Örvények titkai

A blog víz alatti régészeti kutatásaimról, azok szervezéséről, eseményeiről, eredményeiről szól. Időnként a terület érdekesebb, fontosabb híreiről is beszámolok. Természetesen szubjektív módon. Célom: megismertetni a víz alatti régészetet a nagyközönséggel, egyben "nemzeti tudományaink" közé emelni, hogy egyfajta Hungarikum váljék belőle. Az oldalon bemutatott saját képek, kutatási eredmények csak a szerző hozzájárulása esetén használhatóak fel. Üdvözlettel: Dr. Tóth János Attila

Utolsó kommentek

Címkék

14.sz. (1) 1526 (1) 18.sz (1) 1848 1849 (1) 2. világháború (2) 2001 (1) Áder János (1) adomány (1) adria (2) ajánló (1) alap (1) alexandria (2) anjou (1) aqua et archaeologia (1) aquincum (1) arany (1) aranyosapáti (1) archaeology (2) archaeology magazine (1) argonauta (1) argonauta kutatócsoport (9) Argonauta kutatócsoport (1) argonauta program (33) ariosti (2) Árpád Múzeum (1) ásatás (3) Atlantisz (1) ausztria (1) baja (1) Balaton (1) Balaton Expedíció (1) baltic (1) balti tenger (1) banner jános (1) barcs (2) bayerisch lloyd (1) black swan (1) boat (1) bödnhajó (1) bödönhajó (11) bölcske (4) börzsöny múzeum baráti köre (1) brazília (1) brazilia (1) brazil projekt (1) bronzkor (2) búbánat vökgy (1) budapest (1) Budapest (1) buda motoros (1) bulgária (1) búvár (35) Búvár (1) búvárégészet (1) búvárinfó (1) búvárkodás (1) búvárrégész (13) búvárrégészet (4) búvárrégészeti szakosztály (2) búvárrégészeti szakosztűly (1) cikk (1) Címkék (8) cmas (1) czakó lászló (1) danube (1) danube limes (1) délafrika (1) dendrokronológia (2) dereglye (11) dicovery channel (1) discovery (2) Doggerland (1) dogout (1) dokumentáció (1) dokumentálás (1) dömös (1) dorog (3) dossiers d archéologie (1) Dráva (2) drava (1) dráva (28) drávagárdony (2) drávatamási (17) dráva múzeum (1) drava river (1) dréva (1) Duna (13) duna (23) dunabogdány (1) dunafalva (1) dunaföldvár (4) dunakanyar (3) Dunakanyar (1) dunaszekcső (1) dunasziget (1) Dunaújváros (1) duna stratégia (1) eaa 2009 (1) együttműködés (2) előadás (7) elsüllyedt (1) elsüllyedt tank (1) ercsi (2) erőd (1) expedíció (2) exploration (1) fahajó (1) fekete hattyú (1) felfedezés (10) felfedzés (1) floralia (1) folyami örökség-nap (1) fotogrammetria (1) franciaország (1) gázvezeték (1) geológia (1) georégészet (1) georg bass (1) giovanni ariosti (1) Gönyű (1) gönyű (1) gőzhajó (1) gyűjtés (1) hadirégészet (1) hadtörténet (1) hajó (57) hajók (1) hajómalom (2) hajóroncs (5) hajózás (1) hajó roncs (1) hal (2) halászat (1) havária (1) hellókarácsony (1) Henszlmann díj (1) henszlmann díj (1) hír (1) hírek (1) horgony (1) hungaria nostra foundation (1) hungary (1) icomos (1) index (1) indiana jones (1) indonézia (1) inrap (1) institute of nautical archaeology (1) interjú (2) ipoly (6) ipolyság (1) ismeretterjesztés (1) iszkába (1) ivan visin (1) kastélyosdombó (1) katasztrófa (1) keltezés (1) kiállítás (5) kiemelés (1) kikötőerőd (4) kincs (6) kincskeresés (10) kincskeresők (1) köh (3) kőhorgony (1) kolostor (2) kőmacska (1) kompetenciateszt 2010 (1) konferencia (2) könyv (2) konzerválás (1) kor (1) koraújkor (1) köszöntő (1) középkor (5) közlemény (1) kultúra (5) kulturális