Örvények titkai

A blog víz alatti régészeti kutatásaimról, azok szervezéséről, eseményeiről, eredményeiről szól. Időnként a terület érdekesebb, fontosabb híreiről is beszámolok. Természetesen szubjektív módon. Célom: megismertetni a víz alatti régészetet a nagyközönséggel, egyben "nemzeti tudományaink" közé emelni, hogy egyfajta Hungarikum váljék belőle. Az oldalon bemutatott saját képek, kutatási eredmények csak a szerző hozzájárulása esetén használhatóak fel. Üdvözlettel: Dr. Tóth János Attila

Utolsó kommentek

Címkék

14.sz. (1) 1526 (1) 18.sz (1) 1848 1849 (1) 2. világháború (2) 2001 (1) Áder János (1) adomány (1) adria (2) ajánló (1) alap (1) alexandria (2) anjou (1) aqua et archaeologia (1) aquincum (1) arany (1) aranyosapáti (1) archaeology (2) archaeology magazine (1) argonauta (1) argonauta kutatócsoport (9) Argonauta kutatócsoport (1) argonauta program (33) ariosti (2) Árpád Múzeum (1) ásatás (3) Atlantisz (1) ausztria (1) baja (1) Balaton (1) Balaton Expedíció (1) baltic (1) balti tenger (1) banner jános (1) barcs (2) bayerisch lloyd (1) black swan (1) boat (1) bödnhajó (1) bödönhajó (11) bölcske (4) börzsöny múzeum baráti köre (1) brazília (1) brazilia (1) brazil projekt (1) bronzkor (2) búbánat vökgy (1) budapest (1) Budapest (1) buda motoros (1) bulgária (1) Búvár (1) búvár (35) búvárégészet (1) búvárinfó (1) búvárkodás (1) búvárrégész (13) búvárrégészet (4) búvárrégészeti szakosztály (2) búvárrégészeti szakosztűly (1) cikk (1) Címkék (8) cmas (1) czakó lászló (1) danube (1) danube limes (1) délafrika (1) dendrokronológia (2) dereglye (11) dicovery channel (1) discovery (2) Doggerland (1) dogout (1) dokumentáció (1) dokumentálás (1) dömös (1) dorog (3) dossiers d archéologie (1) Dráva (2) drava (1) dráva (28) drávagárdony (2) drávatamási (17) dráva múzeum (1) drava river (1) dréva (1) Duna (13) duna (23) dunabogdány (1) dunafalva (1) dunaföldvár (4) Dunakanyar (1) dunakanyar (3) dunaszekcső (1) dunasziget (1) Dunaújváros (1) duna stratégia (1) eaa 2009 (1) együttműködés (2) előadás (7) elsüllyedt (1) elsüllyedt tank (1) ercsi (2) erőd (1) expedíció (2) exploration (1) fahajó (1) fekete hattyú (1) felfedezés (10) felfedzés (1) floralia (1) folyami örökség-nap (1) fotogrammetria (1) franciaország (1) gázvezeték (1) geológia (1) georégészet (1) georg bass (1) giovanni ariosti (1) gönyű (1) Gönyű (1) gőzhajó (1) gyűjtés (1) hadirégészet (1) hadtörténet (1) hajó (57) hajók (1) hajómalom (2) hajóroncs (5) hajózás (1) hajó roncs (1) hal (2) halászat (1) havária (1) hellókarácsony (1) Henszlmann díj (1) henszlmann díj (1) hír (1) hírek (1) horgony (1) hungaria nostra foundation (1) hungary (1) icomos (1) index (1) indiana jones (1) indonézia (1) inrap (1) institute of nautical archaeology (1) interjú (2) ipoly (6) ipolyság (1) ismeretterjesztés (1) iszkába (1) ivan visin (1) kastélyosdombó (1) katasztrófa (1) keltezés (1) kiállítás (5) kiemelés (1) kikötőerőd (4) kincs (6) kincskeresés (10) kincskeresők (1) köh (3) kőhorgony (1) kolostor (2) kőmacska (1) kompetenciateszt 2010 (1) konferencia (2) könyv (2) konzerválás (1) kor (1) koraújkor (1) köszöntő (1) középkor (5) közlemény (1) kultúra (5) kulturális örökségvédelmi hivatal (1) kulturális öröskégvédelmi hivatal (1) kunsziget (4) kutaás (1) kutatás (35) kutatóközpont (1) ládák (1) lakócsa (1) lapátorrú tok (1) leányfalu (1) lelet (1) leletmentés (2) letkés (8) lézerszkenner (1) limes (10) limes projekt (5) logboat (1) lórév (1) mag (1) magyar nemzeti múzeum (1) magyar régészeti és művészettörténeti társulat (4) magyar régész szövetség (1) malom (1) margit híd (2) máriakálnok (1) mária királyné (8) mária terézia (1) maritime affairs group (1) második világháború (5) média (1) meghívó (1) merülés (1) Messerchmitt (2) MHSz (1) mohács (1) monarchia (1) monoxyl (1) mosoni duna (4) mosonmagyaróvár (1) mozsárbomba (1) mr1 (1) MRMT (1) mr 1 (1) mta (2) művészettörténet (1) nagyítás (1) nefmi (1) NKA (1) nka (1) noé bárkája (1) norvég (1) norvegian financial mechanism (1) norvég alap (14) norvég finanszírozási mechanizmus (1) norvég otka (1) octopus (3) odyssey (4) odyssey marine exploration (1) oltárkő (1) önkéntesség (1) örökségvédelem (2) orvég alap (1) osztrák (1) osztrák magyar monarchia (1) osztrák örökösödési háború (1) otka (20) otka nnf (22) pályázat (1) párizs (2) pest megye (1) pipeline (1) pócsmegyer (1) ponton (1) porcellán (1) potony (2) Ráckeve (10) ráckeve (18) rádió (1) régészet (33) régészeti búvár tanfolyam (1) régészeti társulat (1) régészet napja (1) rejtély (3) rendezvény (1) repülő (2) római (3) római kor (5) római kövek (2) roman period (1) roncs (32) roncskurtatás (1) roncskutatás (4) roncsok (1) rongálás (1) rönkhajó (1) rtl (2) science (1) ship (1) solt (10) splendido (1) süllyseztés (1) Szalki-sziget (1) szatya (1) szeged (5) szentborbás (1) szentendre (4) szentendrei duna (1) szent istván csatahajó (1) Szent Pantaleon (1) szenzáció (5) szerbia (4) szigetújfalu (2) szigetvár (1) szob (5) szökőár kft. (1) Szonár (3) szonár (29) szövegértés (1) szponzor (2) tahitótfalu (2) tank (2) társadalmi munka (1) tenger (1) terepbejárás (1) tisza (6) titanic (1) tolna megye (1) török kor (19) török kori dereglye (1) török kori hajó (1) történel (1) történelem (4) trója (1) tudomány (20) tündérsziget ökopark (1) tündérvár (1) tv (1) t 34 (1) újkor (1) underwater (1) underwater archaeology (3) underwater cultural heritage (1) unesco (10) UNESCO (1) unesco 2001 (3) unesco konvenció (1) unesco underwater heritage (1) uszály (1) úszódaru (1) vág (1) viza (3) vízimalom (1) víz alatti kulturális örökség (4) víz alatti múzeum (1) víz alatti örökség (4) víz alatti régészet (6) víz alatti Régészeti Központ (1) víz alatti régészeti központ (1) vörösiszap (1) wreck (2) wrecks (1) zenta (5) zentai csata (5) zenta projekt (1) Címkefelhő

