Örvények titkai

A blog víz alatti régészeti kutatásaimról, azok szervezéséről, eseményeiről, eredményeiről szól. Időnként a terület érdekesebb, fontosabb híreiről is beszámolok. Természetesen szubjektív módon. Célom: megismertetni a víz alatti régészetet a nagyközönséggel, egyben "nemzeti tudományaink" közé emelni, hogy egyfajta Hungarikum váljék belőle. Az oldalon bemutatott saját képek, kutatási eredmények csak a szerző hozzájárulása esetén használhatóak fel. Üdvözlettel: Dr. Tóth János Attila

Utolsó kommentek

Címkék

14.sz. (1) 1526 (1) 18.sz (1) 1848 1849 (1) 2. világháború (2) 2001 (1) Áder János (1) adomány (1) adria (2) ajánló (1) alap (1) alexandria (2) anjou (1) aqua et archaeologia (1) aquincum (1) arany (1) aranyosapáti (1) archaeology (2) archaeology magazine (1) argonauta (1) Argonauta kutatócsoport (1) argonauta kutatócsoport (9) argonauta program (33) ariosti (2) Árpád Múzeum (1) ásatás (3) Atlantisz (1) ausztria (1) baja (1) Balaton (1) Balaton Expedíció (1) baltic (1) balti tenger (1) banner jános (1) barcs (2) bayerisch lloyd (1) black swan (1) boat (1) bödnhajó (1) bödönhajó (11) bölcske (4) börzsöny múzeum baráti köre (1) brazília (1) brazilia (1) brazil projekt (1) bronzkor (2) búbánat vökgy (1) budapest (1) Budapest (1) buda motoros (1) bulgária (1) búvár (35) Búvár (1) búvárégészet (1) búvárinfó (1) búvárkodás (1) búvárrégész (13) búvárrégészet (4) búvárrégészeti szakosztály (2) búvárrégészeti szakosztűly (1) cikk (1) Címkék (8) cmas (1) czakó lászló (1) danube (1) danube limes (1) délafrika (1) dendrokronológia (2) dereglye (11) dicovery channel (1) discovery (2) Doggerland (1) dogout (1) dokumentáció (1) dokumentálás (1) dömös (1) dorog (3) dossiers d archéologie (1) Dráva (2) dráva (28) drava (1) drávagárdony (2) drávatamási (17) dráva múzeum (1) drava river (1) dréva (1) Duna (13) duna (23) dunabogdány (1) dunafalva (1) dunaföldvár (4) Dunakanyar (1) dunakanyar (3) dunaszekcső (1) dunasziget (1) Dunaújváros (1) duna stratégia (1) eaa 2009 (1) együttműködés (2) előadás (7) elsüllyedt (1) elsüllyedt tank (1) ercsi (2) erőd (1) expedíció (2) exploration (1) fahajó (1) fekete hattyú (1) felfedezés (10) felfedzés (1) floralia (1) folyami örökség-nap (1) fotogrammetria (1) franciaország (1) gázvezeték (1) geológia (1) georégészet (1) georg bass (1) giovanni ariosti (1) Gönyű (1) gönyű (1) gőzhajó (1) gyűjtés (1) hadirégészet (1) hadtörténet (1) hajó (57) hajók (1) hajómalom (2) hajóroncs (5) hajózás (1) hajó roncs (1) hal (2) halászat (1) havária (1) hellókarácsony (1) henszlmann díj (1) Henszlmann díj (1) hír (1) hírek (1) horgony (1) hungaria nostra foundation (1) hungary (1) icomos (1) index (1) indiana jones (1) indonézia (1) inrap (1) institute of nautical archaeology (1) interjú (2) ipoly (6) ipolyság (1) ismeretterjesztés (1) iszkába (1) ivan visin (1) kastélyosdombó (1) katasztrófa (1) keltezés (1) kiállítás (5) kiemelés (1) kikötőerőd (4) kincs (6) kincskeresés (10) kincskeresők (1) köh (3) kőhorgony (1) kolostor (2) kőmacska (1) kompetenciateszt 2010 (1) konferencia (2) könyv (2) konzerválás (1) kor (1) koraújkor (1) köszöntő (1) középkor (5) közlemény (1) kultúra (5) kulturális örökségvédelmi hivatal (1) kulturális öröskégvédelmi hivatal (1) kunsziget (4) kutaás (1) kutatás (35) kutatóközpont (1) ládák (1) lakócsa (1) lapátorrú tok (1) leányfalu (1) lelet (1) leletmentés (2) letkés (8) lézerszkenner (1) limes (10) limes projekt (5) logboat (1) lórév (1) mag (1) magyar nemzeti múzeum (1) magyar régészeti és művészettörténeti társulat (4) magyar régész szövetség (1) malom (1) margit híd (2) máriakálnok (1) mária királyné (8) mária terézia (1) maritime affairs group (1) második világháború (5) média (1) meghívó (1) merülés (1) Messerchmitt (2) MHSz (1) mohács (1) monarchia (1) monoxyl (1) mosoni duna (4) mosonmagyaróvár (1) mozsárbomba (1) mr1 (1) MRMT (1) mr 1 (1) mta (2) művészettörténet (1) nagyítás (1) nefmi (1) nka (1) NKA (1) noé bárkája (1) norvég (1) norvegian financial mechanism (1) norvég alap (14) norvég finanszírozási mechanizmus (1) norvég otka (1) octopus (3) odyssey (4) odyssey marine exploration (1) oltárkő (1) önkéntesség (1) örökségvédelem (2) orvég alap (1) osztrák (1) osztrák magyar monarchia (1) osztrák örökösödési háború (1) otka (20) otka nnf (22) pályázat (1) párizs (2) pest megye (1) pipeline (1) pócsmegyer (1) ponton (1) porcellán (1) potony (2) ráckeve (18) Ráckeve (10) rádió (1) régészet (33) régészeti búvár tanfolyam (1) régészeti társulat (1) régészet napja (1) rejtély (3) rendezvény (1) repülő (2) római (3) római kor (5) római kövek (2) roman period (1) roncs (32) roncskurtatás (1) roncskutatás (4) roncsok (1) rongálás (1) rönkhajó (1) rtl (2) science (1) ship (1) solt (10) splendido (1) süllyseztés (1) Szalki-sziget (1) szatya (1) szeged (5) szentborbás (1) szentendre (4) szentendrei duna (1) szent istván csatahajó (1) Szent Pantaleon (1) szenzáció (5) szerbia (4) szigetújfalu (2) szigetvár (1) szob (5) szökőár kft. (1) Szonár (3) szonár (29) szövegértés (1) szponzor (2) tahitótfalu (2) tank (2) társadalmi munka (1) tenger (1) terepbejárás (1) tisza (6) titanic (1) tolna megye (1) török kor (19) török kori dereglye (1) török kori hajó (1) történel (1) történelem (4) trója (1) tudomány (20) tündérsziget ökopark (1) tündérvár (1) tv (1) t 34 (1) újkor (1) underwater (1) underwater archaeology (3) underwater cultural heritage (1) UNESCO (1) unesco (10) unesco 2001 (3) unesco konvenció (1) unesco underwater heritage (1) uszály (1) úszódaru (1) vág (1) viza (3) vízimalom (1) víz alatti kulturális örökség (4) víz alatti múzeum (1) víz alatti örökség (4) víz alatti régészet (6) víz alatti Régészeti Központ (1) víz alatti régészeti központ (1) vörösiszap (1) wreck (2) wrecks (1) zenta (5) zentai csata (5) zenta projekt (1) Címkefelhő

Mária királyné - mai tervek

2009.02.20. 14:13 :: régészbúvár

Az alább leírt háttér után tekintsük át a közelmúlt eseményeit, terveit!

