Örvények titkai

A blog víz alatti régészeti kutatásaimról, azok szervezéséről, eseményeiről, eredményeiről szól. Időnként a terület érdekesebb, fontosabb híreiről is beszámolok. Természetesen szubjektív módon. Célom: megismertetni a víz alatti régészetet a nagyközönséggel, egyben "nemzeti tudományaink" közé emelni, hogy egyfajta Hungarikum váljék belőle. Az oldalon bemutatott saját képek, kutatási eredmények csak a szerző hozzájárulása esetén használhatóak fel. Üdvözlettel: Dr. Tóth János Attila

Utolsó kommentek

Címkék

14.sz. (1) 1526 (1) 18.sz (1) 1848 1849 (1) 2. világháború (2) 2001 (1) Áder János (1) adomány (1) adria (2) ajánló (1) alap (1) alexandria (2) anjou (1) aqua et archaeologia (1) aquincum (1) arany (1) aranyosapáti (1) archaeology (2) archaeology magazine (1) argonauta (1) argonauta kutatócsoport (9) Argonauta kutatócsoport (1) argonauta program (33) ariosti (2) Árpád Múzeum (1) ásatás (3) Atlantisz (1) ausztria (1) baja (1) Balaton (1) Balaton Expedíció (1) baltic (1) balti tenger (1) banner jános (1) barcs (2) bayerisch lloyd (1) black swan (1) boat (1) bödnhajó (1) bödönhajó (11) bölcske (4) börzsöny múzeum baráti köre (1) brazília (1) brazilia (1) brazil projekt (1) bronzkor (2) búbánat vökgy (1) Budapest (1) budapest (1) buda motoros (1) bulgária (1) Búvár (1) búvár (35) búvárégészet (1) búvárinfó (1) búvárkodás (1) búvárrégész (13) búvárrégészet (4) búvárrégészeti szakosztály (2) búvárrégészeti szakosztűly (1) cikk (1) Címkék (8) cmas (1) czakó lászló (1) danube (1) danube limes (1) délafrika (1) dendrokronológia (2) dereglye (11) dicovery channel (1) discovery (2) Doggerland (1) dogout (1) dokumentáció (1) dokumentálás (1) dömös (1) dorog (3) dossiers d archéologie (1) Dráva (2) drava (1) dráva (28) drávagárdony (2) drávatamási (17) dráva múzeum (1) drava river (1) dréva (1) Duna (13) duna (23) dunabogdány (1) dunafalva (1) dunaföldvár (4) dunakanyar (3) Dunakanyar (1) dunaszekcső (1) dunasziget (1) Dunaújváros (1) duna stratégia (1) eaa 2009 (1) együttműködés (2) előadás (7) elsüllyedt (1) elsüllyedt tank (1) ercsi (2) erőd (1) expedíció (2) exploration (1) fahajó (1) fekete hattyú (1) felfedezés (10) felfedzés (1) floralia (1) folyami örökség-nap (1) fotogrammetria (1) franciaország (1) gázvezeték (1) geológia (1) georégészet (1) georg bass (1) giovanni ariosti (1) gönyű (1) Gönyű (1) gőzhajó (1) gyűjtés (1) hadirégészet (1) hadtörténet (1) hajó (57) hajók (1) hajómalom (2) hajóroncs (5) hajózás (1) hajó roncs (1) hal (2) halászat (1) havária (1) hellókarácsony (1) henszlmann díj (1) Henszlmann díj (1) hír (1) hírek (1) horgony (1) hungaria nostra foundation (1) hungary (1) icomos (1) index (1) indiana jones (1) indonézia (1) inrap (1) institute of nautical archaeology (1) interjú (2) ipoly (6) ipolyság (1) ismeretterjesztés (1) iszkába (1) ivan visin (1) kastélyosdombó (1) katasztrófa (1) keltezés (1) kiállítás (5) kiemelés (1) kikötőerőd (4) kincs (6) kincskeresés (10) kincskeresők (1) köh (3) kőhorgony (1) kolostor (2) kőmacska (1) kompetenciateszt 2010 (1) konferencia (2) könyv (2) konzerválás (1) kor (1) koraújkor (1) köszöntő (1) középkor (5) közlemény (1) kultúra (5) kulturális örökségvédelmi hivatal (1) kulturális öröskégvédelmi hivatal (1) kunsziget (4) kutaás (1) kutatás (35) kutatóközpont (1) ládák (1) lakócsa (1) lapátorrú tok (1) leányfalu (1) lelet (1) leletmentés (2) letkés (8) lézerszkenner (1) limes (10) limes projekt (5) logboat (1) lórév (1) mag (1) magyar nemzeti múzeum (1) magyar régészeti és művészettörténeti társulat (4) magyar régész szövetség (1) malom (1) margit híd (2) máriakálnok (1) mária királyné (8) mária terézia (1) maritime affairs group (1) második világháború (5) média (1) meghívó (1) merülés (1) Messerchmitt (2) MHSz (1) mohács (1) monarchia (1) monoxyl (1) mosoni duna (4) mosonmagyaróvár (1) mozsárbomba (1) mr1 (1) MRMT (1) mr 1 (1) mta (2) művészettörténet (1) nagyítás (1) nefmi (1) NKA (1) nka (1) noé bárkája (1) norvég (1) norvegian financial mechanism (1) norvég alap (14) norvég finanszírozási mechanizmus (1) norvég otka (1) octopus (3) odyssey (4) odyssey marine exploration (1) oltárkő (1) önkéntesség (1) örökségvédelem (2) orvég alap (1) osztrák (1) osztrák magyar monarchia (1) osztrák örökösödési háború (1) otka (20) otka nnf (22) pályázat (1) párizs (2) pest megye (1) pipeline (1) pócsmegyer (1) ponton (1) porcellán (1) potony (2) ráckeve (18) Ráckeve (10) rádió (1) régészet (33) régészeti búvár tanfolyam (1) régészeti társulat (1) régészet napja (1) rejtély (3) rendezvény (1) repülő (2) római (3) római kor (5) római kövek (2) roman period (1) roncs (32) roncskurtatás (1) roncskutatás (4) roncsok (1) rongálás (1) rönkhajó (1) rtl (2) science (1) ship (1) solt (10) splendido (1) süllyseztés (1) Szalki-sziget (1) szatya (1) szeged (5) szentborbás (1) szentendre (4) szentendrei duna (1) szent istván csatahajó (1) Szent Pantaleon (1) szenzáció (5) szerbia (4) szigetújfalu (2) szigetvár (1) szob (5) szökőár kft. (1) szonár (29) Szonár (3) szövegértés (1) szponzor (2) tahitótfalu (2) tank (2) társadalmi munka (1) tenger (1) terepbejárás (1) tisza (6) titanic (1) tolna megye (1) török kor (19) török kori dereglye (1) török kori hajó (1) történel (1) történelem (4) trója (1) tudomány (20) tündérsziget ökopark (1) tündérvár (1) tv (1) t 34 (1) újkor (1) underwater (1) underwater archaeology (3) underwater cultural heritage (1) UNESCO (1) unesco (10) unesco 2001 (3) unesco konvenció (1) unesco underwater heritage (1) uszály (1) úszódaru (1) vág (1) viza (3) vízimalom (1) víz alatti kulturális örökség (4) víz alatti múzeum (1) víz alatti örökség (4) víz alatti régészet (6) víz alatti régészeti központ (1) víz alatti Régészeti Központ (1) vörösiszap (1) wreck (2) wrecks (1) zenta (5) zentai csata (5) zenta projekt (1) Címkefelhő

