Tegnap este értem haza Zágrábból. A Magyar Régészeti és Művészettörténeti Társulat delegációjában vettem részt. A Horvát Régészeti Társulattal kialakított együttműködés keretében tartottam egy előadást a legújabb hazai víz alatti régészeti eredményekről (más kollégák is voltak rajtam kívül, aik a saját szakterületüket mutatták be).
Természetesen meséltem a solti hajóról is. Itt az ideje, hogy a blogon is beszámoljak a szombati eseményekről.
Szombaton fél 12 körül értünk ki a Solti-Duna partjára. Ez egy mellékág, amely az egykori Földvári-szigetet határolja keletről. A régi térképek szerint már a 18. században is ez volt a kisebb ág a kettő közül. A területen már várt minket Fodor Rókus úr, aki korábban felajánlotta segítségét a szállításban. A parton érintetlenül várt minket a "farakás", vagyis, ami a hajóból maradt. Készítettünk néhány fotót a deszkák és gerendák érdekes részleteiről, 1-1 darabot lemértünk (6.3 m a leghosszabb palánk-töredék). Ezt követően megkezdtük a mardványok teherautóra pakolását. Sajnos jóval több fáról volt szó, mint azt az első szemle után hittem. A végén gépi erőt is bevetettün a hatlmas palánkok felemelésére. Elmúlt dél, mire mindent felraktunk. A terepen semmi nyoma nem maradt a hajónak, mivel azt a felét, amit nem szedett ki a gép, nyom nélkül visszatakarták. Ez az a pillanat, ahol meg kell emlékeznem a segítőimről, akik a Búvárrégész Szaoksztályt képviselték (abc szerint): Lengyel László, Olajos Szilvia, Puskás Norbert, Szőcs Péter. A Fodor Fuvar Kft. ingyen fuverozott, és kézi munkaerővel, gépekkel is segítettek. A munka során meglátogatott minket az RTL stábja, akik nagyon korrekt módon számoltak be az eseményről a szombat esti híradóban, majd a csatorna honlapján (ott hoszabb videók is vannak).
Hamarosan átkeltünk a dunaföldvári hídon, és megérkeztünk a bölcskei ÉGT Kft. telephelyére, ahol Kiss József polgármester úr közbenjárására kaptunk egy betonozott területet a bekerített, őrzött telephelyen. Itt targonca segítégével lerakodtunk. Közben megérkezett a tolna megyei napilap fotósa és úságírója is. Nagyon fontos számunkra a média, és ezen bellül a kisebb közösségéeket befolyásoló médiumok szimpátiája.
Két újabb mintát is vettünk évgyűrű elemzésre (az eredményre várnunk kell), amely kiegészítheti az eddigi ismereteinket.
Rakodás közben sok érdekes részletet megfigyeltünk: javításokat, égésnyomokat, faszögelést, a hajó végénél ívesen levágott palánkot stb. Ezek nagyon fontos adatok a hajóépítészet kutatásában. Emellett segíthetnek a konzerválás utáni összeállításban is (pl. a csapolások, javítások segíthetnek az egymás melletti palánkok megtalálásában. Az égésnyomk alapján azt gondolom, hogy a hajó élete során egy alkalommal kigyulladt. Mivel nem minden elemen találtuknk égést, nem biztos, hogy ennek köszönhetően süllyedt el (de azért elég valószínű).
Még mindíg nem tudom, mi lesz a roncs jövője. Az biztos, hogy az idő enyhülésével visszatérünk, és egy részletes rajz-fotó dokumentációt készítünk.
RTL videók: http://www.rtlhirek.hu/cikk/247828
Utolsó kommentek