Örvények titkai

A blog víz alatti régészeti kutatásaimról, azok szervezéséről, eseményeiről, eredményeiről szól. Időnként a terület érdekesebb, fontosabb híreiről is beszámolok. Természetesen szubjektív módon. Célom: megismertetni a víz alatti régészetet a nagyközönséggel, egyben "nemzeti tudományaink" közé emelni, hogy egyfajta Hungarikum váljék belőle. Az oldalon bemutatott saját képek, kutatási eredmények csak a szerző hozzájárulása esetén használhatóak fel. Üdvözlettel: Dr. Tóth János Attila

Utolsó kommentek

  • régészbúvár: @Albu: egyezzünk ki koordináta-párban :) (2018.10.23. 16:11) Hétvégi roncs maraton
  • Albu: Két koordinátának még jobban. ; ) (2018.10.23. 12:35) Hétvégi roncs maraton
  • régészbúvár: @Fives: Kint jártunk Újfaluban. A lapos partszakaszon kerestük eddig, ott semmi sincs. Mint kiderü... (2018.10.22. 21:09) Roncsvadászat szonárral
  • Fives: Kedves János! Továbbra sem tudom, hogyan küldjek képeket, illetve a blogon keresztül emailt, valós... (2018.08.30. 10:09) Roncsvadászat szonárral
  • régészbúvár: @Fives: Kedves Gabriella! Köszönöm a jelzését! Érdekelnének a fotók is, és persze a pontos hely! A... (2018.08.25. 09:33) Roncsvadászat szonárral
  • Utolsó 20