örökségvédelmi hivatal (1) kulturális öröskégvédelmi hivatal (1) kunsziget (4) kutaás (1) kutatás (35) kutatóközpont (1) ládák (1) lakócsa (1) lapátorrú tok (1) leányfalu (1) lelet (1) leletmentés (2) letkés (8) lézerszkenner (1) limes (10) limes projekt (5) logboat (1) lórév (1) mag (1) magyar nemzeti múzeum (1) magyar régészeti és művészettörténeti társulat (4) magyar régész szövetség (1) malom (1) margit híd (2) máriakálnok (1) mária királyné (8) mária terézia (1) maritime affairs group (1) második világháború (5) média (1) meghívó (1) merülés (1) Messerchmitt (2) MHSz (1) mohács (1) monarchia (1) monoxyl (1) mosoni duna (4) mosonmagyaróvár (1) mozsárbomba (1) mr1 (1) MRMT (1) mr 1 (1) mta (2) művészettörténet (1) nagyítás (1) nefmi (1) NKA (1) nka (1) noé bárkája (1) norvég (1) norvegian financial mechanism (1) norvég alap (14) norvég finanszírozási mechanizmus (1) norvég otka (1) octopus (3) odyssey (4) odyssey marine exploration (1) oltárkő (1) önkéntesség (1) örökségvédelem (2) orvég alap (1) osztrák (1) osztrák magyar monarchia (1) osztrák örökösödési háború (1) otka (20) otka nnf (22) pályázat (1) párizs (2) pest megye (1) pipeline (1) pócsmegyer (1) ponton (1) porcellán (1) potony (2) ráckeve (18) Ráckeve (10) rádió (1) régészet (33) régészeti búvár tanfolyam (1) régészeti társulat (1) régészet napja (1) rejtély (3) rendezvény (1) repülő (2) római (3) római kor (5) római kövek (2) roman period (1) roncs (32) roncskurtatás (1) roncskutatás (4) roncsok (1) rongálás (1) rönkhajó (1) rtl (2) science (1) ship (1) solt (10) splendido (1) süllyseztés (1) Szalki-sziget (1) szatya (1) szeged (5) szentborbás (1) szentendre (4) szentendrei duna (1) szent istván csatahajó (1) Szent Pantaleon (1) szenzáció (5) szerbia (4) szigetújfalu (2) szigetvár (1) szob (5) szökőár kft. (1) szonár (29) Szonár (3) szövegértés (1) szponzor (2) tahitótfalu (2) tank (2) társadalmi munka (1) tenger (1) terepbejárás (1) tisza (6) titanic (1) tolna megye (1) török kor (19) török kori dereglye (1) török kori hajó (1) történel (1) történelem (4) trója (1) tudomány (20) tündérsziget ökopark (1) tündérvár (1) tv (1) t 34 (1) újkor (1) underwater (1) underwater archaeology (3) underwater cultural heritage (1) UNESCO (1) unesco (10) unesco 2001 (3) unesco konvenció (1) unesco underwater heritage (1) uszály (1) úszódaru (1) vág (1) viza (3) vízimalom (1) víz alatti kulturális örökség (4) víz alatti múzeum (1) víz alatti örökség (4) víz alatti régészet (6) víz alatti régészeti központ (1) víz alatti Régészeti Központ (1) vörösiszap (1) wreck (2) wrecks (1) zenta (5) zentai csata (5) zenta projekt (1) Címkefelhő

Ókori lelőhely a szemét fojtogatásában! Hajógyári-öböl.

2014.11.20. 09:56 :: régészbúvár

Bizonyára sokan hallottak már a budapesti hajógyári-sziget szórakoztatóiparával kapcsolatos botrányokról. Kevesek számára ismert talán, hogy a kisebbik szigeten nem csak a hajógyár épületei találhatóak, de a golfpálya alatt pár méterrel ott pihen Hadrianus, a későbbi császár palotája is. A vízben pedig a kikötője. Ez utóbbit sajnos negatívan érintette a felelőtlen hasznosítás környezeti terhelése: fojtogatja a szemét, az építési törmelék.