Miután több hír is megemlékezett az első sikerekről, telefont kaptam (éppen a Dráván voltam - erről is kell még írni!), amely szerint a miniszter (Hiller István) azonnali, személyes tájékoztatást kér az "5 milliós" támogatás ügyében. Természetesen nem a miniszter keresett, hanem a KÖH főjogásza, akire rátestálták az ügyet. Az 5 milliós bűvös szám úgy született, hogy a médiának azt mondtam, 4-6 millió kéne a sikeres, komoly eredményeket felmutató továbblépésnek (ma egy ilyen projektet 6 millióra kalkulálok). Ebben lennének merülések, szondázások, ráadásul az egészről film nyersanyag is készülne a köz számára.

Még meg is irattak velem egy tervezetet. Ezután az égvilágon semmi nem történt az ügyben. Ősszel azután a szokásos fapados módon megtaláltuk a 18. századi hajót, amivel azóta sem tudtunk továbblépni.

A gond az, hogy nincs olyan intézmény (múzeum, kutatóintézet, hivatal), amelynek feladata lenne ez a dolog, és persze embere is lenne hozzá. A legfontosabb a térképezés lenne, de ez a mi kis csapatunk munkáját jelenti. Ami tempósnak nem mondható (nem rajtunk múlik). Az olyan komoly feladatoknak, mint a Mária királyné projekt, vagy a török kori hajó megmentése semmilyen központi támogatottsága (KÖH, Minisztérium) nincs.

A Mária projekt mellett voltak más kutatásaink is (pl. A Drávában, vagy Dunafalvánál). Ezek, valamint néhány nyilvánosságot látott terv, esemény (pl. "Duna Projekt" = a Duna hajózhatóvá tétele = a Duna zátonyainak szétkotrása, vagy most a török kori hajó esete) rávilágítanak arra, milyen kétségbeejtő a víz alatti örökség helyzete. Ezen a ponton nyer értelmet az előző bejegyzésben említett Folyami Régészeti Kutatóközpont és Múzeum. A terv (még csak álom szinten) az, hogy Szobon áll egy használaton kívüli csarnok, amelyet fel lehetne használni. Ehhez kapcsolódóan lehetre "materializálni" az intézményt. A helyi önkormányzat korábban már tett egy támogató nyilatkozatot az ügyben. Remélem, hamarosan sikerül tovább is lépni. Szob azért is jó hely, mert pont a Mária királyné projekt kutatási területének közepén van. tehát a "csúcslelet" a közelben fog előkerülni. Természetesen fontos lesz a múzeumokkal való együttműködés. Először azonban valamilyen szervezeti keretet kell felállítani.

Új fordulat az ügyben, hogy a BME építészeitől is segítséget kaptunk. A hallgatók maketteket készítettek egyik kurzusukhoz kapcsolódóan a tervezett intézményről. mindezt úgy, hogy a terv alapját a szobi csarnok és környezete adta. Több fonálon fog haladni a történet. Egyrészt van egy építészeti projekt, másrészt egy tudományos és egy muzeológiai is. A következő lépést a szobi önkormányzat döntése kellene, hogy jelentse.

Amennyiben záros határidőn belül rendelkezésre áll a csarnok, lehetővé válhat, hogy kádakban megkezdjük az olyan veszélyeztetett leletek védelmét, mint pl. a sokat emlegetett dunai török kori dereglye maradványai.

Januárban közben életbe lépett az UNESCO 2001-es konvenciója a víz alatti kulturális örökség védelméről. Ez a fontos nemzetközi esemény is minket erősíthet.

5 komment

Címkék: szob unesco dunakanyar mária királyné

A bejegyzés trackback címe:

https://buvarregesz.blog.hu/api/trackback/id/tr50954871

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tiszelt Tóth Úr !

Először is gratulálok munkájához. Ezek már bíztató eredmények. Érdeklődnék naívként hogy miért nem kérdeznek meg pár helyi embert a kocsmában ? Bizony arra felé közszájon forog hogy kik szoktak bemenni zátonyhoz kihozni ezt azt. Vagy szépszóval, vagy Btk val biztos lehetne hatni rájuk. Ha mást nem de legalább a pontos helyet biztos megadnák ha komolyan felsejlene egy két év Vác, vagy Baracska.

