Örvények titkai

A blog víz alatti régészeti kutatásaimról, azok szervezéséről, eseményeiről, eredményeiről szól. Időnként a terület érdekesebb, fontosabb híreiről is beszámolok. Természetesen szubjektív módon. Célom: megismertetni a víz alatti régészetet a nagyközönséggel, egyben "nemzeti tudományaink" közé emelni, hogy egyfajta Hungarikum váljék belőle. Az oldalon bemutatott saját képek, kutatási eredmények csak a szerző hozzájárulása esetén használhatóak fel. Üdvözlettel: Dr. Tóth János Attila

Utolsó kommentek

Címkék

14.sz. (1) 1526 (1) 18.sz (1) 1848 1849 (1) 2. világháború (2) 2001 (1) Áder János (1) adomány (1) adria (2) ajánló (1) alap (1) alexandria (2) anjou (1) aqua et archaeologia (1) aquincum (1) arany (1) aranyosapáti (1) archaeology (2) archaeology magazine (1) argonauta (1) Argonauta kutatócsoport (1) argonauta kutatócsoport (9) argonauta program (33) ariosti (2) Árpád Múzeum (1) ásatás (3) Atlantisz (1) ausztria (1) baja (1) Balaton (1) Balaton Expedíció (1) baltic (1) balti tenger (1) banner jános (1) barcs (2) bayerisch lloyd (1) black swan (1) boat (1) bödnhajó (1) bödönhajó (11) bölcske (4) börzsöny múzeum baráti köre (1) brazília (1) brazilia (1) brazil projekt (1) bronzkor (2) búbánat vökgy (1) Budapest (1) budapest (1) buda motoros (1) bulgária (1) búvár (35) Búvár (1) búvárégészet (1) búvárinfó (1) búvárkodás (1) búvárrégész (13) búvárrégészet (4) búvárrégészeti szakosztály (2) búvárrégészeti szakosztűly (1) cikk (1) Címkék (8) cmas (1) czakó lászló (1) danube (1) danube limes (1) délafrika (1) dendrokronológia (2) dereglye (11) dicovery channel (1) discovery (2) Doggerland (1) dogout (1) dokumentáció (1) dokumentálás (1) dömös (1) dorog (3) dossiers d archéologie (1) dráva (28) Dráva (2) drava (1) drávagárdony (2) drávatamási (17) dráva múzeum (1) drava river (1) dréva (1) Duna (13) duna (23) dunabogdány (1) dunafalva (1) dunaföldvár (4) dunakanyar (3) Dunakanyar (1) dunaszekcső (1) dunasziget (1) Dunaújváros (1) duna stratégia (1) eaa 2009 (1) együttműködés (2) előadás (7) elsüllyedt (1) elsüllyedt tank (1) ercsi (2) erőd (1) expedíció (2) exploration (1) fahajó (1) fekete hattyú (1) felfedezés (10) felfedzés (1) floralia (1) folyami örökség-nap (1) fotogrammetria (1) franciaország (1) gázvezeték (1) geológia (1) georégészet (1) georg bass (1) giovanni ariosti (1) gönyű (1) Gönyű (1) gőzhajó (1) gyűjtés (1) hadirégészet (1) hadtörténet (1) hajó (57) hajók (1) hajómalom (2) hajóroncs (5) hajózás (1) hajó roncs (1) hal (2) halászat (1) havária (1) hellókarácsony (1) henszlmann díj (1) Henszlmann díj (1) hír (1) hírek (1) horgony (1) hungaria nostra foundation (1) hungary (1) icomos (1) index (1) indiana jones (1) indonézia (1) inrap (1) institute of nautical archaeology (1) interjú (2) ipoly (6) ipolyság (1) ismeretterjesztés (1) iszkába (1) ivan visin (1) kastélyosdombó (1) katasztrófa (1) keltezés (1) kiállítás (5) kiemelés (1) kikötőerőd (4) kincs (6) kincskeresés (10) kincskeresők (1) köh (3) kőhorgony (1) kolostor (2) kőmacska (1) kompetenciateszt 2010 (1) konferencia (2) könyv (2) konzerválás (1) kor (1) koraújkor (1) köszöntő (1) középkor (5) közlemény (1) kultúra (5) kulturális örökségvédelmi hivatal (1) kulturális öröskégvédelmi hivatal (1) kunsziget (4) kutaás (1) kutatás (35) kutatóközpont (1) ládák (1) lakócsa (1) lapátorrú tok (1) leányfalu (1) lelet (1) leletmentés (2) letkés (8) lézerszkenner (1) limes (10) limes projekt (5) logboat (1) lórév (1) mag (1) magyar nemzeti múzeum (1) magyar régészeti és művészettörténeti társulat (4) magyar régész szövetség (1) malom (1) margit híd (2) máriakálnok (1) mária királyné (8) mária terézia (1) maritime affairs group (1) második világháború (5) média (1) meghívó (1) merülés (1) Messerchmitt (2) MHSz (1) mohács (1) monarchia (1) monoxyl (1) mosoni duna (4) mosonmagyaróvár (1) mozsárbomba (1) mr1 (1) MRMT (1) mr 1 (1) mta (2) művészettörténet (1) nagyítás (1) nefmi (1) NKA (1) nka (1) noé bárkája (1) norvég (1) norvegian financial mechanism (1) norvég alap (14) norvég finanszírozási mechanizmus (1) norvég otka (1) octopus (3) odyssey (4) odyssey marine exploration (1) oltárkő (1) önkéntesség (1) örökségvédelem (2) orvég alap (1) osztrák (1) osztrák magyar monarchia (1) osztrák örökösödési háború (1) otka (20) otka nnf (22) pályázat (1) párizs (2) pest megye (1) pipeline (1) pócsmegyer (1) ponton (1) porcellán (1) potony (2) Ráckeve (10) ráckeve (18) rádió (1) régészet (33) régészeti búvár tanfolyam (1) régészeti társulat (1) régészet napja (1) rejtély (3) rendezvény (1) repülő (2) római (3) római kor (5) római kövek (2) roman period (1) roncs (32) roncskurtatás (1) roncskutatás (4) roncsok (1) rongálás (1) rönkhajó (1) rtl (2) science (1) ship (1) solt (10) splendido (1) süllyseztés (1) Szalki-sziget (1) szatya (1) szeged (5) szentborbás (1) szentendre (4) szentendrei duna (1) szent istván csatahajó (1) Szent Pantaleon (1) szenzáció (5) szerbia (4) szigetújfalu (2) szigetvár (1) szob (5) szökőár kft. (1) szonár (29) Szonár (3) szövegértés (1) szponzor (2) tahitótfalu (2) tank (2) társadalmi munka (1) tenger (1) terepbejárás (1) tisza (6) titanic (1) tolna megye (1) török kor (19) török kori dereglye (1) török kori hajó (1) történel (1) történelem (4) trója (1) tudomány (20) tündérsziget ökopark (1) tündérvár (1) tv (1) t 34 (1) újkor (1) underwater (1) underwater archaeology (3) underwater cultural heritage (1) UNESCO (1) unesco (10) unesco 2001 (3) unesco konvenció (1) unesco underwater heritage (1) uszály (1) úszódaru (1) vág (1) viza (3) vízimalom (1) víz alatti kulturális örökség (4) víz alatti múzeum (1) víz alatti örökség (4) víz alatti régészet (6) víz alatti régészeti központ (1) víz alatti Régészeti Központ (1) vörösiszap (1) wreck (2) wrecks (1) zenta (5) zentai csata (5) zenta projekt (1) Címkefelhő

Solti-sztori

2009.02.25. 15:41 :: régészbúvár

Tegnap este értem haza Zágrábból. A Magyar Régészeti és Művészettörténeti Társulat delegációjában vettem részt. A Horvát Régészeti Társulattal kialakított együttműködés keretében tartottam egy előadást a legújabb hazai víz alatti régészeti eredményekről (más kollégák is voltak rajtam kívül, aik a saját szakterületüket mutatták be).

Természetesen meséltem a solti hajóról is. Itt az ideje, hogy a blogon is beszámoljak a szombati eseményekről.

Szombaton fél 12 körül értünk ki a Solti-Duna partjára. Ez egy mellékág, amely az egykori Földvári-szigetet határolja keletről. A régi térképek szerint már a 18. században is ez volt a kisebb ág a kettő közül. A területen már várt minket Fodor Rókus úr, aki korábban felajánlotta segítségét a szállításban. A parton érintetlenül várt minket a "farakás", vagyis, ami a hajóból maradt. Készítettünk néhány fotót a deszkák és gerendák érdekes részleteiről, 1-1 darabot lemértünk (6.3 m a leghosszabb palánk-töredék). Ezt követően megkezdtük a mardványok teherautóra pakolását. Sajnos jóval több fáról volt szó, mint azt az első szemle után hittem. A végén gépi erőt is bevetettün a hatlmas palánkok felemelésére. Elmúlt dél, mire mindent felraktunk. A terepen semmi nyoma nem maradt a hajónak, mivel azt a felét, amit nem szedett ki a gép, nyom nélkül visszatakarták. Ez az a pillanat, ahol meg kell emlékeznem a segítőimről, akik a Búvárrégész Szaoksztályt képviselték (abc szerint): Lengyel László, Olajos Szilvia, Puskás Norbert, Szőcs Péter. A Fodor Fuvar Kft. ingyen fuverozott, és kézi munkaerővel, gépekkel is segítettek. A munka során meglátogatott minket az RTL stábja, akik nagyon korrekt módon számoltak be az eseményről a szombat esti híradóban, majd a csatorna honlapján (ott hoszabb videók is vannak).

Hamarosan átkeltünk a dunaföldvári hídon, és megérkeztünk a bölcskei ÉGT Kft. telephelyére, ahol Kiss József polgármester úr közbenjárására kaptunk egy betonozott területet a bekerített, őrzött telephelyen. Itt targonca segítégével lerakodtunk. Közben megérkezett a tolna megyei napilap fotósa és úságírója is. Nagyon fontos számunkra a média, és ezen bellül a kisebb közösségéeket befolyásoló médiumok szimpátiája.

Két újabb mintát is vettünk évgyűrű elemzésre (az eredményre várnunk kell), amely kiegészítheti az eddigi ismereteinket.

Rakodás közben sok érdekes részletet megfigyeltünk: javításokat, égésnyomokat, faszögelést, a hajó végénél ívesen levágott palánkot stb. Ezek nagyon fontos adatok a hajóépítészet kutatásában. Emellett segíthetnek a konzerválás utáni összeállításban is (pl. a csapolások, javítások segíthetnek az egymás melletti palánkok megtalálásában. Az égésnyomk alapján azt gondolom, hogy a hajó élete során egy alkalommal kigyulladt. Mivel nem minden elemen találtuknk égést, nem biztos, hogy ennek köszönhetően süllyedt el (de azért elég valószínű).

Még mindíg nem tudom, mi lesz a roncs jövője. Az biztos, hogy az idő enyhülésével visszatérünk, és egy részletes rajz-fotó dokumentációt készítünk.

RTL videók: http://www.rtlhirek.hu/cikk/247828

Szólj hozzá!

Címkék: hajó solt török kori dereglye bölcske török kor

A bejegyzés trackback címe:

https://buvarregesz.blog.hu/api/trackback/id/tr12965436

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása