Ma megvizsgáltuk az Ipolyban talált bödönhajót, melyet Simoncsics László úr jelzett muzeológus kollégáinknak. A szemlén megállapítottuk, hogy a hajó már nem az "eredeti" helyén fekszik, hanem kicsit lejjebb, a gázló tetején.
Az 5 m hosszú hajótest alja és oldalai egyenesek, derékszöget zárnak be egymással. Az oldalfalak vékonyra kopottak, több helyen hiányoznak. A hajó állapota arra utal, hogy huzamosabb ideig ki volt téve a természet erőinek. nem valószínű, hogy régóta hever a zátonyon, valószínűleg az ár mosta ki a partoldalból, vagy annak közeléből egy kicsit feljebb. Ezért is szerencse, hogy megkaptuk a bejelentést, hiszen könnyen tovább sodródhatott volna.
A szögletes forma ladikot imitál, ami már első látásra azt sugallta, hogy a hajó középkori, vagy későbbi (tehát nem valószínű, hogy pl. őskori). Szobi barátaink segítségével lemértük, fotóztuk, és biztonságba helyeztük egy kevésbé kitett helyen. Fa kormeghatározással foglalkazó kollégám, Dr. Grynaeus András mintát vett a fából. megállapította, hogy tölgy. Még ugyanazon a napon megérkezett e keltezés is. az utolsó évgyűrű alapján a hajó fájának utolsó évgyűrűje 1686, a legkorábbi lehetséges kivágási időpont 1698. A bödönhajót tehát 1700 körül, talán valamivel ez után faragták ki. Különleges, jelenleg egyedi emléke az ipolyi hajózásnak.
Az, hogy a hajótest egy hónap alatt is elmozdult, továbbá rossz állapotú azt is jelenti, hogy nem hagyhatjuk hoszabb ideig jelenlegi helyén. Erre figyelmeztet minket a letkési polgármester levele is, amely a vandalizmus veszélyeire hívja fel a figyelmet. Hogy hová is kerül ideiglenesen, illetve véglegesen, még szervezés kérdése, de a börzsöny múzeum baráti Körével már dolgozunk a kérdésen.
A fa mintázásához szükséges agregátort Tóth László úr hozta ki a terepre.
Mondanom sem kell, hogy ismét mindenki önkéntes volt!
Utolsó kommentek