Örvények titkai

A blog víz alatti régészeti kutatásaimról, azok szervezéséről, eseményeiről, eredményeiről szól. Időnként a terület érdekesebb, fontosabb híreiről is beszámolok. Természetesen szubjektív módon. Célom: megismertetni a víz alatti régészetet a nagyközönséggel, egyben "nemzeti tudományaink" közé emelni, hogy egyfajta Hungarikum váljék belőle. Az oldalon bemutatott saját képek, kutatási eredmények csak a szerző hozzájárulása esetén használhatóak fel. Üdvözlettel: Dr. Tóth János Attila

Utolsó kommentek

  • régészbúvár: @Albu: egyezzünk ki koordináta-párban :) (2018.10.23. 16:11) Hétvégi roncs maraton
  • Albu: Két koordinátának még jobban. ; ) (2018.10.23. 12:35) Hétvégi roncs maraton
  • régészbúvár: @Fives: Kint jártunk Újfaluban. A lapos partszakaszon kerestük eddig, ott semmi sincs. Mint kiderü... (2018.10.22. 21:09) Roncsvadászat szonárral
  • Fives: Kedves János! Továbbra sem tudom, hogyan küldjek képeket, illetve a blogon keresztül emailt, valós... (2018.08.30. 10:09) Roncsvadászat szonárral
  • régészbúvár: @Fives: Kedves Gabriella! Köszönöm a jelzését! Érdekelnének a fotók is, és persze a pontos hely! A... (2018.08.25. 09:33) Roncsvadászat szonárral
  • Utolsó 20

