlékezett meg a királyné meneküléséről, és a hajók elsüllyedéséről (elérhető a Magyar Elektronikus Könyvtárban)

Történelmi tény, hogy 1526-ban, a mohácsi csataát követő hajnalon megkezdődött a menekülés Budáról. A források szerint alapvetően két úton menekültek. Az egyik, a szárazföldi volt. Itt jellemzően a Thurzó-kincseket vitték katonai fedezet alatt. Ezzel párhuzamosan a Dunán is indultak hajók Pozsony felé. Nem szervezett konvojról van szó. Az egyik tételt az "öregládákba" csomagolt királyi kincsek jelentették. Ehhez csapódtak a bennfentesek, elsősorban budai németek által menekített értékek "fekete ládikákban". Végül a később kapcsoló budaiak is csatlakoztak a gyakorlatilag fejvesztett meneküléshez. Cuspinianus szerint 66 hajó menekült el. Ez nagyjából reális lehet, de valószínűleg senki nem számolta meg őket. A hajók valószínűleg nem várták be egymást, így elnyúlt, több szakaszból álló konvojt alkottak. Minden bizonnyal minden elérhető hajót igénybe vettek, ezek túlnyomó többsége (ha nem az összes) vontatott dereglye volt (a naszádokat leküldték a Dunán a török ellen). Katonai fedezetet nem biztosítottak, csak napok múlva küldtek vissza egy lovasegységet a mohácsi menekülők közül Komáromból. Így történhetett, hogy Esztergomnál a védők hátrahagyott parancsnoka elérkezettnek látta az időt, hogy az anarchiában megcsinálja a szerencséjét, és rajtaüssön a hajókon. Ezt könnyen tehette, mert egyrészt nem volt katonai fedezet, másrészt a hajókat a partról vontatták kötélen. Magát a támadást többen említik, hajók elsüllyedését csak Cuspinianus írja le. Pontos hely nincs, rakományjegyzék nincs. Annyit tudunk, hogy Alamizsnás Szentjános ereklyéi megérkeztek Pozsonyba, mint ahogy a királyi kincsek is (legalább is részben).

A kutatásba a Magyar Régészeti és Művészettörténeti Társulat Búvárrégészeti Szakosztályának csapatával vágtam bele 2006-ban. A szakosztályt én vezetem (mivel régész vagyok, és ez a szakterületem). A Társulat egy civil szervezet, a Szakosztály 0 forintból gazdálkodik, társadalmi munkában kutatunk, közhasznú munkaként. Magyarul, amit találunk, azt ingyen a közösségnek adjuk, nem vagyunk kincskeresők. Olyannyira nem, hogy a Szakosztály tagjai belépéskor írásban is kinyilvánítják, hogy nem végeztek kincskeresést, és az ilyen tevékenység azonnali kizárással jár. A tagjaink többsége búvár (elsősorban "sportbúvárok" - bár a búvárkodás szerintem nem sport, kisebb részben ipari búvárok), de a fiatal régészgeneráció is képviselve van néhány taggal. A Dunakanyari kutatásba kezdettől fogva segít minket a szobi Börzsöny Múzeum Baráti Köre is, illetve tavalytól a Szobi Vízisport Egyesület is. Természetesen együttműködünk a területileg illetékes esztergomi Balassa Múzeummal.

2006-ban egy bejelentést kaptunk, hogy egy "közeli zátonyon" korábban fa maradványokat és iszkába szögeket találtak. Ekkor néhány napot merültünk a területen, de nem találtunk hajót. Az iszkába, amelyet a hajó palánkdeszkái közötti tömítés rögzítésére használtak jellegét tekintve későközépkori-török kori roncsot sejtet.

A 2006. évi kutatás tanulsága az volt, hogy a merüléseket módszeres műszeres felderítéssel kell előkészíteni. Ennek legegyszerűbb eszköze az oldalpásztázó szonár, amely letapogatja a medret, és ez alapján az ott található jelenségekről felülnézeti képet ad. Nos szonarunk nem volt, drága pénzen lehet csak beszerezni. Ezért aztán majd egy évig vártunk.

A 2. részt holnap töltöm fel.

2 komment

Címkék: kutatás búvár kincs hajó 1526 búvárrégész mária királyné

A bejegyzés trackback címe:

https://buvarregesz.blog.hu/api/trackback/id/tr80948192

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Üdv!

Tetszett a beszámoló és örülök neki, hogy ilyen termékeny a blog.
@jakab01: Ezért napló :) Sokminden történik, és ennek többsége általában nem kap nyilvánosságot. Annak ellenére, hogy nem kereset-szerűen űzöm ezt a szakmát, azért fél-egy órát minden nap szorítok neki.