Örvények titkai

A blog víz alatti régészeti kutatásaimról, azok szervezéséről, eseményeiről, eredményeiről szól. Időnként a terület érdekesebb, fontosabb híreiről is beszámolok. Természetesen szubjektív módon. Célom: megismertetni a víz alatti régészetet a nagyközönséggel, egyben "nemzeti tudományaink" közé emelni, hogy egyfajta Hungarikum váljék belőle. Az oldalon bemutatott saját képek, kutatási eredmények csak a szerző hozzájárulása esetén használhatóak fel. Üdvözlettel: Dr. Tóth János Attila

Utolsó kommentek

Címkék

14.sz. (1) 1526 (1) 18.sz (1) 1848 1849 (1) 2. világháború (2) 2001 (1) Áder János (1) adomány (1) adria (2) ajánló (1) alap (1) alexandria (2) anjou (1) aqua et archaeologia (1) aquincum (1) arany (1) aranyosapáti (1) archaeology (2) archaeology magazine (1) argonauta (1) argonauta kutatócsoport (9) Argonauta kutatócsoport (1) argonauta program (33) ariosti (2) Árpád Múzeum (1) ásatás (3) Atlantisz (1) ausztria (1) baja (1) Balaton (1) Balaton Expedíció (1) baltic (1) balti tenger (1) banner jános (1) barcs (2) bayerisch lloyd (1) black swan (1) boat (1) bödnhajó (1) bödönhajó (11) bölcske (4) börzsöny múzeum baráti köre (1) brazilia (1) brazília (1) brazil projekt (1) bronzkor (2) búbánat vökgy (1) budapest (1) Budapest (1) buda motoros (1) bulgária (1) búvár (35) Búvár (1) búvárégészet (1) búvárinfó (1) búvárkodás (1) búvárrégész (13) búvárrégészet (4) búvárrégészeti szakosztály (2) búvárrégészeti szakosztűly (1) cikk (1) Címkék (8) cmas (1) czakó lászló (1) danube (1) danube limes (1) délafrika (1) dendrokronológia (2) dereglye (11) dicovery channel (1) discovery (2) Doggerland (1) dogout (1) dokumentáció (1) dokumentálás (1) dömös (1) dorog (3) dossiers d archéologie (1) Dráva (2) drava (1) dráva (28) drávagárdony (2) drávatamási (17) dráva múzeum (1) drava river (1) dréva (1) Duna (13) duna (23) dunabogdány (1) dunafalva (1) dunaföldvár (4) Dunakanyar (1) dunakanyar (3) dunaszekcső (1) dunasziget (1) Dunaújváros (1) duna stratégia (1) eaa 2009 (1) együttműködés (2) előadás (7) elsüllyedt (1) elsüllyedt tank (1) ercsi (2) erőd (1) expedíció (2) exploration (1) fahajó (1) fekete hattyú (1) felfedezés (10) felfedzés (1) floralia (1) folyami örökség-nap (1) fotogrammetria (1) franciaország (1) gázvezeték (1) geológia (1) georégészet (1) georg bass (1) giovanni ariosti (1) gönyű (1) Gönyű (1) gőzhajó (1) gyűjtés (1) hadirégészet (1) hadtörténet (1) hajó (57) hajók (1) hajómalom (2) hajóroncs (5) hajózás (1) hajó roncs (1) hal (2) halászat (1) havária (1) hellókarácsony (1) Henszlmann díj (1) henszlmann díj (1) hír (1) hírek (1) horgony (1) hungaria nostra foundation (1) hungary (1) icomos (1) index (1) indiana jones (1) indonézia (1) inrap (1) institute of nautical archaeology (1) interjú (2) ipoly (6) ipolyság (1) ismeretterjesztés (1) iszkába (1) ivan visin (1) kastélyosdombó (1) katasztrófa (1) keltezés (1) kiállítás (5) kiemelés (1) kikötőerőd (4) kincs (6) kincskeresés (10) kincskeresők (1) köh (3) kőhorgony (1) kolostor (2) kőmacska (1) kompetenciateszt 2010 (1) konferencia (2) könyv (2) konzerválás (1) kor (1) koraújkor (1) köszöntő (1) középkor (5) közlemény (1) kultúra (5) kulturális örökségvédelmi hivatal (1) kulturális öröskégvédelmi hivatal (1) kunsziget (4) kutaás (1) kutatás (35) kutatóközpont (1) ládák (1) lakócsa (1) lapátorrú tok (1) leányfalu (1) lelet (1) leletmentés (2) letkés (8) lézerszkenner (1) limes (10) limes projekt (5) logboat (1) lórév (1) mag (1) magyar nemzeti múzeum (1) magyar régészeti és művészettörténeti társulat (4) magyar régész szövetség (1) malom (1) margit híd (2) máriakálnok (1) mária királyné (8) mária terézia (1) maritime affairs group (1) második világháború (5) média (1) meghívó (1) merülés (1) Messerchmitt (2) MHSz (1) mohács (1) monarchia (1) monoxyl (1) mosoni duna (4) mosonmagyaróvár (1) mozsárbomba (1) mr1 (1) MRMT (1) mr 1 (1) mta (2) művészettörténet (1) nagyítás (1) nefmi (1) NKA (1) nka (1) noé bárkája (1) norvég (1) norvegian financial mechanism (1) norvég alap (14) norvég finanszírozási mechanizmus (1) norvég otka (1) octopus (3) odyssey (4) odyssey marine exploration (1) oltárkő (1) önkéntesség (1) örökségvédelem (2) orvég alap (1) osztrák (1) osztrák magyar monarchia (1) osztrák örökösödési háború (1) otka (20) otka nnf (22) pályázat (1) párizs (2) pest megye (1) pipeline (1) pócsmegyer (1) ponton (1) porcellán (1) potony (2) Ráckeve (10) ráckeve (18) rádió (1) régészet (33) régészeti búvár tanfolyam (1) régészeti társulat (1) régészet napja (1) rejtély (3) rendezvény (1) repülő (2) római (3) római kor (5) római kövek (2) roman period (1) roncs (32) roncskurtatás (1) roncskutatás (4) roncsok (1) rongálás (1) rönkhajó (1) rtl (2) science (1) ship (1) solt (10) splendido (1) süllyseztés (1) Szalki-sziget (1) szatya (1) szeged (5) szentborbás (1) szentendre (4) szentendrei duna (1) szent istván csatahajó (1) Szent Pantaleon (1) szenzáció (5) szerbia (4) szigetújfalu (2) szigetvár (1) szob (5) szökőár kft. (1) szonár (29) Szonár (3) szövegértés (1) szponzor (2) tahitótfalu (2) tank (2) társadalmi munka (1) tenger (1) terepbejárás (1) tisza (6) titanic (1) tolna megye (1) török kor (19) török kori dereglye (1) török kori hajó (1) történel (1) történelem (4) trója (1) tudomány (20) tündérsziget ökopark (1) tündérvár (1) tv (1) t 34 (1) újkor (1) underwater (1) underwater archaeology (3) underwater cultural heritage (1) unesco (10) UNESCO (1) unesco 2001 (3) unesco konvenció (1) unesco underwater heritage (1) uszály (1) úszódaru (1) vág (1) viza (3) vízimalom (1) víz alatti kulturális örökség (4) víz alatti múzeum (1) víz alatti örökség (4) víz alatti régészet (6) víz alatti régészeti központ (1) víz alatti Régészeti Központ (1) vörösiszap (1) wreck (2) wrecks (1) zenta (5) zentai csata (5) zenta projekt (1) Címkefelhő

A Búvárrégészeti Szakosztály kutatási helyszínei

2009.04.06. 09:41 :: régészbúvár

A Google Maps segítségével térképre tettem a Szakosztály több kutatási helyszínét, illetve az ottani eredményeket. Később majd frissíteni fogom a tartalmat.