Visszatérés a Drávához

2021.09.11. 19:06 :: régészbúvár

A minap Drávagárdonyban jártunk. Németh Péter, a kaposvári Rippl-Rónai Múzeum régésze értesített, hogy bejelentés érkezett egy újabb rönkhajóról Drávagárdony határából. Némi szervezés után Puskás Norberttel autóba szálltunk. Darányban beült mellénk Rózsás Márton is, aki a Barcsi Múzeum kutatójaként elsőként jelentette be a drávatamási rönkhajó lelőhelyet (alacsony víznél néhány hajót azonosított, az egyikben egy török-kori réz kancsót is talált). A mostani információ is rajta keresztül érkezett Csokona Attilától, aki Tóth Zoltánnal szokott kijárni a folyópartra horgászni. Egy horgászat alkalmával vették észre a hajót a part mellett.

2010-ig évekig jártunk Drávatamásiba kutatni a török-kori pontonhíd maradványait: 30 hajómaradványt számoltunk össze a mederben. a rönkhajók 10-13 méter hosszúak voltak, tölgyből faragták őket. A hajóorr hegyes volt, a test hátulja egyenes. A külön elemet alkotó "fartükröt" faszögekkel rögzítették a hajótest végébe vágott horonyba. ezekről a kutatásokról itt a blogon is beszámoltunk korábban. A lelőhely tudományos jelentősége mellett fontos szerepet töltött be a magyar búvárok, illetve néhány elhivatott régészhallgató továbbképzésében. Emellett valóságos kultúrdiplomáciai csomóponttá is vált: az évek során horvát, osztrák, francia, török és észak-ír kollégák is együtt dolgoztak velünk.

