Örvények titkai

A blog víz alatti régészeti kutatásaimról, azok szervezéséről, eseményeiről, eredményeiről szól. Időnként a terület érdekesebb, fontosabb híreiről is beszámolok. Természetesen szubjektív módon. Célom: megismertetni a víz alatti régészetet a nagyközönséggel, egyben "nemzeti tudományaink" közé emelni, hogy egyfajta Hungarikum váljék belőle. Az oldalon bemutatott saját képek, kutatási eredmények csak a szerző hozzájárulása esetén használhatóak fel. Üdvözlettel: Dr. Tóth János Attila

Utolsó kommentek

Címkék

14.sz. (1) 1526 (1) 18.sz (1) 1848 1849 (1) 2. világháború (2) 2001 (1) Áder János (1) adomány (1) adria (2) ajánló (1) alap (1) alexandria (2) anjou (1) aqua et archaeologia (1) aquincum (1) arany (1) aranyosapáti (1) archaeology (2) archaeology magazine (1) argonauta (1) argonauta kutatócsoport (9) Argonauta kutatócsoport (1) argonauta program (33) ariosti (2) Árpád Múzeum (1) ásatás (3) Atlantisz (1) ausztria (1) baja (1) Balaton (1) Balaton Expedíció (1) baltic (1) balti tenger (1) banner jános (1) barcs (2) bayerisch lloyd (1) black swan (1) boat (1) bödnhajó (1) bödönhajó (11) bölcske (4) börzsöny múzeum baráti köre (1) brazília (1) brazilia (1) brazil projekt (1) bronzkor (2) búbánat vökgy (1) budapest (1) Budapest (1) buda motoros (1) bulgária (1) Búvár (1) búvár (35) búvárégészet (1) búvárinfó (1) búvárkodás (1) búvárrégész (13) búvárrégészet (4) búvárrégészeti szakosztály (2) búvárrégészeti szakosztűly (1) cikk (1) Címkék (8) cmas (1) czakó lászló (1) danube (1) danube limes (1) délafrika (1) dendrokronológia (2) dereglye (11) dicovery channel (1) discovery (2) Doggerland (1) dogout (1) dokumentáció (1) dokumentálás (1) dömös (1) dorog (3) dossiers d archéologie (1) Dráva (2) drava (1) dráva (28) drávagárdony (2) drávatamási (17) dráva múzeum (1) drava river (1) dréva (1) Duna (13) duna (23) dunabogdány (1) dunafalva (1) dunaföldvár (4) dunakanyar (3) Dunakanyar (1) dunaszekcső (1) dunasziget (1) Dunaújváros (1) duna stratégia (1) eaa 2009 (1) együttműködés (2) előadás (7) elsüllyedt (1) elsüllyedt tank (1) ercsi (2) erőd (1) expedíció (2) exploration (1) fahajó (1) fekete hattyú (1) felfedezés (10) felfedzés (1) floralia (1) folyami örökség-nap (1) fotogrammetria (1) franciaország (1) gázvezeték (1) geológia (1) georégészet (1) georg bass (1) giovanni ariosti (1) Gönyű (1) gönyű (1) gőzhajó (1) gyűjtés (1) hadirégészet (1) hadtörténet (1) hajó (57) hajók (1) hajómalom (2) hajóroncs (5) hajózás (1) hajó roncs (1) hal (2) halászat (1) havária (1) hellókarácsony (1) Henszlmann díj (1) henszlmann díj (1) hír (1) hírek (1) horgony (1) hungaria nostra foundation (1) hungary (1) icomos (1) index (1) indiana jones (1) indonézia (1) inrap (1) institute of nautical archaeology (1) interjú (2) ipoly (6) ipolyság (1) ismeretterjesztés (1) iszkába (1) ivan visin (1) kastélyosdombó (1) katasztrófa (1) keltezés (1) kiállítás (5) kiemelés (1) kikötőerőd (4) kincs (6) kincskeresés (10) kincskeresők (1) köh (3) kőhorgony (1) kolostor (2) kőmacska (1) kompetenciateszt 2010 (1) konferencia (2) könyv (2) konzerválás (1) kor (1) koraújkor (1) köszöntő (1) középkor (5) közlemény (1) kultúra (5) kulturális örökségvédelmi hivatal (1) kulturális öröskégvédelmi hivatal (1) kunsziget (4) kutaás (1) kutatás (35) kutatóközpont (1) ládák (1) lakócsa (1) lapátorrú tok (1) leányfalu (1) lelet (1) leletmentés (2) letkés (8) lézerszkenner (1) limes (10) limes projekt (5) logboat (1) lórév (1) mag (1) magyar nemzeti múzeum (1) magyar régészeti és művészettörténeti társulat (4) magyar régész szövetség (1) malom (1) margit híd (2) máriakálnok (1) mária királyné (8) mária terézia (1) maritime affairs group (1) második világháború (5) média (1) meghívó (1) merülés (1) Messerchmitt (2) MHSz (1) mohács (1) monarchia (1) monoxyl (1) mosoni duna (4) mosonmagyaróvár (1) mozsárbomba (1) mr1 (1) MRMT (1) mr 1 (1) mta (2) művészettörténet (1) nagyítás (1) nefmi (1) nka (1) NKA (1) noé bárkája (1) norvég (1) norvegian financial mechanism (1) norvég alap (14) norvég finanszírozási mechanizmus (1) norvég otka (1) octopus (3) odyssey (4) odyssey marine exploration (1) oltárkő (1) önkéntesség (1) örökségvédelem (2) orvég alap (1) osztrák (1) osztrák magyar monarchia (1) osztrák örökösödési háború (1) otka (20) otka nnf (22) pályázat (1) párizs (2) pest megye (1) pipeline (1) pócsmegyer (1) ponton (1) porcellán (1) potony (2) ráckeve (18) Ráckeve (10) rádió (1) régészet (33) régészeti búvár tanfolyam (1) régészeti társulat (1) régészet napja (1) rejtély (3) rendezvény (1) repülő (2) római (3) római kor (5) római kövek (2) roman period (1) roncs (32) roncskurtatás (1) roncskutatás (4) roncsok (1) rongálás (1) rönkhajó (1) rtl (2) science (1) ship (1) solt (10) splendido (1) süllyseztés (1) Szalki-sziget (1) szatya (1) szeged (5) szentborbás (1) szentendre (4) szentendrei duna (1) szent istván csatahajó (1) Szent Pantaleon (1) szenzáció (5) szerbia (4) szigetújfalu (2) szigetvár (1) szob (5) szökőár kft. (1) szonár (29) Szonár (3) szövegértés (1) szponzor (2) tahitótfalu (2) tank (2) társadalmi munka (1) tenger (1) terepbejárás (1) tisza (6) titanic (1) tolna megye (1) török kor (19) török kori dereglye (1) török kori hajó (1) történel (1) történelem (4) trója (1) tudomány (20) tündérsziget ökopark (1) tündérvár (1) tv (1) t 34 (1) újkor (1) underwater (1) underwater archaeology (3) underwater cultural heritage (1) UNESCO (1) unesco (10) unesco 2001 (3) unesco konvenció (1) unesco underwater heritage (1) uszály (1) úszódaru (1) vág (1) viza (3) vízimalom (1) víz alatti kulturális örökség (4) víz alatti múzeum (1) víz alatti örökség (4) víz alatti régészet (6) víz alatti régészeti központ (1) víz alatti Régészeti Központ (1) vörösiszap (1) wreck (2) wrecks (1) zenta (5) zentai csata (5) zenta projekt (1) Címkefelhő