Címkék

14.sz. (1) 1526 (1) 18.sz (1) 1848 1849 (1) 2. világháború (2) 2001 (1) adria (2) ajánló (1) alap (1) alexandria (2) anjou (1) aqua et archaeologia (1) aquincum (1) arany (1) aranyosapáti (1) archaeology (2) archaeology magazine (1) argonauta (1) argonauta kutatócsoport (9) Argonauta kutatócsoport (1) argonauta program (33) ariosti (2) Árpád Múzeum (1) ásatás (3) Atlantisz (1) ausztria (1) baja (1) Balaton (1) Balaton Expedíció (1) baltic (1) balti tenger (1) banner jános (1) barcs (2) bayerisch lloyd (1) black swan (1) boat (1) bödnhajó (1) bödönhajó (10) bölcske (4) börzsöny múzeum baráti köre (1) brazília (1) brazilia (1) brazil projekt (1) bronzkor (2) búbánat vökgy (1) budapest (1) Budapest (1) buda motoros (1) bulgária (1) Búvár (1) búvár (34) búvárégészet (1) búvárinfó (1) búvárkodás (1) búvárrégész (12) búvárrégészet (4) búvárrégészeti szakosztály (2) búvárrégészeti szakosztűly (1) cikk (1) Címkék (8) cmas (1) czakó lászló (1) danube (1) danube limes (1) délafrika (1) dendrokronológia (1) dereglye (11) dicovery channel (1) discovery (2) Doggerland (1) dogout (1) dokumentáció (1) dokumentálás (1) dömös (1) dorog (3) dossiers d archéologie (1) drava (1) dráva (28) drávatamási (15) dráva múzeum (1) drava river (1) dréva (1) Duna (13) duna (23) dunabogdány (1) dunafalva (1) dunaföldvár (4) Dunakanyar (1) dunakanyar (3) dunaszekcső (1) dunasziget (1) Dunaújváros (1) duna stratégia (1) eaa 2009 (1) együttműködés (2) előadás (7) elsüllyedt (1) elsüllyedt tank (1) ercsi (2) erőd (1) expedíció (2) exploration (1) fahajó (1) fekete hattyú (1) felfedezés (9) felfedzés (1) floralia (1) folyami örökség-nap (1) fotogrammetria (1) franciaország (1) gázvezeték (1) geológia (1) georégészet (1) georg bass (1) giovanni ariosti (1) gönyű (1) Gönyű (1) gőzhajó (1) gyűjtés (1) hadirégészet (1) hadtörténet (1) hajó (56) hajók (1) hajómalom (2) hajóroncs (5) hajózás (1) hajó roncs (1) hal (2) halászat (1) havária (1) hellókarácsony (1) Henszlmann díj (1) henszlmann díj (1) hír (1) hírek (1) horgony (1) hungaria nostra foundation (1) hungary (1) icomos (1) index (1) indiana jones (1) indonézia (1) inrap (1) institute of nautical archaeology (1) interjú (2) ipoly (6) ipolyság (1) ismeretterjesztés (1) iszkába (1) ivan visin (1) kastélyosdombó (1) katasztrófa (1) keltezés (1) kiállítás (5) kiemelés (1) kikötőerőd (4) kincs (6) kincskeresés (10) kincskeresők (1) köh (3) kőhorgony (1) kolostor (2) kőmacska (1) kompetenciateszt 2010 (1) konferencia (2) könyv (2) konzerválás (1) kor (1) koraújkor (1) köszöntő (1) középkor (5) közlemény (1) kultúra (5) kulturális örökségvédelmi hivatal (1) kulturális öröskégvédelmi hivatal (1) kunsziget (4) kutatás (35) kutatóközpont (1) ládák (1) lakócsa (1) lapátorrú tok (1) leányfalu (1) lelet (1) leletmentés (2) letkés (8) lézerszkenner (1) limes (10) limes projekt (5) logboat (1) lórév (1) mag (1) magyar nemzeti múzeum (1) magyar régészeti és művészettörténeti társulat (4) magyar régész szövetség (1) malom (1) margit híd (2) máriakálnok (1) mária királyné (8) mária terézia (1) maritime affairs group (1) második világháború (5) média (1) meghívó (1) merülés (1) Messerchmitt (2) MHSz (1) mohács (1) monarchia (1) monoxyl (1) mosoni duna (4) mosonmagyaróvár (1) mozsárbomba (1) mr1 (1) MRMT (1) mr 1 (1) mta (2) művészettörténet (1) nagyítás (1) nefmi (1) nka (1) NKA (1) noé bárkája (1) norvég (1) norvegian financial mechanism (1) norvég alap (14) norvég finanszírozási mechanizmus (1) norvég otka (1) octopus (3) odyssey (4) odyssey marine exploration (1) oltárkő (1) önkéntesség (1) örökségvédelem (2) orvég alap (1) osztrák (1) osztrák magyar monarchia (1) osztrák örökösödési háború (1) otka (20) otka nnf (22) pályázat (1) párizs (2) pest megye (1) pipeline (1) pócsmegyer (1) ponton (1) porcellán (1) potony (2) Ráckeve (10) ráckeve (18) rádió (1) régészet (32) régészeti búvár tanfolyam (1) régészeti társulat (1) régészet napja (1) rejtély (3) rendezvény (1) repülő (2) római (3) római kor (5) római kövek (2) roman period (1) roncs (32) roncskurtatás (1) roncskutatás (4) roncsok (1) rongálás (1) rtl (2) science (1) ship (1) solt (10) splendido (1) süllyseztés (1) Szalki-sziget (1) szatya (1) szeged (5) szentborbás (1) szentendre (4) szentendrei duna (1) szent istván csatahajó (1) Szent Pantaleon (1) szenzáció (5) szerbia (4) szigetújfalu (2) szigetvár (1) szob (5) szökőár kft. (1) szonár (29) Szonár (3) szövegértés (1) szponzor (1) tahitótfalu (2) tank (2) társadalmi munka (1) tenger (1) terepbejárás (1) tisza (6) titanic (1) tolna megye (1) török kor (17) török kori dereglye (1) török kori hajó (1) történel (1) történelem (4) trója (1) tudomány (19) tündérsziget ökopark (1) tündérvár (1) tv (1) t 34 (1) újkor (1) underwater (1) underwater archaeology (3) underwater cultural heritage (1) unesco (10) UNESCO (1) unesco 2001 (3) unesco konvenció (1) unesco underwater heritage (1) uszály (1) úszódaru (1) vág (1) viza (3) vízimalom (1) víz alatti kulturális örökség (4) víz alatti múzeum (1) víz alatti örökség (4) víz alatti régészet (3) víz alatti régészeti központ (1) víz alatti Régészeti Központ (1) vörösiszap (1) wreck (2) wrecks (1) zenta (5) zentai csata (5) zenta projekt (1) Címkefelhő

Elsüllyedt legendák nyomában: német tank a Búbánat-völgyben

2009.09.10. 12:47 :: régészbúvár

Puskás Norbert tagtársunk élénken érdeklődi a 2. világháború emlékei iránt is, így rajta keresztül jutott tudomásunkra egy legenda, mely szerint Esztergom mellett, a Búbánat-völgyben egy német tank süllyedt a tóba.

 

Szonarazás a "kétlóerős" meghajtással. Az evezőnél Lengyel László és Puskás Norbert tagtársunk.

 

 

 

 

 

 

A pontos hadtörténeti összefüggéseket itt nem vázolnám, márcsak azért sem, mert különféle hadtörténeti blogokon, fórumokn bőséges anyag áll rendelkezésre. Csak éppen a tank hiányzik hozzá. Talán a jobb megértés végett érdemes annyit megjegyezni, hogy a völgybe a Budapestet ostromló szovjet csapatok blokádjának megtörésére irányuló hadművelet során került a harci jármű, így történetileg hihető a legenda. Állítólag a fagyos parton megcsúszott (vagy éppen a befagyott tavon szeretett volna átkelni), ám beszakad alatta a jég, és elsüllyedt.

Hallottunk olyan történetet is - és ezt tanú is alátámasztja - mely szerint német búvárok is kutattak a tóban (a "felső" tóról van szó, mert akkor csak az létezett). Ám nem találtak semmit.

Mivel kis csapatunk nyitott a víz alatti örökség megismerésére, védelmére, ezért úgy döntöttünk hogy szerény eszközeinkkel és önkéntes munkával megpróbáljuk előrelendíteni a kutatást. Előzetesen szonaras felderítést terveztünk, melynek során az egész tavacskát álfésülhetjük. A szonár minden, a mederből kiálló tárgyat megmutat, tehát ha a hatlmas tankból csak egy darabka is kikandikál, akkor az látszani fog. Ezután azonosító merülést terveztünk. Végül a lelőhelyet jelentjük a Hadtörténeti Múzeumnak, valamint a Kulturális Örökségvédelmi Hivatalnak - ahogy azt kell.

A terepre kiérve örömmel állapítottuk meg, hogy a tó elég kicsi, tehát szonaras átfésülése gyorsan elvégezhető. Egy kis nehézséget okozott, hogy nem használhattunk motort, így a "kétlóerős" evezős megoldáshoz folyamodtunk, ami be is vált. A tó vize barna, látótávolságról nem lehet beszélni. Első látásra egy fjord, vagy egy gleccser-tó juthat mindenkinek az eszébe. Csakhogy ez itt más! Eléggé meglepődtünk, amikor a mélységmérő 130-150 centimétert mutatott! Keresgéltük a mélyebb pontokat, de 160 cm volt a maximum. Elég elgondolkoztató, hogy a csodába tűnhet el egy tank ilyen "mély" vízben! Átvizsgáltuk az egészet, és egy fia tankot nem láttunk, de még csak lehetséges alkatrészt sem. Egy idősebb horgász emlegetett egy drótkötelet, amit még az oroszok hagytak volna bent, mert "valamilyüket kihúzták vele". Merülésbe már bele sem fogtunk ezek után.

 

Egy hal portréja.

A fekete folt a hal árnyéka, míg attól jobbra a világos vonal a hal felülről nézve.

 

 

 

 

 

 

 

Összefoglalva a kutatás eredményét: bár egyelőre hitelt érdemlő dokumentum nem áll rendelkezésünkre az eseményekről, elvileg hihető a tóba csúszó tank története. Csakhogy a világháború alatt, vagy azt követően bármelyik félnek könnyen módjába állhatott a roncs (vagy éppenséggel még használható?) harci jármű kihúzása. Másfél méteres vízből a torony biztosan kilátszott. Akkora iszap (és olyan híg), amely nyom nélkül elnyelne egy tankot - nincs.

Azt hiszem, kis csapatunk megcáfolt egy legendát. Halakat azért láttunk, mind a víz alatt, mind a szákokban, a környezet gyönyörű, tehát a hely megér egy látogatást tank nélkül is!

Jó fórumozást! Várjuk a kommenteket!

4 komment

Címkék: kutatás történelem tank búvár második világháború hadtörténet szonár búvárrégész búbánat vökgy roncskutatás

A bejegyzés trackback címe:

https://buvarregesz.blog.hu/api/trackback/id/tr81372857

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Legközelebb egy olyan legendát keresünk,ahol nem kell evezni, nem baj ha kevésbé hihető:)
Az, hogy a környéken voltak világháborús cselekmények tényleg nem kérdés, ezt nem csak leírásokból, hanem pl. máig meglévő bombatölcsérekből is tudni lehet. Eszerint a tank-legendának egyáltalán van bármilyen reális alapja. Az általam hallott verzióban az oroszok megpróbáltak "valamit" kihúzni a vízből, de a mentést végző járművek is megcsúsztak/megsüllyedtek, ezért végül hagyták az egészet. Magam természetesen még soha nem láttam az állítólagosan elmerült tankot, de nem adtátok fel túl hamar a keresést? Két dolgot megfontolásra javasolnék: egy ilyen jellegű páncélos súlya 40-60 tonna közé tehető (mivel a típus nem ismert), ez egy folyamatosan áramló tó fenekén 70 év alatt talán elsüllyedhet. Másrészt kell hogy legyen valamilyen alapja az urban legendnek, más hasonló (valótlan) sztorit a környékről még nem hallottam...Fémdetektorral nem érdemes próbálkozni?
@gof: Természetesen előfordulhat, hogy nyom nélkül elsüllyedt. De ne feledjük Archimédész törvényét, és azt, hogy a tank alja nagy, lapos téglalap, ez nem igazán kedved a besüllyedésnek.
A magunk részéről tettünk egy kísérletet, amelyet könnyen kivitelezhetőnek tartottunk, és a maga szintjén egyértelmű eredményt mutat.
A városi legendákról annyit, hogy régészként végtelenszer hallottam a várakat (bármelyik kettőt) összekötő alagutakról, rómaiakról, törökökről, a basa kincséről stb. A legendák jelezhetnek valamit, de ne feledjük el, hogy bizonyos "kedvező" körülmények között maguktól is megismétlődnek.
Állítólag "németek" is kutattak a tóban, eredmény nélkül.
Nekünk "ennyi fért bele a keretbe". A magam részéről a szkepticizmust támogatom. Természetesen hadirégészek még próbálkozhatnak talajradarral, fémkeresővel.
@gof:

Valóban nem mi voltunk ott az első kutatók,tájékoztatást kaptam, hogy történt már mélykeresős vizsgálat is, ami a tómederben 8 méter mélységben mutatta a "valamit" ezt a 8 métert egyértelmű szkepticizmussal fogadom a fent írt okokból, mivel az aljzat nem híg iszap, hanem tőzeges, abban egyszerűen lehetetlen hogy ilyen mélyre süllyedjen egy harckocsi vagy páncélvadász (Pz-4 vagy Marder szerepel a legendákban).Valószínűleg valami vasoxid feldúsulás, vagy gyepvas lerakódás lehetett az altalajban. Érdekes párhuzam, hogy a hírhedt, nem létező "batyki tigris tankot" is 8 méter mélységben jelezte a mélykereső:) ) Olyan információt is kaptam, miszerint "szonárral látták a jármű kiálló csövét és az iszap alatt a futómű részletét, aminek alapján páncélvadászként azonosították" Ezzel az a baj, hogy a szonár nem lát be az iszap alá, míg a kiálló lövegcsövet a teljes szelvényes szonárfelvételezés során mi is láttuk volna, így ez egyértelmű legenda. A remény persze utoljára hal meg:)