Örvények titkai

A blog víz alatti régészeti kutatásaimról, azok szervezéséről, eseményeiről, eredményeiről szól. Időnként a terület érdekesebb, fontosabb híreiről is beszámolok. Természetesen szubjektív módon. Célom: megismertetni a víz alatti régészetet a nagyközönséggel, egyben "nemzeti tudományaink" közé emelni, hogy egyfajta Hungarikum váljék belőle. Az oldalon bemutatott saját képek, kutatási eredmények csak a szerző hozzájárulása esetén használhatóak fel. Üdvözlettel: Dr. Tóth János Attila

Utolsó kommentek

Címkék

14.sz. (1) 1526 (1) 18.sz (1) 1848 1849 (1) 2. világháború (2) 2001 (1) Áder János (1) adomány (1) adria (2) ajánló (1) alap (1) alexandria (2) anjou (1) aqua et archaeologia (1) aquincum (1) arany (1) aranyosapáti (1) archaeology (2) archaeology magazine (1) argonauta (1) argonauta kutatócsoport (9) Argonauta kutatócsoport (1) argonauta program (33) ariosti (2) Árpád Múzeum (1) ásatás (3) Atlantisz (1) ausztria (1) baja (1) Balaton (1) Balaton Expedíció (1) baltic (1) balti tenger (1) banner jános (1) barcs (2) bayerisch lloyd (1) black swan (1) boat (1) bödnhajó (1) bödönhajó (11) bölcske (4) börzsöny múzeum baráti köre (1) brazília (1) brazilia (1) brazil projekt (1) bronzkor (2) búbánat vökgy (1) budapest (1) Budapest (1) buda motoros (1) bulgária (1) Búvár (1) búvár (35) búvárégészet (1) búvárinfó (1) búvárkodás (1) búvárrégész (13) búvárrégészet (4) búvárrégészeti szakosztály (2) búvárrégészeti szakosztűly (1) cikk (1) Címkék (8) cmas (1) czakó lászló (1) danube (1) danube limes (1) délafrika (1) dendrokronológia (2) dereglye (11) dicovery channel (1) discovery (2) Doggerland (1) dogout (1) dokumentáció (1) dokumentálás (1) dömös (1) dorog (3) dossiers d archéologie (1) Dráva (2) drava (1) dráva (28) drávagárdony (2) drávatamási (17) dráva múzeum (1) drava river (1) dréva (1) duna (23) Duna (13) dunabogdány (1) dunafalva (1) dunaföldvár (4) dunakanyar (3) Dunakanyar (1) dunaszekcső (1) dunasziget (1) Dunaújváros (1) duna stratégia (1) eaa 2009 (1) együttműködés (2) előadás (7) elsüllyedt (1) elsüllyedt tank (1) ercsi (2) erőd (1) expedíció (2) exploration (1) fahajó (1) fekete hattyú (1) felfedezés (10) felfedzés (1) floralia (1) folyami örökség-nap (1) fotogrammetria (1) franciaország (1) gázvezeték (1) geológia (1) georégészet (1) georg bass (1) giovanni ariosti (1) Gönyű (1) gönyű (1) gőzhajó (1) gyűjtés (1) hadirégészet (1) hadtörténet (1) hajó (57) hajók (1) hajómalom (2) hajóroncs (5) hajózás (1) hajó roncs (1) hal (2) halászat (1) havária (1) hellókarácsony (1) Henszlmann díj (1) henszlmann díj (1) hír (1) hírek (1) horgony (1) hungaria nostra foundation (1) hungary (1) icomos (1) index (1) indiana jones (1) indonézia (1) inrap (1) institute of nautical archaeology (1) interjú (2) ipoly (6) ipolyság (1) ismeretterjesztés (1) iszkába (1) ivan visin (1) kastélyosdombó (1) katasztrófa (1) keltezés (1) kiállítás (5) kiemelés (1) kikötőerőd (4) kincs (6) kincskeresés (10) kincskeresők (1) köh (3) kőhorgony (1) kolostor (2) kőmacska (1) kompetenciateszt 2010 (1) konferencia (2) könyv (2) konzerválás (1) kor (1) koraújkor (1) köszöntő (1) középkor (5) közlemény (1) kultúra (5) kulturális örökségvédelmi hivatal (1) kulturális öröskégvédelmi hivatal (1) kunsziget (4) kutaás (1) kutatás (35) kutatóközpont (1) ládák (1) lakócsa (1) lapátorrú tok (1) leányfalu (1) lelet (1) leletmentés (2) letkés (8) lézerszkenner (1) limes (10) limes projekt (5) logboat (1) lórév (1) mag (1) magyar nemzeti múzeum (1) magyar régészeti és művészettörténeti társulat (4) magyar régész szövetség (1) malom (1) margit híd (2) máriakálnok (1) mária királyné (8) mária terézia (1) maritime affairs group (1) második világháború (5) média (1) meghívó (1) merülés (1) Messerchmitt (2) MHSz (1) mohács (1) monarchia (1) monoxyl (1) mosoni duna (4) mosonmagyaróvár (1) mozsárbomba (1) mr1 (1) MRMT (1) mr 1 (1) mta (2) művészettörténet (1) nagyítás (1) nefmi (1) NKA (1) nka (1) noé bárkája (1) norvég (1) norvegian financial mechanism (1) norvég alap (14) norvég finanszírozási mechanizmus (1) norvég otka (1) octopus (3) odyssey (4) odyssey marine exploration (1) oltárkő (1) önkéntesség (1) örökségvédelem (2) orvég alap (1) osztrák (1) osztrák magyar monarchia (1) osztrák örökösödési háború (1) otka (20) otka nnf (22) pályázat (1) párizs (2) pest megye (1) pipeline (1) pócsmegyer (1) ponton (1) porcellán (1) potony (2) Ráckeve (10) ráckeve (18) rádió (1) régészet (33) régészeti búvár tanfolyam (1) régészeti társulat (1) régészet napja (1) rejtély (3) rendezvény (1) repülő (2) római (3) római kor (5) római kövek (2) roman period (1) roncs (32) roncskurtatás (1) roncskutatás (4) roncsok (1) rongálás (1) rönkhajó (1) rtl (2) science (1) ship (1) solt (10) splendido (1) süllyseztés (1) Szalki-sziget (1) szatya (1) szeged (5) szentborbás (1) szentendre (4) szentendrei duna (1) szent istván csatahajó (1) Szent Pantaleon (1) szenzáció (5) szerbia (4) szigetújfalu (2) szigetvár (1) szob (5) szökőár kft. (1) Szonár (3) szonár (29) szövegértés (1) szponzor (2) tahitótfalu (2) tank (2) társadalmi munka (1) tenger (1) terepbejárás (1) tisza (6) titanic (1) tolna megye (1) török kor (19) török kori dereglye (1) török kori hajó (1) történel (1) történelem (4) trója (1) tudomány (20) tündérsziget ökopark (1) tündérvár (1) tv (1) t 34 (1) újkor (1) underwater (1) underwater archaeology (3) underwater cultural heritage (1) UNESCO (1) unesco (10) unesco 2001 (3) unesco konvenció (1) unesco underwater heritage (1) uszály (1) úszódaru (1) vág (1) viza (3) vízimalom (1) víz alatti kulturális örökség (4) víz alatti múzeum (1) víz alatti örökség (4) víz alatti régészet (6) víz alatti Régészeti Központ (1) víz alatti régészeti központ (1) vörösiszap (1) wreck (2) wrecks (1) zenta (5) zentai csata (5) zenta projekt (1) Címkefelhő

Hétvégi roncs maraton

2018.10.22. 21:42 :: régészbúvár

Szombaton lelőhelyek nyomában bejártuk a "fél Dunát". Szerencsénk volt, mert a pénteki eső még nem emelte meg az alsó szakaszon a vízszintet, ráadásul szép napos időnk is volt. Öt helyszínt azonosítottunk be.