Kincs, ami nincs - veszteséges a kincskeresés?

2010.03.22. 15:06 :: régészbúvár

A közelmúltban közzétették a hírhedt Odyssey Marine Exploration kincskereső cég 2009. évi pénzügyi „eredményét”. A társaság 2008 folyamán 24.8 millió dollárt vesztett, ezzel szemben 2009. évi vesztesége 18.6 millió dolláros lett. Két év alatt 33.4 millió dollárt buktak a befektetők! Ez a pénzügyi „eredmény” világosan megmutatja, hogy még kincskereső hozzáállással, óriási kockázattal sem lehet profitot kihozni a víz alatti lelőhelyekből. A cég is tanulhatott belőle, mert 2010-es hírek szerint már egy 1941-ben elsüllyedt hajót, a Gairsoppát keresik. Ez értékes ezüst rakománnyal süllyedt el. Korábban a Mercedes, a HMS Sussex és a Victory (1744) kapcsán került összetűzésbe az Odyssey az örökségvédőkkel. A spanyol Mercedes roncsán végzett barbár kincskitermelés sem hozott nyereséget, mert a cég pert vesztett a spanyol állammal szemben.

 
Napjainkra jószerével csak a mélyebb vizekben vannak még olyan „kincses” hajók, amelyeket eddig nem fosztottak ki. Csakhogy ezekben a mélységekben a kutatás és a feltárás költsége is óriási. A kinyerhető kincs – függetlenül attól, hogy erkölcsileg hogyan ítéljük meg (vagy el) a kincskeresést - nem feltétlenül hoz profitot! Minél több érme, illetve porcellán kerül be a műkereskedelembe, az árak ennek mértékében csökkennek. Mivel mostanra széles körben elfogadott, hogy a régészeti korú hajók, sőt bizonyos felfogás szerint már a 100 évet meghaladó korúak is, a kulturális örökség részét képezik, tehát kutatásuk, feltárásuk már nem gazdasági szempont, hanem a tudományos, kulturális és társadalmi értéket is figyelembe vevő örökségvédelem, nos ezért lezárulni látszik a vad kincskeresés időszaka. Az Odyssey befektetői ezt pénztárcájukon is érezhetik.
 
Csak óvni tudok mindenkit attól, hogy kincskereső vállalkozást „szponzoráljon”, vagy abba fektesse a pénzét. Az erkölcsi lejáratódás mellett az anyagi haszon bizonytalansága olyan mértékű, hogy egy kaszinóban nagyobb az ember esélye a nyerésre…
 
A régészeti örökségvédelemben gyakran felbukkanó vállalkozók már nem kincskeresők, hanem technológiát, speciális szaktudást, illetve munkaerőt áruba bocsáttó cégek, magánvállalkozók. Egy-egy projekt költségvetése nem a lelőhely Gyakran nem is becsülhető) puszta anyagi értékétől függ. A kutatásokat a feltételezett eredmények alapján választják ki (gyakran pályázati alapon). A kiválasztás szempontja a veszélyeztetettség, a tudományos, kulturális, társadalmi hasznosság. A gazdasági válság közepette csak néhány nagyobb projekt zajlik egy-egy országban. Ez nem is nagy baj, hiszen tapasztalati tény, hogy a régészeti örökséget célszerűbb helyben megőrizni a jövő generációi számára. A kincs esetünkben tehát az az ismerte, információ, vagy élmény, amit az adott lelőhely nyújtani tud a ma emberének, illetve a jövőnek. Ezért is csatlakozik egyre több állam az UNESCO víz alatti örökség egyezményéhez!

Szólj hozzá!

Címkék: tenger kincs arany brazilia unesco hajóroncs odyssey octopus kincskeresés unesco underwater heritage brazil projekt

A bejegyzés trackback címe:

https://buvarregesz.blog.hu/api/trackback/id/tr821859673

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása