Örvények titkai

A blog víz alatti régészeti kutatásaimról, azok szervezéséről, eseményeiről, eredményeiről szól. Időnként a terület érdekesebb, fontosabb híreiről is beszámolok. Természetesen szubjektív módon. Célom: megismertetni a víz alatti régészetet a nagyközönséggel, egyben "nemzeti tudományaink" közé emelni, hogy egyfajta Hungarikum váljék belőle. Az oldalon bemutatott saját képek, kutatási eredmények csak a szerző hozzájárulása esetén használhatóak fel. Üdvözlettel: Dr. Tóth János Attila

Utolsó kommentek

Címkék

14.sz. (1) 1526 (1) 18.sz (1) 1848 1849 (1) 2. világháború (2) 2001 (1) Áder János (1) adomány (1) adria (2) ajánló (1) alap (1) alexandria (2) anjou (1) aqua et archaeologia (1) aquincum (1) arany (1) aranyosapáti (1) archaeology (2) archaeology magazine (1) argonauta (1) Argonauta kutatócsoport (1) argonauta kutatócsoport (9) argonauta program (33) ariosti (2) Árpád Múzeum (1) ásatás (3) Atlantisz (1) ausztria (1) baja (1) Balaton (1) Balaton Expedíció (1) baltic (1) balti tenger (1) banner jános (1) barcs (2) bayerisch lloyd (1) black swan (1) boat (1) bödnhajó (1) bödönhajó (11) bölcske (4) börzsöny múzeum baráti köre (1) brazília (1) brazilia (1) brazil projekt (1) bronzkor (2) búbánat vökgy (1) budapest (1) Budapest (1) buda motoros (1) bulgária (1) búvár (35) Búvár (1) búvárégészet (1) búvárinfó (1) búvárkodás (1) búvárrégész (13) búvárrégészet (4) búvárrégészeti szakosztály (2) búvárrégészeti szakosztűly (1) cikk (1) Címkék (8) cmas (1) czakó lászló (1) danube (1) danube limes (1) délafrika (1) dendrokronológia (2) dereglye (11) dicovery channel (1) discovery (2) Doggerland (1) dogout (1) dokumentáció (1) dokumentálás (1) dömös (1) dorog (3) dossiers d archéologie (1) dráva (28) Dráva (2) drava (1) drávagárdony (2) drávatamási (17) dráva múzeum (1) drava river (1) dréva (1) Duna (13) duna (23) dunabogdány (1) dunafalva (1) dunaföldvár (4) dunakanyar (3) Dunakanyar (1) dunaszekcső (1) dunasziget (1) Dunaújváros (1) duna stratégia (1) eaa 2009 (1) együttműködés (2) előadás (7) elsüllyedt (1) elsüllyedt tank (1) ercsi (2) erőd (1) expedíció (2) exploration (1) fahajó (1) fekete hattyú (1) felfedezés (10) felfedzés (1) floralia (1) folyami örökség-nap (1) fotogrammetria (1) franciaország (1) gázvezeték (1) geológia (1) georégészet (1) georg bass (1) giovanni ariosti (1) Gönyű (1) gönyű (1) gőzhajó (1) gyűjtés (1) hadirégészet (1) hadtörténet (1) hajó (57) hajók (1) hajómalom (2) hajóroncs (5) hajózás (1) hajó roncs (1) hal (2) halászat (1) havária (1) hellókarácsony (1) henszlmann díj (1) Henszlmann díj (1) hír (1) hírek (1) horgony (1) hungaria nostra foundation (1) hungary (1) icomos (1) index (1) indiana jones (1) indonézia (1) inrap (1) institute of nautical archaeology (1) interjú (2) ipoly (6) ipolyság (1) ismeretterjesztés (1) iszkába (1) ivan visin (1) kastélyosdombó (1) katasztrófa (1) keltezés (1) kiállítás (5) kiemelés (1) kikötőerőd (4) kincs (6) kincskeresés (10) kincskeresők (1) köh (3) kőhorgony (1) kolostor (2) kőmacska (1) kompetenciateszt 2010 (1) konferencia (2) könyv (2) konzerválás (1) kor (1) koraújkor (1) köszöntő (1) középkor (5) közlemény (1) kultúra (5) kulturális örökségvédelmi hivatal (1) kulturális öröskégvédelmi hivatal (1) kunsziget (4) kutaás (1) kutatás (35) kutatóközpont (1) ládák (1) lakócsa (1) lapátorrú tok (1) leányfalu (1) lelet (1) leletmentés (2) letkés (8) lézerszkenner (1) limes (10) limes projekt (5) logboat (1) lórév (1) mag (1) magyar nemzeti múzeum (1) magyar régészeti és művészettörténeti társulat (4) magyar régész szövetség (1) malom (1) margit híd (2) máriakálnok (1) mária királyné (8) mária terézia (1) maritime affairs group (1) második világháború (5) média (1) meghívó (1) merülés (1) Messerchmitt (2) MHSz (1) mohács (1) monarchia (1) monoxyl (1) mosoni duna (4) mosonmagyaróvár (1) mozsárbomba (1) mr1 (1) MRMT (1) mr 1 (1) mta (2) művészettörténet (1) nagyítás (1) nefmi (1) nka (1) NKA (1) noé bárkája (1) norvég (1) norvegian financial mechanism (1) norvég alap (14) norvég finanszírozási mechanizmus (1) norvég otka (1) octopus (3) odyssey (4) odyssey marine exploration (1) oltárkő (1) önkéntesség (1) örökségvédelem (2) orvég alap (1) osztrák (1) osztrák magyar monarchia (1) osztrák örökösödési háború (1) otka (20) otka nnf (22) pályázat (1) párizs (2) pest megye (1) pipeline (1) pócsmegyer (1) ponton (1) porcellán (1) potony (2) Ráckeve (10) ráckeve (18) rádió (1) régészet (33) régészeti búvár tanfolyam (1) régészeti társulat (1) régészet napja (1) rejtély (3) rendezvény (1) repülő (2) római (3) római kor (5) római kövek (2) roman period (1) roncs (32) roncskurtatás (1) roncskutatás (4) roncsok (1) rongálás (1) rönkhajó (1) rtl (2) science (1) ship (1) solt (10) splendido (1) süllyseztés (1) Szalki-sziget (1) szatya (1) szeged (5) szentborbás (1) szentendre (4) szentendrei duna (1) szent istván csatahajó (1) Szent Pantaleon (1) szenzáció (5) szerbia (4) szigetújfalu (2) szigetvár (1) szob (5) szökőár kft. (1) szonár (29) Szonár (3) szövegértés (1) szponzor (2) tahitótfalu (2) tank (2) társadalmi munka (1) tenger (1) terepbejárás (1) tisza (6) titanic (1) tolna megye (1) török kor (19) török kori dereglye (1) török kori hajó (1) történel (1) történelem (4) trója (1) tudomány (20) tündérsziget ökopark (1) tündérvár (1) tv (1) t 34 (1) újkor (1) underwater (1) underwater archaeology (3) underwater cultural heritage (1) unesco (10) UNESCO (1) unesco 2001 (3) unesco konvenció (1) unesco underwater heritage (1) uszály (1) úszódaru (1) vág (1) viza (3) vízimalom (1) víz alatti kulturális örökség (4) víz alatti múzeum (1) víz alatti örökség (4) víz alatti régészet (6) víz alatti régészeti központ (1) víz alatti Régészeti Központ (1) vörösiszap (1) wreck (2) wrecks (1) zenta (5) zentai csata (5) zenta projekt (1) Címkefelhő

Rómaiak a Dunában: eddig ismeretlen épületmaradványok Ercsi térségében

2009.06.12. 12:18 :: régészbúvár

A római kori határvédelmi rendszer feltérképezéséhez kapcsolódóan a héten Ercsi térségében végeztünk felderítést szonár segítségével.

 A régészeti szakirodalomból régóta ismert egy a Dunába tartó falszakasz a Csepel-sziget oldalában. Ezt római kori kikötőerődként azonosították. A lelőhely víz alatti részét azonban sosem kutatták.

Néhány hete a bölcskei kikötőerődnél végzett felderítésen felbuzdulva megvizsgáltuk ezt a területet is. A meder ultrahangos letapogatásával párhuzamosan jól kivehetően megjelentek a műszer képernyőjén a víz alá merült hatalmas faltömbök. A jelenlegi vízállásnál minegy 4 m víz borítja a maradványikat, így azok a legnagyobb aszály idején sem kerülnek felszínre.

A kikötőerődök a római csapatok partraszállását segítették a Duna bal partján, vagyis a Barbaricumban. A már említett bölcskei erőd korábbi feltárása során másodlagosan felhasznált faragot kövek, közöttük oltárkövek is a felszínre kerültek. A korábbi kőemlékeket a római uralom kései szakaszában használták fel a barbárok elleni védelmi rendszer építésekor. Az új felvételek alapján elég valószínű, hogy a most vizsgált erődnél is előkerülhetnek ilyen különleges leletek.

A kutatás aktualitását az adja, hogy a magyarországi római határvédelmi rendszer (a limes) elemeit világörökséggé szeretnék nyilvánítani.

11 komment

Címkék: kultúra tudomány régészet búvár ercsi limes szonár bölcske római kor kikötőerőd

A bejegyzés trackback címe:

https://buvarregesz.blog.hu/api/trackback/id/tr531180775

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fantasztikusan érdekes, hogy egy autógumit is meg lehet így találni :) "a víz alá merült hatalmas haltömbök" -> ez faltömbök akart lenni, gondolom, de így sem rossz :)
@hphp: a haltömbök felszámolódtak :) köszi!
Üdv Régészbúvár!

Minden kikötőerőddel szemben, a folyó másik oldalán is megépítették az erősség párját?
Én eddig azt hittem, hogy csak a folyó jobb oldalát építették ki. Elvétve, kivételes esetben a jobb parton is.
@jakab01: Természetesen nem minden őrtorony, vagy erőd rendelkezett balparti kikötőerőddel. Hogy pontosan mennyi, azt majd az ilyen kutatások fogják megmutatni.
Mindenestere nem egyedi jelenség egy ilyen kikötőerőd.
Tisztelt Tóth Úr !


A terület ( Ercsi É-D 10 Km ) igen nagy odafigyelést és biztosítást igényel. Ennek oka hogy anno Ercsiben voltak települve Magar és Szovjet műszaki csapatok akik a folyón való átkelést ott gyakorolták annak minden sallangjával. Légvédelmi biztosítás, aknamezők azok semlegesítése, stb. Ezen kívül a II. világháborúban ezen a területen igen intenzív harcok voltak . Ezen fenti okokból kifolyólag területen nem nagy "kunszt" robbanótestbe botlani.


Csak óvatosan. De hajrá !

@Hajrá777: Köszönöm, nem titkolom, hogy számítottunk háborús melléktermékekre is!
Kicsit meg is lepődtünk, hogy egyetlen ponton elemet, harckocsit, teherautót sem találtunk! A rom térsége üres. de pár kilométerre, a túlparton vannak "érdekes" jelek, talán ott lehetnek háborús maradványok, de ezt egyértelműen bizonyító jelenség nincs. Megvallom őszintén a 2. vh. kutatását meghegynám a hadtörténészeknek :)
Tisztelt Tóth Úr !

Felszínen vagy mederfenéken már csak elvétve lehet találni ilyen lőszereket, mivel az idő előre haladtával ezeket összeszedték, vagy betemette a hordalék. De pont ezért sajna a meder és a part is veszélyes, cca a felső0.5-1 méter. Tűzszerész ismerősöm szerint kocsiból kiszálva egy detektorral "percek kérdése" csak hogy az ember arra találjon robbanótestet.

Csak óvatosan !
@Hajrá777: Köszönöm a tanácsot! Ha ásatásra kerül a sor, az első körben tűzszerészeti felderítést fogunk végeztetni!
Bár ott lennénk már...
Hát igen !


Bár csak ott tartan már az ügy ! Ahogy nézem van pár projectje folyamatban. Viszont a orrások ....... Nem tart attól hogy egyiket sem tudja így végigvinni ? Hogy egyik helyen sem lesz teljes és tudományosan végigvitt eredmény ?

Amúgy gondolom tudja hogy ott Ercsi környékén nem eza Római kori maradvány a legérdekesebb. Azzal kapcsolatban van tervük , elképzelésük ?


Ui : Ferihegyi reptér abban különbözik az ország többi repterétől hogy közvetlen üzemanyagcső köti össze a Százhalombattai finimítóval. Mikor a csöveket fektették a mederben ( bőven a többszörös tűzszerész mentesítés után ) TEHERAUTÓSZÁMRA kellett elszállítani illetve a körnéken felrobbantani a lőszereket. És az csak egy cca 4 méter széles sáv volt !

Csak ennyire komoly a dolog !
Attól függ, mit értünk végigvitt projekten.
A régészettudomány számára az is fontos, ha tudomást szerzünk új lelőhelyekről, vagy egy kicsit pontosítjuk a régi adatokat.
A szonarazással, felderítő merülésekkel nem sérül a lelőhely, viszont sok adatot így is megtudhatunk.
Természetesen, ha egy erőd, hajó teljes feltárása, a maradványok restaurálása a végső cél, akkor biztosan tudom, hogy nem fejeződik be minden projekt.
Csakhogy a mai régészetben ez már nem is cél! A feltárás destruktív tevékenység. Ha véletlenül módunkban állna mindent feltárni, akkor egyúttal meg is akadályoznánk az elkövetkező generációkat, hogy más módszerekkel vizsgálódva új kérdéseket tegyenek fel.
Vannak esetek, amikor nem lehet mérlegelni. A solti hajó esetében nem volt választás, mert vészhelyzet állt elő. Más esetekben most elég, ha van egy képünk és GPS koordinátánk.
A tudományos eredmények folyamatosan keletkeznek, sorra jelennek meg a publikációk itthon és külföldön. Azt hiszem jobb a publikálási sebességem és "tűzerőm", mint az átlag :)
Hogy Ercsinél mi a legfontosabb, azt nem tudom. Részben nézőpont kérédse. Egy római kikötőerőd azért nem semmi. Azért elismerem a 2. vh.-s kulturális örökség jelentőségét is. Másról pillanatnyilag nem tudok konkrétan.
Tiszelt Tóth Úr !


Igen csak nem modernkori amiről én és szerintem ön is tud.

De hagyjuk mert itt ezt mindenki olvassa és csak a kincskereső bandákat riasztanánk.
süti beállítások módosítása