Címkék

14.sz. (1) 1526 (1) 18.sz (1) 1848 1849 (1) 2. világháború (2) 2001 (1) adria (2) ajánló (1) alap (1) alexandria (2) anjou (1) aqua et archaeologia (1) aquincum (1) arany (1) aranyosapáti (1) archaeology (2) archaeology magazine (1) argonauta (1) argonauta kutatócsoport (9) Argonauta kutatócsoport (1) argonauta program (33) ariosti (2) Árpád Múzeum (1) ásatás (3) Atlantisz (1) ausztria (1) baja (1) Balaton (1) Balaton Expedíció (1) baltic (1) balti tenger (1) banner jános (1) barcs (2) bayerisch lloyd (1) black swan (1) boat (1) bödnhajó (1) bödönhajó (10) bölcske (4) börzsöny múzeum baráti köre (1) brazília (1) brazilia (1) brazil projekt (1) bronzkor (2) búbánat vökgy (1) budapest (1) Budapest (1) buda motoros (1) bulgária (1) Búvár (1) búvár (34) búvárégészet (1) búvárinfó (1) búvárkodás (1) búvárrégész (12) búvárrégészet (4) búvárrégészeti szakosztály (2) búvárrégészeti szakosztűly (1) cikk (1) Címkék (8) cmas (1) czakó lászló (1) danube (1) danube limes (1) délafrika (1) dendrokronológia (1) dereglye (11) dicovery channel (1) discovery (2) Doggerland (1) dogout (1) dokumentáció (1) dokumentálás (1) dömös (1) dorog (3) dossiers d archéologie (1) drava (1) dráva (28) drávatamási (15) dráva múzeum (1) drava river (1) dréva (1) Duna (13) duna (23) dunabogdány (1) dunafalva (1) dunaföldvár (4) Dunakanyar (1) dunakanyar (3) dunaszekcső (1) dunasziget (1) Dunaújváros (1) duna stratégia (1) eaa 2009 (1) együttműködés (2) előadás (7) elsüllyedt (1) elsüllyedt tank (1) ercsi (2) erőd (1) expedíció (2) exploration (1) fahajó (1) fekete hattyú (1) felfedezés (9) felfedzés (1) floralia (1) folyami örökség-nap (1) fotogrammetria (1) franciaország (1) gázvezeték (1) geológia (1) georégészet (1) georg bass (1) giovanni ariosti (1) gönyű (1) Gönyű (1) gőzhajó (1) gyűjtés (1) hadirégészet (1) hadtörténet (1) hajó (56) hajók (1) hajómalom (2) hajóroncs (5) hajózás (1) hajó roncs (1) hal (2) halászat (1) havária (1) hellókarácsony (1) Henszlmann díj (1) henszlmann díj (1) hír (1) hírek (1) horgony (1) hungaria nostra foundation (1) hungary (1) icomos (1) index (1) indiana jones (1) indonézia (1) inrap (1) institute of nautical archaeology (1) interjú (2) ipoly (6) ipolyság (1) ismeretterjesztés (1) iszkába (1) ivan visin (1) kastélyosdombó (1) katasztrófa (1) keltezés (1) kiállítás (5) kiemelés (1) kikötőerőd (4) kincs (6) kincskeresés (10) kincskeresők (1) köh (3) kőhorgony (1) kolostor (2) kőmacska (1) kompetenciateszt 2010 (1) konferencia (2) könyv (2) konzerválás (1) kor (1) koraújkor (1) köszöntő (1) középkor (5) közlemény (1) kultúra (5) kulturális örökségvédelmi hivatal (1) kulturális öröskégvédelmi hivatal (1) kunsziget (4) kutatás (35) kutatóközpont (1) ládák (1) lakócsa (1) lapátorrú tok (1) leányfalu (1) lelet (1) leletmentés (2) letkés (8) lézerszkenner (1) limes (10) limes projekt (5) logboat (1) lórév (1) mag (1) magyar nemzeti múzeum (1) magyar régészeti és művészettörténeti társulat (4) magyar régész szövetség (1) malom (1) margit híd (2) máriakálnok (1) mária királyné (8) mária terézia (1) maritime affairs group (1) második világháború (5) média (1) meghívó (1) merülés (1) Messerchmitt (2) MHSz (1) mohács (1) monarchia (1) monoxyl (1) mosoni duna (4) mosonmagyaróvár (1) mozsárbomba (1) mr1 (1) MRMT (1) mr 1 (1) mta (2) művészettörténet (1) nagyítás (1) nefmi (1) nka (1) NKA (1) noé bárkája (1) norvég (1) norvegian financial mechanism (1) norvég alap (14) norvég finanszírozási mechanizmus (1) norvég otka (1) octopus (3) odyssey (4) odyssey marine exploration (1) oltárkő (1) önkéntesség (1) örökségvédelem (2) orvég alap (1) osztrák (1) osztrák magyar monarchia (1) osztrák örökösödési háború (1) otka (20) otka nnf (22) pályázat (1) párizs (2) pest megye (1) pipeline (1) pócsmegyer (1) ponton (1) porcellán (1) potony (2) Ráckeve (10) ráckeve (18) rádió (1) régészet (32) régészeti búvár tanfolyam (1) régészeti társulat (1) régészet napja (1) rejtély (3) rendezvény (1) repülő (2) római (3) római kor (5) római kövek (2) roman period (1) roncs (32) roncskurtatás (1) roncskutatás (4) roncsok (1) rongálás (1) rtl (2) science (1) ship (1) solt (10) splendido (1) süllyseztés (1) Szalki-sziget (1) szatya (1) szeged (5) szentborbás (1) szentendre (4) szentendrei duna (1) szent istván csatahajó (1) Szent Pantaleon (1) szenzáció (5) szerbia (4) szigetújfalu (2) szigetvár (1) szob (5) szökőár kft. (1) szonár (29) Szonár (3) szövegértés (1) szponzor (1) tahitótfalu (2) tank (2) társadalmi munka (1) tenger (1) terepbejárás (1) tisza (6) titanic (1) tolna megye (1) török kor (17) török kori dereglye (1) török kori hajó (1) történel (1) történelem (4) trója (1) tudomány (19) tündérsziget ökopark (1) tündérvár (1) tv (1) t 34 (1) újkor (1) underwater (1) underwater archaeology (3) underwater cultural heritage (1) unesco (10) UNESCO (1) unesco 2001 (3) unesco konvenció (1) unesco underwater heritage (1) uszály (1) úszódaru (1) vág (1) viza (3) vízimalom (1) víz alatti kulturális örökség (4) víz alatti múzeum (1) víz alatti örökség (4) víz alatti régészet (3) víz alatti régészeti központ (1) víz alatti Régészeti Központ (1) vörösiszap (1) wreck (2) wrecks (1) zenta (5) zentai csata (5) zenta projekt (1) Címkefelhő

Elküldtem a Mária királyné projekt jelentését a Hungaria Nostra Foundation-nek

2009.03.16. 10:13 :: régészbúvár

Elérkezett a 2008-ra kapott támogatás elszámolási határideje. A tudományos jelentést alább csatolom (angol nyelvű, mivel az alapítvány amerikai). A lényege az, hogy a támogatással komoly előrelépést sikerült elérnünk. Jelentős területet vizsgáltunk át, mely során több potenciális lelőhely mellett egy 18. század eleji hajó roncsát is megtaláltuk.

A kutatás nem zárult le, reméljük, hogy a továbbiakban merüléseket tudunk végrehajtani a bemért szonár-anomáliáknál.