Az egész túrát Romsics Imre igazgató úr (Viski Károly Múzeum, Kalocsa) telefonhívása nyomán szerveztük meg. Kalocsa térségében ugyanis jelzett egy jó állapotú hajót, amely a parti kövezés részben elfed. Időközben Balassa László, régi szigetújfalusi informátorunk is jelentkezett azzal, hogy fa hajómaradványokat látott.

A túrát a Csepel-szigeten kezdtük Puskás Norbival, ahol is egy hajóroncsból származó, elsodródott, vagy bolygatott 3 méteres palánkdeszkát néztünk meg. A tölgy palánkban kovácsoltvas szegek láthatóak. Mivel ezt a leletet szemlátomást húzták-vonták, ezért bemérés és fotózás után biztonságba helyeztük.

20181020_105026.jpg

Tovább haladva egy jókora hajótöredékre bukkantunk. A mindkét végén hegyes, lapos aljú dereglye eredetileg 20 méteres is lehetett. A darab, amit találtunk 16 méter körüli és a hajótest oldalának és aljának találkozása. ez is tölgyből van, két deszka, az egyik a hajó alja, a másik az oldala, vasszegek erősítik őket össze.

20181020_110731.jpg

Szigetújfalunál Balassa úr gyűjtött számunkra néhány vas bucát, amik valószínűleg újkori/modern hajó rakományából származnak. Továbbhaladva cölöpöket (talán második világháborúsak) és egy örvényeket keltő nagy tárgy helyét mértük be (talán ez az egyik tank, amit régóta próbáltunk azonosítani) - ígéretes a hely, szonárral meg kell néznünk.

20181020_122023.jpg

A bucákat bevittük az Árpád Múzeumba, majd elhagytuk a Csepel-szigetet és Kalocsa felé vettük az irányt. A Romsics igazgató úr által talált hajót Ordas és Kalocsa között meg is találtuk. Az egyik legépebb fa hajóroncs, amellyel eddig találkoztam. A modern kövezéssel részben beborították, de jól kivehető az egyenes hajófar, a test két oldala is, ráadásul itt nem csak a hajó alja van meg, hanem a második palánkdeszka sor is (40-50 cm magas az oldalfal). Látható a V alakú orr egy része is. A hajó eredetileg meghaladta a 13 méteres hosszúságot. Szerkezete tölgyfa. A hajó aljának és oldalának találkozását egyetlen, L alakú keresztmetszetűre faragott fatörzs elemmel oldották meg, amely középkori (és antik) jellegzetesség az európai folyókon. A masszív bordákat rengeteg vasszög rögzíti a hajótesthez. Az archaikus és modern technikák együttes használata különlegessé teszi a leletet. Vettünk belőle famintát, reméljük majd sikerül keltezni.

20181020_143132.jpg

Jelentős leleteket azonosítottunk. Szerencsénk volt a vízállással és az időjárással. Sajnos a kocsikulcsom közben elveszett, talán ez volt az áldozat, amit a folyó kért az adományaiért (egy "hagyományos" étel, vagy ital áldoztat azért jobban esett volna) . Szemléinket a Nemzeti Kulturális Alap Örökségvédelem Kollégiumának támogatásával tudjuk végezni.

Ne feledjük: ha valaki lelőhelyet, leletet talál a Duna medrében, fotózza nyugodtan, de kérem, ne ássa ki (pl. egy hajót, deszkát), ne vigye el (eddig is jól elvoltak a folyóban pár száz évig). elég, ha szól. Egy GPS koordináta-párnak minden régész örülni fog.

2 komment

Címkék: lelet régészet felfedezés expedíció roncs hajómalom Duna

A bejegyzés trackback címe:

https://buvarregesz.blog.hu/api/trackback/id/tr3914316819

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Két koordinátának még jobban. ; )
süti beállítások módosítása