2003 tavaszán kő-fa szerkezetű építmények maradványait dokumentáltuk az öböl nyugati partja mentén, a sekély vízben. Egy fa cölöp évgyűrű alapú keltezése szerint a római császárákorra volt helyezhető! 

Idén nyáron az Argonauta Kutatócsoport és a BTM Aquincumi Múzeuma együttműködésében szerettünk volna szondaárkot nyitni, hogy megtudjuk, milyen állapotúak, jellegűek a maradványok, vannak e rétegek, leletek a felszíni üledék alatt. Az előzetes felderítés során azonban a korábban dokumentált cölöpszerkezetű építményrendszer déli végénél, a kiválasztott kutatási területen nem találtuk meg a gerenda szerkezetet, mivel a meder felszínét mindenütt beton, tégla és térkő darabok borították. A horgászok elmondása szerint ezen a területen a vízisí pálya felszámolásakor daruval jártak, hogy kiemeljék a pálya elemeit.

Mivel a tervezett szonda helye nehezen kutatható, talán el is pusztult, így módosítottuk a beavatkozás helyszínét. Az egykori sólyatér déli harmadának közepén kiválasztottunk egy területet, ahol jól felismerhető volt a 2003-ban is dokumentált kő-cölöp szerkezet egyenes vonala. A meder felőli utolsó cölöpöknél, a konstrukció északi oldalán jelöltük ki a szondát. A bontást szivattyús üledékelszívó segítségével végeztük (1.5 m hosszan, 60 cm szélesen).

A felső, sóderes rétegben rengeteg vas csavar, szegecs, szegecsvég található, elvétve egy-egy kovácsoltvas szöget is találtunk. A tárgyakból mintának eltettünk, mivel modern koruk ellenére is dokumentálják a hajógyár 20. század közepéig tartó korszakát (a szegecselés nagyjából eddig volt jellemző a vas hajókra).

A szondát az üledék leszivattyúzásával mélyítettük. 20 cm mélyen előbukkant egy keményebb agyagos réteg bukkant elő. Az agyag tapadós, de kis lapáttal bontható állagú.  Az agyagréteg tetején egy szegecselt vaslemezt találtunk, amely a 20. sz. elejét képviselheti. A réteg felső részén egy zöld, kézműves üvegpalack töredékeit is megtaláltuk, amely újkori lehet. Magában az agyagban néhány kisebb kő mellett két vas iszkába szeget és kovácsoltvas szegeket is találtunk. Ez arra utal, hogy az agyagréteg még nem a geológiai aljzat, hanem egy kompakt „kikötői” réteg lehet, talán a hajógyári ág lezárásával hozható összefüggésbe keletkezése. Mivel a munka végéig nem sikerült elbontanunk a réteget, ezért egy 50x50 cm-es felületen, az egyik deszka mellett lemélyültünk. 50 cm mélyen sem találtuk meg az agyag alját (összesen 70 cm-t mélyültünk a mederfelszín alá).

Római réteget nem értünk el, római lelet nem került elő. Az agyagréteg jó eséllyel fedi a korábbi rétegződést, így egy nagyobb volumenű expedíció esetén, az agyag alján, vagy alatta császárkori maradványok is előkerülhetnek.

A kutatás legfontosabb eredménye az agyagréteg megtalálása, illetve magának a rétegzettségnek a bizonyítása. Világosan látszik az is, hogy az országosan védett, világörökségi várományos lelőhely állapota 10 év alatt a rossz kezelésnek köszönhetően romlott.

Szólj hozzá!

Címkék: kutatás ásatás búvárrégész Budapest argonauta kutatócsoport

A bejegyzés trackback címe:

https://buvarregesz.blog.hu/api/trackback/id/tr106917981

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása