Esetünkben a fahajó kifejezés nem a rakományra vonatkozik, hanem a a hajóépítés nyersanyagára utal. A ladikokat, néhány retro motorcsónakot és vitorlást leszámítva ma már minden hajó fémből, vagy üvegszálból/műanyagból épül. Nincs ez másként a Kárpát-medencében sem. Mi lett a fahajókkal?
Nyom nélkül elvesztek a magyar fahajózás emélkei?
2009.08.19. 08:41 :: régészbúvár
8 komment
Címkék: történelem tudomány szeged duna hajó újkor dereglye fahajó banner jános
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Mi lett a sorsa nem tudom.
Valószínűleg elbontották, mert semmi híre nem lett.
A legszomorúbb a történetben, hogy mindez talán 10 éve sem történt.
Több helyi festő és fotóművész témája volt.
Szerették az emberek, mégsem törődtek vele...
www.leletek.lapunk.hu/?PHPSESSID=9b2ee9a6c8f5c8543d91e8990d8a1c61
Ezt eddig nem láttam.
- Gráfik Imre: A magyarországi fahajózás
- Gráfik Imre: Hajózás és gabonakereskedelem
Mindkét könyv gazdag képanyaggal rendelkezik a bőgős hajókról ( egyik ismerősöm ezek alapján épített egy modellt ) illetve leírással az adott korszakról -hajóvontatás technikájáról, építésről. Az irodalom jegyzék pedig elsőrangú szakirodalmi forrás.
A Komárom-Esztergom Megye Közéleti Lapjában pedig megjelent egy cikk, mely szerint jövő év tavaszán Komáromban tervezik egy bőgőshajó - burcsella 1:1 arányú megépítését. Én reménykedem, hogy sikerül valamit megmenteni, feltárni, közzétenni a magyar hajózás fa-korszakából is. ( A középkori rész még az osztrák szakirodalomban is igen szegényes Mária Teréziáig. )
Zoltán honlapját olvasva elgondolkodtam ,hogy érdemes lenne összefogni az amatőr kutatókat, hogy segíthessék a régészek munkáját, egy múzeumban összegyűjteni a tárgyakat ( Szob ), feldolgozni és publikálni az eredményeket. Ezek közül néhány kezdeményezés már elindult, ezért én bizakodó vagyok.
A kilencvenes években, amikor az Óbudai Hajógyárban dolgoztam, találtam az öböl végében egy fahajó maradványt. Nagyon régi lehetett. Csak az orr rész látszott ki az iszapból. Érdemes lenne megkeresni.
Üdv: Simoncsics László
Netán középkori hajóvontató út lehetett a Dunakanyarban, a Szent Mihály-hegy aljában kialakított ösvény Nagymaros és Zebegény között?
Üdv: Simoncsics László
Utolsó kommentek