@Hajrá777: az egész munkát egy helyi informátor bejelentése alapján kezdtük 2006-ban (ld. a Mária-királyné sorozat 1. részében).
A Szakosztály és jómagam is a szisztematikus, teljes térképezés hívei vagyunk.
Tapasztalatból mondom, hogy az átlag informátor adatai nem túl pontosak.
Másrészt egy teljes felderítéssel lehet csak olyan lelőhelyeket találni, amelyekre nem is számítanánk - pedig gyakran ezek lendítenek legtöbbet a kutatáson.
Kétségtelenül lehetne sztorikat hallgatni kocsmákban, de akinek bejelenteni valója van, az megteheti, illetve meg is kell tennie. Kényszerítésben nem hiszek.
erős a gyanúm, hogy megfelelő számú kocsmalátogatással minden folyamkilométernek lenne bejelentője, aki később büszkén állítaná, hogy nélküle nem találtuk volna meg, amit nélküle is megtaláltuk volna.
A jóindulatú, megbízható informátor érték, de őket nem kell "levadászni".
Mára a célterület nagyrészét átfésültük,, megvannak azok az anomáliák, melyeket meg szeretnénk kutatni.
nem információra, hanem anyagi forrásra lenne szükség a folytatáshoz, hogy végre lemerülhessünk megnézni ezeket a helyeket.
Előbb-utóbb ez is megkerül.
Tisztelt Tóth Úr !


Ha csak valami extra nagy szerencséjük nincs , ( amit kívánok önöknek ) úgy a szonárral nem fogják megtalálni a hajót. Ennyi idő után már biztosan befedte az üledék. Ehez bizony egy komoly SBP ( Sub-Bottom Profiler ) azaz egy a mederbe belátó radar kell, kellene.

Azzal viszont nagyon könnyű lenne a dolguk. Hagy kérdezzem meg hogy "ott" az anomáliáknál mennyi a legnagyobb és a legalacsonyabb vízállás ?
@Hajrá777: Hogy mit mennyire, mennyi idő alatt takar be az ületdék, az helyenként változó. Az eddigi kutatások itt is, és más folyókban is azt bizonyítják, hogy el kell felejteni a sztereotípiáka. Van több száz éves lelőhely a felszínen, takarás nélkül, és persze a mélyben is.
Tudom, hogy vannak geofizikai módszerek, csak nincs rá pénzünk. A szeizmikus radart preferálom, máshol már bevált a Dunán.
Most azt végeztük el, amire lehetőségünk volt. Tény, hogy vennek anomáliák, amik között régészeti lelőhely is lehet. Hogy pontosan mi, azt semmilyen műszer nem mutatja ki. A szonár anomáliáknak megvan az a szerncsés tulajdonságuk, hogy egy "szimpla" merüléssel ellenőrizhetőek, míg a különféle geofizikai módszerekkel talált bizonytalan jellegű anomáliákat csak sokkal költségesebb szondázó ásatással lehet ellenőrizni. Természetesen az lenne az igazi, ha mindent kipróbálhatnánk.
De ez most nem megy. És nem miattunk....
A realitások talaján mozgunk, és vagy megtaláljuk most anában a hajót (hajókat), vagy más lelőhelyeket, vagy majd más találja meg 10-20-50 év múlva. Szerencsésebb "csillagzat" alatt. Ez nem a mi kudarcunk, hanem a koré, amelyben élünk. Már ha kudarc egyáltalán.
És a jószerencséről se feledkezzünk el! Ha "gyszerűbb" módszerinkkel próbálkozunk akkor is több az esélyünk, mintha íróasztal mellett sopánkodnánk, hogy mivel lehetne jobban kutatni, ha lenne rá módunk :)
@Hajrá777: A vízállás változó. Dunánál ugye mindenképpen az. De a meder viszonyai is különbözőek. A többség zátonyok oldalában látszik, ahol elvileg lehetőség volt a beágyazódásra, ugyanakkor a víz sodrása miatt mégsem lehettek teljesen betakarva.
süti beállítások módosítása