Török kori hajó végveszélyben

2009.02.13. 09:11 :: régészbúvár

Még múlt héten kaptam egy telefont Tolna megyei régész felügyelő kolléganőmtől, hogy a Duna "Bács-Kiskun megyei szakaszán" (elnézést de biztonsági okból nem írhatok településnevet) mederkotrás során egy hajóroncsot találtak. A maradványokat a gép kitette a partra.

Az ügy azonnali intézkedést kívánt, múlt csütörtökön a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal illetékes régészeti felügyelőjével, illetve a kecskeméti Katona József Múzeum két régészének társaságában szemlét végeztünk a helyszínen. Meg is találtuk a munkaterületet, ahol szívesen meg is mutatták a hajó előkerülési helyét, illetve a parton a kimarkolt maradványokat. Szerencsére a hajó egyik fele még a sóder alatt van. A másik viszont darabokban a parton.

Rövid vizsgálat után egyértelművé vált, hogy nem modern roncsról van szó (erre utaltak a kovácsoltvas hajószögek és az iszkábák). GPS-el bemértem a helyszínt, készítettem pár fotót, és ami a legfontosabb: egy vastag borda töredéket elvittem kormeghatározásra. Magyarországon Dr. Grynaeus András az évgyűrű alapú kormeghatározás elsőszámú (egyetlen) régész képviselője. Mivel őt is érdeklik a vízből előkerült fa leletek, ezért már másnap estére meg is határozta a lelet korát: az utolsó évgyűrű 1603-ból származik. Mivel kéreg, illetve a külső évgyűrűk már nem voltak a gerendán (mert lefaragták őket) legalább 12 évvel később vágták ki a tölgyfát (legkorábban). Magyarul a hajó török kori! Azt hiszem ennek a leletnek a jelentőségét nem kell nagyon magyaráznom. Talán annyit érdemes megjegyezni, hogy az első megfigyelések alapján sok eltérés látszik az eddig ismert roncsokhoz képest.

 Egy ilyen hajó felfedezése akár sikertörténet is lehetne, de a körülmények aggasztóak, és egyben rávilágítanak a hazai régészeti örökség védelmének anomáliáira. Egy hajó fele darabokban van, úgy, hogy mindenki törvénytisztelő módon járt el. A kotrósoknak jogerős engedélyük volt a munkára. A Kulturális Örökségvédelmi Hivatal megadta a szakhatósági hozzájárulását, mert nem volt ismert lelőhely a területen. Csakhogy azért nem volt ismert a lelőhely, mert senki sem kutatott még itt. Azért nem kutatott senki, mert egyrészt a víz alatti régészet viszonylag új szakterület, másrészt egy árva fillérrel sem támogatja az örökségvédelem intézményrendszere a víz alatti lelőhelyek térképezését (kevés vigasz, hogy jelenleg a "szárazföldi" lelőhelyek felderítésére sincs országos program).

Mit lehet ilyenkor tenni? Ott van 2-3 tonna 400 éves fa a parton. A munkaterületről levonulnak, az őrzés megszűnik. Hamarosan tavasz lesz, melegszik az idő, a nap szárítja a fát. Vagy ott megy tönkre minden a parton, vagy szétlopják.

A Múzeumnak nincs pénze. Magyarországon nincs szakosodott konzerváló műhely.

Nos ebből a helyzetből kell kimozdítanom az ügyet...

 

Szólj hozzá!

Címkék: hajó víz alatti örökség török kor

A bejegyzés trackback címe:

https://buvarregesz.blog.hu/api/trackback/id/tr82940470

Trackbackek, pingbackek:

Pingback: Sírásók naplója - Örvények titkai - blogajánló 2009.02.13. 14:43:30

[...]bejegyzések egy a Dunából frissen előkerült még most is végveszélyben lévő török kori hajóroncs megmentésére tett erőfeszítésekről számol be, amelynek[...]

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása