Örvények titkai

A blog víz alatti régészeti kutatásaimról, azok szervezéséről, eseményeiről, eredményeiről szól. Időnként a terület érdekesebb, fontosabb híreiről is beszámolok. Természetesen szubjektív módon. Célom: megismertetni a víz alatti régészetet a nagyközönséggel, egyben "nemzeti tudományaink" közé emelni, hogy egyfajta Hungarikum váljék belőle. Az oldalon bemutatott saját képek, kutatási eredmények csak a szerző hozzájárulása esetén használhatóak fel. Üdvözlettel: Dr. Tóth János Attila

Utolsó kommentek

Címkék

14.sz. (1) 1526 (1) 18.sz (1) 1848 1849 (1) 2. világháború (2) 2001 (1) Áder János (1) adomány (1) adria (2) ajánló (1) alap (1) alexandria (2) anjou (1) aqua et archaeologia (1) aquincum (1) arany (1) aranyosapáti (1) archaeology (2) archaeology magazine (1) argonauta (1) argonauta kutatócsoport (9) Argonauta kutatócsoport (1) argonauta program (33) ariosti (2) Árpád Múzeum (1) ásatás (3) Atlantisz (1) ausztria (1) baja (1) Balaton (1) Balaton Expedíció (1) baltic (1) balti tenger (1) banner jános (1) barcs (2) bayerisch lloyd (1) black swan (1) boat (1) bödnhajó (1) bödönhajó (11) bölcske (4) börzsöny múzeum baráti köre (1) brazília (1) brazilia (1) brazil projekt (1) bronzkor (2) búbánat vökgy (1) budapest (1) Budapest (1) buda motoros (1) bulgária (1) Búvár (1) búvár (35) búvárégészet (1) búvárinfó (1) búvárkodás (1) búvárrégész (13) búvárrégészet (4) búvárrégészeti szakosztály (2) búvárrégészeti szakosztűly (1) cikk (1) Címkék (8) cmas (1) czakó lászló (1) danube (1) danube limes (1) délafrika (1) dendrokronológia (2) dereglye (11) dicovery channel (1) discovery (2) Doggerland (1) dogout (1) dokumentáció (1) dokumentálás (1) dömös (1) dorog (3) dossiers d archéologie (1) drava (1) dráva (28) Dráva (2) drávagárdony (2) drávatamási (17) dráva múzeum (1) drava river (1) dréva (1) duna (23) Duna (13) dunabogdány (1) dunafalva (1) dunaföldvár (4) Dunakanyar (1) dunakanyar (3) dunaszekcső (1) dunasziget (1) Dunaújváros (1) duna stratégia (1) eaa 2009 (1) együttműködés (2) előadás (7) elsüllyedt (1) elsüllyedt tank (1) ercsi (2) erőd (1) expedíció (2) exploration (1) fahajó (1) fekete hattyú (1) felfedezés (10) felfedzés (1) floralia (1) folyami örökség-nap (1) fotogrammetria (1) franciaország (1) gázvezeték (1) geológia (1) georégészet (1) georg bass (1) giovanni ariosti (1) gönyű (1) Gönyű (1) gőzhajó (1) gyűjtés (1) hadirégészet (1) hadtörténet (1) hajó (57) hajók (1) hajómalom (2) hajóroncs (5) hajózás (1) hajó roncs (1) hal (2) halászat (1) havária (1) hellókarácsony (1) Henszlmann díj (1) henszlmann díj (1) hír (1) hírek (1) horgony (1) hungaria nostra foundation (1) hungary (1) icomos (1) index (1) indiana jones (1) indonézia (1) inrap (1) institute of nautical archaeology (1) interjú (2) ipoly (6) ipolyság (1) ismeretterjesztés (1) iszkába (1) ivan visin (1) kastélyosdombó (1) katasztrófa (1) keltezés (1) kiállítás (5) kiemelés (1) kikötőerőd (4) kincs (6) kincskeresés (10) kincskeresők (1) köh (3) kőhorgony (1) kolostor (2) kőmacska (1) kompetenciateszt 2010 (1) konferencia (2) könyv (2) konzerválás (1) kor (1) koraújkor (1) köszöntő (1) középkor (5) közlemény (1) kultúra (5) kulturális örökségvédelmi hivatal (1) kulturális öröskégvédelmi hivatal (1) kunsziget (4) kutaás (1) kutatás (35) kutatóközpont (1) ládák (1) lakócsa (1) lapátorrú tok (1) leányfalu (1) lelet (1) leletmentés (2) letkés (8) lézerszkenner (1) limes (10) limes projekt (5) logboat (1) lórév (1) mag (1) magyar nemzeti múzeum (1) magyar régészeti és művészettörténeti társulat (4) magyar régész szövetség (1) malom (1) margit híd (2) máriakálnok (1) mária királyné (8) mária terézia (1) maritime affairs group (1) második világháború (5) média (1) meghívó (1) merülés (1) Messerchmitt (2) MHSz (1) mohács (1) monarchia (1) monoxyl (1) mosoni duna (4) mosonmagyaróvár (1) mozsárbomba (1) mr1 (1) MRMT (1) mr 1 (1) mta (2) művészettörténet (1) nagyítás (1) nefmi (1) nka (1) NKA (1) noé bárkája (1) norvég (1) norvegian financial mechanism (1) norvég alap (14) norvég finanszírozási mechanizmus (1) norvég otka (1) octopus (3) odyssey (4) odyssey marine exploration (1) oltárkő (1) önkéntesség (1) örökségvédelem (2) orvég alap (1) osztrák (1) osztrák magyar monarchia (1) osztrák örökösödési háború (1) otka (20) otka nnf (22) pályázat (1) párizs (2) pest megye (1) pipeline (1) pócsmegyer (1) ponton (1) porcellán (1) potony (2) ráckeve (18) Ráckeve (10) rádió (1) régészet (33) régészeti búvár tanfolyam (1) régészeti társulat (1) régészet napja (1) rejtély (3) rendezvény (1) repülő (2) római (3) római kor (5) római kövek (2) roman period (1) roncs (32) roncskurtatás (1) roncskutatás (4) roncsok (1) rongálás (1) rönkhajó (1) rtl (2) science (1) ship (1) solt (10) splendido (1) süllyseztés (1) Szalki-sziget (1) szatya (1) szeged (5) szentborbás (1) szentendre (4) szentendrei duna (1) szent istván csatahajó (1) Szent Pantaleon (1) szenzáció (5) szerbia (4) szigetújfalu (2) szigetvár (1) szob (5) szökőár kft. (1) Szonár (3) szonár (29) szövegértés (1) szponzor (2) tahitótfalu (2) tank (2) társadalmi munka (1) tenger (1) terepbejárás (1) tisza (6) titanic (1) tolna megye (1) török kor (19) török kori dereglye (1) török kori hajó (1) történel (1) történelem (4) trója (1) tudomány (20) tündérsziget ökopark (1) tündérvár (1) tv (1) t 34 (1) újkor (1) underwater (1) underwater archaeology (3) underwater cultural heritage (1) UNESCO (1) unesco (10) unesco 2001 (3) unesco konvenció (1) unesco underwater heritage (1) uszály (1) úszódaru (1) vág (1) viza (3) vízimalom (1) víz alatti kulturális örökség (4) víz alatti múzeum (1) víz alatti örökség (4) víz alatti régészet (6) víz alatti régészeti központ (1) víz alatti Régészeti Központ (1) vörösiszap (1) wreck (2) wrecks (1) zenta (5) zentai csata (5) zenta projekt (1) Címkefelhő

300 éves bödönhajó az Ipolyban!

2009.09.02. 21:05 :: régészbúvár

Ma megvizsgáltuk az Ipolyban talált bödönhajót, melyet Simoncsics László úr jelzett muzeológus kollégáinknak. A szemlén megállapítottuk, hogy a hajó már nem az "eredeti" helyén fekszik, hanem kicsit lejjebb, a gázló tetején.

Az 5 m hosszú hajótest alja és oldalai egyenesek, derékszöget zárnak be egymással. Az oldalfalak vékonyra kopottak, több helyen hiányoznak. A hajó állapota arra utal, hogy huzamosabb ideig ki volt téve a természet erőinek. nem valószínű, hogy régóta hever a zátonyon, valószínűleg az ár mosta ki a partoldalból, vagy annak közeléből egy kicsit feljebb. Ezért is szerencse, hogy megkaptuk a bejelentést, hiszen könnyen tovább sodródhatott volna.

A szögletes forma ladikot imitál, ami már első látásra azt sugallta, hogy a hajó középkori, vagy későbbi (tehát nem valószínű, hogy pl. őskori). Szobi barátaink segítségével lemértük, fotóztuk, és biztonságba helyeztük egy kevésbé kitett helyen. Fa kormeghatározással foglalkazó kollégám, Dr. Grynaeus András mintát vett a fából. megállapította, hogy tölgy. Még ugyanazon a napon megérkezett e keltezés is. az utolsó évgyűrű alapján a hajó fájának utolsó évgyűrűje 1686, a legkorábbi lehetséges kivágási időpont 1698. A bödönhajót tehát 1700 körül, talán valamivel ez után faragták ki. Különleges, jelenleg egyedi emléke az ipolyi hajózásnak.

Az, hogy a hajótest egy hónap alatt is elmozdult, továbbá rossz állapotú azt is jelenti, hogy nem hagyhatjuk hoszabb ideig jelenlegi helyén. Erre figyelmeztet minket a letkési polgármester levele is, amely a vandalizmus veszélyeire hívja fel a figyelmet. Hogy hová is kerül ideiglenesen, illetve véglegesen, még szervezés kérdése, de a börzsöny múzeum baráti Körével már dolgozunk a kérdésen.

A fa mintázásához szükséges agregátort Tóth László úr hozta ki a terepre.

Mondanom sem kell, hogy ismét mindenki önkéntes volt!

5 komment

Címkék: török kor letkés ipoly bödönhajó

A bejegyzés trackback címe:

https://buvarregesz.blog.hu/api/trackback/id/tr931356252

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Meddig lehet ezt a fajta munkát kiégés nélkül ilyen esetleges támgatottságra építve végezni?
Mikor veszi valaki észre a KÖH-ben, hogy gáz van?
Tudom, jön majd a keresztdobálás, meg a távozz sátán, (talán még a fokhagymás füzér is feltűnik :), de azért csak nagyobb arányú leletmentés lenne véghezvihető a magántőke bevonásával...
Jójó, már itt sem vagyok, de azért olvasom majd, milyen hülye is vagyok, hogy ilyen egyáltalán eszembe jut.:)
@prukker: Szívesen látjuk a magántőkét!
Tervünk már van. kiemelés, majd ideiglenes elsüllyesztés. ha lesz pénz, akkor konzerválás és kiállítás.
A médiát meghívjuk.
Akár filmet is forgatunk - arra is van már csapat. De egy árva fillér sincs.
Munkával, jószándékkal többen is jelentkeztek.
Kiemelés, újraelsüllyesztés biztosan meg fog történni, mert nincs más lehetőség.
Lehet majd pólót, bögrét gyártani :)
Adj Isten!

Csak egy ötlet: az erdészetnek van a kiemeléshez alkalmas terepes darus teherautója. Biztosan szívesen segítenének.

Üdv: Simoncsics László
@lsimoncsics: Lesz autó, van tó, vannak segítők. Ezért is írtam biztosra, hogy kiemeljük és elsüllyesztjük. A konzerválás már nem ilyen evidens. Sokáig tart, vegyszer, szakember kell, és fagymentes raktár.
Sok szerencsét kívánok a további munkához! Csak igyekezzetek, nehogy a Tótok hamarabb kiemeljék és kiállítsák Pozsonyban mint ősi szláv emléket, ami még Szvatopluké volt!

Üdv: Simoncsics László
süti beállítások módosítása