Nagy várakozással tekintettünk a szemlére. Magát a lelőhelyet nem volt nehéz megtalálni, beton-, majd jó minőségű mezőgazdasági úton jutottunk el a parthoz, ahol  Csokona Attilla és Tóth Zoltán kalauzolt bennünket. A hajó valóban a part mellett fekszik, egy 4-6 méter széles "padkán" a sekély vízben. A Dráva ezen szakaszára az jellemző, hogy a part mellett meredeken leszakad a meder, több helyütt lösz meredély alkotta magas part is kíséri a folyót. A lelőhely mintegy 2,5 kilométerre van a drávatamási ponton-hídtól, és 1,2 kilométerre a Drávagárdonytól délre, a temetőben elhelyezkedő Török-dombtól, amely egy török-kori őrhely maradványa (és szintén Rózsás Mártonhoz köthető az azonosítása). Előzetesen felmerült a kérdés, hogy vajon ez a hajó is a pontonhídhoz tartozott, csak elsodorta a folyó (amelynek valóban erős a sodrása), vagy ez egy külön lelőhely. A második katonai felmérésen hajómalmok sorát ábrázolják ugyanitt, tehát lehetséges, hogy egy hajómalom tombáca volt a rönk. Ahhoz, hogy bármit is mondhassunk, szükség volt a szemlére.

Megállaptottuk, hogy egy rönkhajó töredéke fekszik a víz alatt. Orra a folyásiránnyal szemben áll, jobb oldala 6,75 m hosszú (a hajó vége hiányzik, tehát teljes hossza nem mérhető), a legnagyobb szélessége 1,15 m, de mivel a bal oldala a hajónak csak az orránál van meg, ezért a test közepén ez valószínűleg nagyobb volt. Akár a pontonhídból is származhatna ezzel a mérettel. Két fontos eltérést figyeltünk meg a török-kori pontonhíd hajóihoz képest: 1. Az orr mögött kb. 1 méterrel egy a test anyagából kihagyott borda húzódik keresztbe, amelyet keskeny, mély hornyok tagolnak (talán a fenékvíz áramoltatása miatt). 2. A jobb oldalon, az oldalfal felső része lépcsősen le van faragva. Erre a megoldásra még csak tippjeink vannak: sérülés miatt meg kellett toldani a hajót, és így csapolták össze, vagy valamilyen felépítmény volt rajta, és annak rögzítésére használták. Bármi is a magyarázat, ez a két jelenség új a pontonhídhoz képest, ezért jelenleg arra hajlunk, hogy ez a hajó nem a hídhoz tartozott.

Bejártuk a partmenti sekély platót a környéken, további leletet nem találtunk. Mivel a víz néhány lépésre a hajótól hirtelen mélyül, később oldalpásztázó szonárral vissza fogunk térni, illetve merülünk. Az egyik lépcsős lefaragás végénél, ahol a hajó oldala már repedt volt, fűrészeltünk egy famintát, amelyet dr. Grynaeus András megvizsgál, és reményeink szerint meg tudja állapítani a fa kivágásának dátumát. Amint érkezik a keltezés, közzétesszük.

A felfedezés azért fontos, mert segítségével újra lendületbe tudjuk hozni a Dráva-menti nemzetközi kutatási hálózatunkat.

 

 

4 komment

Címkék: tudomány régészet felfedezés török kor víz alatti régészet drávatamási bödönhajó Dráva rönkhajó drávagárdony

A bejegyzés trackback címe:

https://buvarregesz.blog.hu/api/trackback/id/tr6116686184

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gratulálok a találathoz és a cikkhez is! Meg tudnák adni koordinátákkal, hol volt a drávatamási pontonhíd, és hogy mettől meddig működött? Nemsokára kiteszem az Academiára a készülő cikkemet az oldi 1687-es átkelési helyszínről, megvan a Páli rév, a Turanovac is érdekelne 1686-ból, Bádeni Lajos seregéhez érkező utánpótlás okán. Köszönöm szépen, ha válaszolnak! lgombb@gmail.com
@régészbúvár: sajnos nem jött meg: lgombb@gmail.com
@lgombb: újrament. spam-ben kellene keresni, sajnos...
süti beállítások módosítása