Ezen a linken keresztül lehet elérni:

http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF8&hl=hu&msa=0&msid=113958514236983288406.000464d71fd0f3b0f4151&ll=46.769968,20.083008&spn=9.874155,16.896973&z=6

Kellemes időtöltést!

9 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://buvarregesz.blog.hu/api/trackback/id/tr911049020

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Contra-Lussonium?
Úgy tudtam Contra-Florentina.
Valahol olvastam, hogy feltételeznek egy nagyobb erődöt beljebb a Barbaricumban. Ami azt illeti "1 napi járásra" (kb 20-22 Km-re) jelöl nagyobb római sáncot az I. katonai felmérés. Persze mindenre ráfogták, hogy római, ami régi volt és nem ismerték az eredetét.
@jakab01:
Contra Lussonium, vagy Contra Florentiam ugyanaz, mert a települést idővel átkeresztelték, kérdés, hogy a szemben lévő kiserődöt megilleti e a "contra" megnevezés ezért lehet hogy a "contra" máshol van, ha van :)
Én nem tartom kizártnak, hogy a Barbaricumot átszelő út kiindulási pontjába tettek egy erődöt. Azt biztosra veszem, hogy Dunafalvától északra vezetett az út, és valahol Baja magasságában tört meg keletnek (Azt írják az "Ördög-árka" a rémi geodéziai kilátóból még itt-ott látszik). A 14/32-es szelvényen van egy szabályos négyzet alakú "römer shanz" feltüntetve. Ez épp egy művelésen kívül eső terület. Vagy a bajai csillagvizsgáló zárt kerítésén belül, vagy az mögött. Nem tudom vizsgálta-e már valaki a környéket. Mindenesetre a KÖH listán nincs rajta.
:-)
Egyszer jártam arra. Elég dimbes-dombos rész vastag avarral fedve. A mellette lévő szántó tulaját meg még nem sikerült megtalálnom, hogy kicsit faggassam. Mikor arra jártam épp sarjadt a vetés, ezért nem akartam összejárkálni, meg hát egyébként is illik a tulajnak szólni. A műholdas felvételeken különösebben nem látszik ott semmi, max. egy kiapadt víztározó szintén négyszögletű töltése.
Két "römer shanz" Csávoly felé haladva a volt megyei földút mentén a csávolyi vodica előtt is van. Ha kell küldök műholdast, hol sejtem őket.
A környékünkön elsüllyedt vizi járművek jegyzékéből. A VH-s roncsok és a hajómalmok közül kitűnt egy:
Kiemeltek egy fadereglyét a 1479,7 fkm-nél 1946 októberében. A kiemelést vezette: Liszka Ferenc
Lehet tudni róla valamit?

@jakab01: Sajnos semmit. Valószínűleg a 2. VH-ban süllyedt el, szállítóhajó lehetett. A korszaknak megfelelően nem dokumentálták. A 2. VH-s roncsok jelentős részét már közvetlenül a háború után kiemelték. Ezért is fontosak azok, amelyek még mindig lent vannak.
A szóbanforgó lista tartalmazza a kiemelést ki végezte és a kiemelés időpontját is.
Van egy pár roncs, amelyeknél ezek a részek ki vannak hagyva. (Én arra következtettem, hogy azért, mert egyszerűen nem emelték ki.)
Példának okáért itt van még két hajómalom, amiknél szintén nincs információ kiemelésről:

Hajómalom Fajer I. vagy Fajsz I.
1503 fkm.
Az iszap betemette
Nánai Fábos Fajer


Ordas hajómalom
1537 fkm.
A tulajdonos nem szándékozik kivenni

Bár, ami azt illeti a süllyedés okát és idejét sem tüntették fel mindenütt...
@jakab01: Ezek már érdekes adatok! valószínűleg mind modern, de hajómalomból nem igazán ismerünk eredetit.
süti beállítások módosítása