A jelentés egy változata meg fog jelenni Horvátországban, a Mario Jurisic professzor emlékére kiadásra kerülő kötetben. A tavaly elhunyt horvát kolléga sokat segített a Szent István csatahajó felkutatására szervezett magyar expedícióknak.

buvarregesz.blog.hu/media/file/The%20Queen%20Mary%20Project.pdf

11 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://buvarregesz.blog.hu/api/trackback/id/tr621005031

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Két érdekes földrajzi nevet is találtam a II. katonai felmérésen:
„Szt. Király Földek” alatt „Ebszorító sziget”.

Szobnak szemben, a Duna jobb partjánál meg közvetlen a hegy alatt: „Basaharcz W.H.”

Gondolom a ti figyelmeteket sem kerülte el, ettől függetlenül gondoltam megjegyzem, hátha mégis.

Tetszik amit csináltok.
Hajrá!
@jakab01: Basaharc egy 1526-os csatára utal, ahol az ott beszorult magyar menekülőket mészárolták le a törökök. Van római lelőhely is arra 8nyilván, mert viszonylag védhető).
Az "Ebszorító sziget" történetét is ismered? Ez Esztergom felett van közvetlen ha jól emlékszem.

Még egy kérdés:
MVH-s vízalatti roncsok is érdekelnek?
@jakab01: Az ebszorítótét nem. Szt. Király-dűlőben védett lh. is van.
Minden érdekel, ami víz alatt van. a 2.VH is, de nem az a kutatási területem. Viszont a búvárrégész Szakosztályban vannak roncskutató affinitású búvárok (pl. Szent istván expedíció, balatoni roncskiemelés stb.). Arról is gyűjtünk adatokat, és ha tudjuk, segítjük a kutatásokat. Sajnos a világháborús relikviák körül elég kaotikus a helyzet. Sok a felkészültség nélküli önjelölt kutató, aki saját zsebre gyűjt.
Értem.

Köszi a válaszokat. Remélem nem vagyok fársztó.
:-)
Áááá! Most találtam (véletlen futottam bele):
"Midőn a török járom szép hazánk vidékeit s fővárosát nyomta, Esztergom tájékán egy maroknyi magyar sereg családostul ezen hegysor közti völgyben magát vitézül tartotta, s a törökökkel majdnem naponkint a fent nevezett hegy szorosánál ütközött, a véres csaták emlékeül még maiglan is a hegy tövén levő csárdát „Basarcznak” (Basaharcznak) nevezik."
Visszatérve a az elsűllyedt "hajó/k/hoz":

Igaz, ez egy törökök utáni írás részlete a hajóvontatókról, de ezt olvasva el tudom képzelni mekkora nyüzsgés lehetett egy egész konvoj esetén a parton:
A komáromi hajóvontatók a hajókat általában kettesével összekötve vontatták. „Két közepes nagyságú megrakott tölgyfa hajó vontatásához a következő vontatóegységre volt szükség: 5-9 hajós; 2 vontatógazda; 1 turtujás (kurtulás); 20-30 hajtó; 30-38 ló.

Egyébként lehet tudni, hol voltak a hajóvontató utak kiépítve és hol kényszerültek a terepviszonyok miatt partváltásokra?
@jakab01: Nem egyszerű a kérdés. Sok 19. századi térképen rajta van a vontatóút. A kérdés csak az, hogy ez mennyire vetíthető vissza?
Ha a Dunakanyarra gondolunk, akkor érdemes pl. figyelembe venni a Garam és az Ipoly torkolatát. Az Ipolynál komoly zátony van a víz alatt, a Garamnak valóságos deltatorkolata alakult ki (napjainkra). Ezen a szakaszon célszerűbb lehetett az esztergomi oldalon vontatni. És lássunk csodát, a rajaütés is Esztergomnál zajlott.
Azért általában nem ilyen egyszerű...
Lehet tévedek, de talán a folyók mentén itt is vontatóutak vannak feltüntetve.
(Lehet köze sincs a jeleknek a hajózáshoz.)


1686:
www.oszk.hu/hun/konyvtar/szervfel/kulongy/terkeptar/virtualis-tubingen//kepek/12.jpg

1687:
www.oszk.hu/hun/konyvtar/szervfel/kulongy/terkeptar/virtualis-tubingen//kepek/11.jpg
@jakab01: Ha a szaggatott/pontozott vonalra gondolsz, akkor az megyehatár (szerintem). Vannak részletesebb térképek a 19. századból (községtérképek), amiken be van jelölve az út (és rá is van írva).
Igen, azokra gondoltam. Sejtettem, hogy nem azok lesznek, de megpróbáltam, hátha...
Köszönöm az útba igazítást.