Örvények titkai

A blog víz alatti régészeti kutatásaimról, azok szervezéséről, eseményeiről, eredményeiről szól. Időnként a terület érdekesebb, fontosabb híreiről is beszámolok. Természetesen szubjektív módon. Célom: megismertetni a víz alatti régészetet a nagyközönséggel, egyben "nemzeti tudományaink" közé emelni, hogy egyfajta Hungarikum váljék belőle. Az oldalon bemutatott saját képek, kutatási eredmények csak a szerző hozzájárulása esetén használhatóak fel. Üdvözlettel: Dr. Tóth János Attila

Utolsó kommentek

Címkék

14.sz. (1) 1526 (1) 18.sz (1) 1848 1849 (1) 2. világháború (2) 2001 (1) Áder János (1) adomány (1) adria (2) ajánló (1) alap (1) alexandria (2) anjou (1) aqua et archaeologia (1) aquincum (1) arany (1) aranyosapáti (1) archaeology (2) archaeology magazine (1) argonauta (1) argonauta kutatócsoport (9) Argonauta kutatócsoport (1) argonauta program (33) ariosti (2) Árpád Múzeum (1) ásatás (3) Atlantisz (1) ausztria (1) baja (1) Balaton (1) Balaton Expedíció (1) baltic (1) balti tenger (1) banner jános (1) barcs (2) bayerisch lloyd (1) black swan (1) boat (1) bödnhajó (1) bödönhajó (11) bölcske (4) börzsöny múzeum baráti köre (1) brazília (1) brazilia (1) brazil projekt (1) bronzkor (2) búbánat vökgy (1) budapest (1) Budapest (1) buda motoros (1) bulgária (1) Búvár (1) búvár (35) búvárégészet (1) búvárinfó (1) búvárkodás (1) búvárrégész (13) búvárrégészet (4) búvárrégészeti szakosztály (2) búvárrégészeti szakosztűly (1) cikk (1) Címkék (8) cmas (1) czakó lászló (1) danube (1) danube limes (1) délafrika (1) dendrokronológia (2) dereglye (11) dicovery channel (1) discovery (2) Doggerland (1) dogout (1) dokumentáció (1) dokumentálás (1) dömös (1) dorog (3) dossiers d archéologie (1) dráva (28) Dráva (2) drava (1) drávagárdony (2) drávatamási (17) dráva múzeum (1) drava river (1) dréva (1) duna (23) Duna (13) dunabogdány (1) dunafalva (1) dunaföldvár (4) dunakanyar (3) Dunakanyar (1) dunaszekcső (1) dunasziget (1) Dunaújváros (1) duna stratégia (1) eaa 2009 (1) együttműködés (2) előadás (7) elsüllyedt (1) elsüllyedt tank (1) ercsi (2) erőd (1) expedíció (2) exploration (1) fahajó (1) fekete hattyú (1) felfedezés (10) felfedzés (1) floralia (1) folyami örökség-nap (1) fotogrammetria (1) franciaország (1) gázvezeték (1) geológia (1) georégészet (1) georg bass (1) giovanni ariosti (1) Gönyű (1) gönyű (1) gőzhajó (1) gyűjtés (1) hadirégészet (1) hadtörténet (1) hajó (57) hajók (1) hajómalom (2) hajóroncs (5) hajózás (1) hajó roncs (1) hal (2) halászat (1) havária (1) hellókarácsony (1) Henszlmann díj (1) henszlmann díj (1) hír (1) hírek (1) horgony (1) hungaria nostra foundation (1) hungary (1) icomos (1) index (1) indiana jones (1) indonézia (1) inrap (1) institute of nautical archaeology (1) interjú (2) ipoly (6) ipolyság (1) ismeretterjesztés (1) iszkába (1) ivan visin (1) kastélyosdombó (1) katasztrófa (1) keltezés (1) kiállítás (5) kiemelés (1) kikötőerőd (4) kincs (6) kincskeresés (10) kincskeresők (1) köh (3) kőhorgony (1) kolostor (2) kőmacska (1) kompetenciateszt 2010 (1) konferencia (2) könyv (2) konzerválás (1) kor (1) koraújkor (1) köszöntő (1) középkor (5) közlemény (1) kultúra (5) kulturális örökségvédelmi hivatal (1) kulturális öröskégvédelmi hivatal (1) kunsziget (4) kutaás (1) kutatás (35) kutatóközpont (1) ládák (1) lakócsa (1) lapátorrú tok (1) leányfalu (1) lelet (1) leletmentés (2) letkés (8) lézerszkenner (1) limes (10) limes projekt (5) logboat (1) lórév (1) mag (1) magyar nemzeti múzeum (1) magyar régészeti és művészettörténeti társulat (4) magyar régész szövetség (1) malom (1) margit híd (2) máriakálnok (1) mária királyné (8) mária terézia (1) maritime affairs group (1) második világháború (5) média (1) meghívó (1) merülés (1) Messerchmitt (2) MHSz (1) mohács (1) monarchia (1) monoxyl (1) mosoni duna (4) mosonmagyaróvár (1) mozsárbomba (1) mr1 (1) MRMT (1) mr 1 (1) mta (2) művészettörténet (1) nagyítás (1) nefmi (1) nka (1) NKA (1) noé bárkája (1) norvég (1) norvegian financial mechanism (1) norvég alap (14) norvég finanszírozási mechanizmus (1) norvég otka (1) octopus (3) odyssey (4) odyssey marine exploration (1) oltárkő (1) önkéntesség (1) örökségvédelem (2) orvég alap (1) osztrák (1) osztrák magyar monarchia (1) osztrák örökösödési háború (1) otka (20) otka nnf (22) pályázat (1) párizs (2) pest megye (1) pipeline (1) pócsmegyer (1) ponton (1) porcellán (1) potony (2) Ráckeve (10) ráckeve (18) rádió (1) régészet (33) régészeti búvár tanfolyam (1) régészeti társulat (1) régészet napja (1) rejtély (3) rendezvény (1) repülő (2) római (3) római kor (5) római kövek (2) roman period (1) roncs (32) roncskurtatás (1) roncskutatás (4) roncsok (1) rongálás (1) rönkhajó (1) rtl (2) science (1) ship (1) solt (10) splendido (1) süllyseztés (1) Szalki-sziget (1) szatya (1) szeged (5) szentborbás (1) szentendre (4) szentendrei duna (1) szent istván csatahajó (1) Szent Pantaleon (1) szenzáció (5) szerbia (4) szigetújfalu (2) szigetvár (1) szob (5) szökőár kft. (1) szonár (29) Szonár (3) szövegértés (1) szponzor (2) tahitótfalu (2) tank (2) társadalmi munka (1) tenger (1) terepbejárás (1) tisza (6) titanic (1) tolna megye (1) török kor (19) török kori dereglye (1) török kori hajó (1) történel (1) történelem (4) trója (1) tudomány (20) tündérsziget ökopark (1) tündérvár (1) tv (1) t 34 (1) újkor (1) underwater (1) underwater archaeology (3) underwater cultural heritage (1) unesco (10) UNESCO (1) unesco 2001 (3) unesco konvenció (1) unesco underwater heritage (1) uszály (1) úszódaru (1) vág (1) viza (3) vízimalom (1) víz alatti kulturális örökség (4) víz alatti múzeum (1) víz alatti örökség (4) víz alatti régészet (6) víz alatti régészeti központ (1) víz alatti Régészeti Központ (1) vörösiszap (1) wreck (2) wrecks (1) zenta (5) zentai csata (5) zenta projekt (1) Címkefelhő

Meglepő felfedezés az Ipoly medrében

2009.08.12. 21:58 :: régészbúvár

Nemrég  - egymástól függetlenül jelzés érkezett egy pest megyei kolléganőtől, illetve a Börzsöny Múzeum Baráti Körétől, hogy az Ipolyban - egy itt most nem részletezendő helyen - hajómaradványt talált valaki.

Kérésemre a Börzsöny Múzeumos barátaink gyorsan kimentek, és fotókat, videót készítettek. Ezek alapján egy csinos bödönhajó fekszik az egyik zátonyon. További vizsgálatát tervezzük. Mindenesetre nem szabad meggondolatlanul kiemelni, mert elpusztulhat.

9 komment

Címkék: ipoly bödönhajó

A bejegyzés trackback címe:

https://buvarregesz.blog.hu/api/trackback/id/tr301305975

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Valóban szépen megmaradt bödönhajó. Ha jól tudom az ilyen hajókat használták még a 19. század végéig. Érdekes, hogy a "primitív" bödönhajók milyen épen megmaradtak a folyókban és milyen sokáig használatban voltak ( egyszerűen praktikusak ).
Pontosan így van! Az édesvíz kitűnő "konzerválószer".
A csónak függőleges oldalfala (magyarul keresztmetszetre szögletes) ladikra emlékeztet. Ez arra utalhat, hogy olyankor készült, amikor már építettek deszkából hajókat, csónakokat. Ez alapján feltételeztem a 18.-19. századi keltezést. De tulajdonképpen középkori is lehet, csak az kevésbé valószínű. Mindenesetre az ipolyi csónakok tipológiája "kevéssé ismert".
Már meg sem mertem szólalni.
A múzeumi kiadványokban olvastam, hogy a bödönhajókat egyszál törzsből faragták.

A szerző neve, írás címe nem jut eszembe, de elég az arcanum adatbázis keresőjébe beütni, hogy "bödönhajó".
@jakab01: Igen, ez is abból van. Csak úgy faragták ki, hogy a fa anyagából kihagyták a bordát (vagyis azt nem faragták le), illetve a forma a deszkából ácsolt csónakokra emlékeztet.
Vannak olyan rönkhajók, amelyeket két, vagy akár több rönk felhasználásával fargtak ki (pl. összacsapolták a rönköket faragás előtt, így nagyobb hajót készíthettek).
Ehhez kapcsolódóan találtam egy kora középkori ( Kr.u.1000 körüli )"bödönhajó"-ról ( talán enyhe túlzással ) leírást ( még nem fordítottam le teljes egészében ), melyet 1973 januárjában Krefeld közelében a Rajna egyik régi ágában találtak. Oberlandi-hajónak is nevezik. Annyiban különbözik a bödön-től, hogy nem kivájással készítették, hanem a fatörzset kettévágva a két fél közé építették be a feneket és két végén laposan zárt. Szerintem érdekes adalék a kora középkori hajózáshoz.
A honlap címe: www.archaeologie-krefeld.de
Lassan elkészül a fordítása, ha érdekel valakit szívesen elküldöm.
@pcurtis: Összetett rönkhajó (fr. monoxyl assemblé). A La Tene végén (bocs, nincs megfelelő karakter) jelenik meg, a római foglalás után egész sok van. Zwammerdam típusú hajók ebből fejlődtek ki. A középkorban is van rá példa. Amerikában még a modern időkben is előfordul (koloniális gyökerekből kiindulva). Egész sok mindent lehet taláni a neten, igaz, főleg csak bibliográfia szintjén. A többség egy-egy cikkben, konferencia kiadványban lett közölve. Érdemes megnézni a Lyon-i hajókat, ezeről van információ a neten is.
A Balatonon is lehetett vm. hasonló Herman Ottó leírása alpján, de sajna már ő sem látott eredeti példányt (Magyar halászat könyve).
Adj Isten!

Csak a tényszerűség miatt, a ladikot én találtam 2009 július 29-én. Akkor még száraz zátonyon feküdt. A belseje teljesen tiszta volt.

Feljebb az Ipolyon, Letkés alatt egy zátonyon számos régi cserépmaradványt találtam.

Üdvözlettel: Simoncsics László
@lsimoncsics: Köszönöm a jelentkezést!
Ezek szerint ön jelezte a Múzeumnak. Nagyon örülök, hogy megtette, hiszen sokan evezhettek el mellette anélkül, hogy szóltak volna a régészeknek. Márpedig biztosan számos olyan fontos lelet "hever a parton" az országban, amiről a tudomány még nem szerzett tudomást, pedig a helyiek számáre egyértelmű a jelenléte - csak éppen nem jelentik be.
Remélem az Ön példáját sokan fogják még követni!
süti beállítások módosítása