Örvények titkai

A blog víz alatti régészeti kutatásaimról, azok szervezéséről, eseményeiről, eredményeiről szól. Időnként a terület érdekesebb, fontosabb híreiről is beszámolok. Természetesen szubjektív módon. Célom: megismertetni a víz alatti régészetet a nagyközönséggel, egyben "nemzeti tudományaink" közé emelni, hogy egyfajta Hungarikum váljék belőle. Az oldalon bemutatott saját képek, kutatási eredmények csak a szerző hozzájárulása esetén használhatóak fel. Üdvözlettel: Dr. Tóth János Attila

Utolsó kommentek

Címkék

14.sz. (1) 1526 (1) 18.sz (1) 1848 1849 (1) 2. világháború (2) 2001 (1) adria (2) ajánló (1) alap (1) alexandria (2) anjou (1) aqua et archaeologia (1) aquincum (1) arany (1) aranyosapáti (1) archaeology (2) archaeology magazine (1) argonauta (1) argonauta kutatócsoport (9) Argonauta kutatócsoport (1) argonauta program (33) ariosti (2) Árpád Múzeum (1) ásatás (3) Atlantisz (1) ausztria (1) baja (1) Balaton (1) Balaton Expedíció (1) baltic (1) balti tenger (1) banner jános (1) barcs (2) bayerisch lloyd (1) black swan (1) boat (1) bödnhajó (1) bödönhajó (10) bölcske (4) börzsöny múzeum baráti köre (1) brazilia (1) brazília (1) brazil projekt (1) bronzkor (2) búbánat vökgy (1) budapest (1) Budapest (1) buda motoros (1) bulgária (1) búvár (34) Búvár (1) búvárégészet (1) búvárinfó (1) búvárkodás (1) búvárrégész (12) búvárrégészet (4) búvárrégészeti szakosztály (2) búvárrégészeti szakosztűly (1) cikk (1) Címkék (8) cmas (1) czakó lászló (1) danube (1) danube limes (1) délafrika (1) dendrokronológia (1) dereglye (11) dicovery channel (1) discovery (2) Doggerland (1) dogout (1) dokumentáció (1) dokumentálás (1) dömös (1) dorog (3) dossiers d archéologie (1) drava (1) dráva (28) drávatamási (15) dráva múzeum (1) drava river (1) dréva (1) Duna (13) duna (23) dunabogdány (1) dunafalva (1) dunaföldvár (4) Dunakanyar (1) dunakanyar (3) dunaszekcső (1) dunasziget (1) Dunaújváros (1) duna stratégia (1) eaa 2009 (1) együttműködés (2) előadás (7) elsüllyedt (1) elsüllyedt tank (1) ercsi (2) erőd (1) expedíció (2) exploration (1) fahajó (1) fekete hattyú (1) felfedezés (9) felfedzés (1) floralia (1) folyami örökség-nap (1) fotogrammetria (1) franciaország (1) gázvezeték (1) geológia (1) georégészet (1) georg bass (1) giovanni ariosti (1) gönyű (1) Gönyű (1) gőzhajó (1) gyűjtés (1) hadirégészet (1) hadtörténet (1) hajó (56) hajók (1) hajómalom (2) hajóroncs (5) hajózás (1) hajó roncs (1) hal (2) halászat (1) havária (1) hellókarácsony (1) Henszlmann díj (1) henszlmann díj (1) hír (1) hírek (1) horgony (1) hungaria nostra foundation (1) hungary (1) icomos (1) index (1) indiana jones (1) indonézia (1) inrap (1) institute of nautical archaeology (1) interjú (2) ipoly (6) ipolyság (1) ismeretterjesztés (1) iszkába (1) ivan visin (1) kastélyosdombó (1) katasztrófa (1) keltezés (1) kiállítás (5) kiemelés (1) kikötőerőd (4) kincs (6) kincskeresés (10) kincskeresők (1) köh (3) kőhorgony (1) kolostor (2) kőmacska (1) kompetenciateszt 2010 (1) konferencia (2) könyv (2) konzerválás (1) kor (1) koraújkor (1) köszöntő (1) középkor (5) közlemény (1) kultúra (5) kulturális örökségvédelmi hivatal (1) kulturális öröskégvédelmi hivatal (1) kunsziget (4) kutatás (35) kutatóközpont (1) ládák (1) lakócsa (1) lapátorrú tok (1) leányfalu (1) lelet (1) leletmentés (2) letkés (8) lézerszkenner (1) limes (10) limes projekt (5) logboat (1) lórév (1) mag (1) magyar nemzeti múzeum (1) magyar régészeti és művészettörténeti társulat (4) magyar régész szövetség (1) malom (1) margit híd (2) máriakálnok (1) mária királyné (8) mária terézia (1) maritime affairs group (1) második világháború (5) média (1) meghívó (1) merülés (1) Messerchmitt (2) MHSz (1) mohács (1) monarchia (1) monoxyl (1) mosoni duna (4) mosonmagyaróvár (1) mozsárbomba (1) mr1 (1) MRMT (1) mr 1 (1) mta (2) művészettörténet (1) nagyítás (1) nefmi (1) nka (1) NKA (1) noé bárkája (1) norvég (1) norvegian financial mechanism (1) norvég alap (14) norvég finanszírozási mechanizmus (1) norvég otka (1) octopus (3) odyssey (4) odyssey marine exploration (1) oltárkő (1) önkéntesség (1) örökségvédelem (2) orvég alap (1) osztrák (1) osztrák magyar monarchia (1) osztrák örökösödési háború (1) otka (20) otka nnf (22) pályázat (1) párizs (2) pest megye (1) pipeline (1) pócsmegyer (1) ponton (1) porcellán (1) potony (2) Ráckeve (10) ráckeve (18) rádió (1) régészet (32) régészeti búvár tanfolyam (1) régészeti társulat (1) régészet napja (1) rejtély (3) rendezvény (1) repülő (2) római (3) római kor (5) római kövek (2) roman period (1) roncs (32) roncskurtatás (1) roncskutatás (4) roncsok (1) rongálás (1) rtl (2) science (1) ship (1) solt (10) splendido (1) süllyseztés (1) Szalki-sziget (1) szatya (1) szeged (5) szentborbás (1) szentendre (4) szentendrei duna (1) szent istván csatahajó (1) Szent Pantaleon (1) szenzáció (5) szerbia (4) szigetújfalu (2) szigetvár (1) szob (5) szökőár kft. (1) szonár (29) Szonár (3) szövegértés (1) szponzor (1) tahitótfalu (2) tank (2) társadalmi munka (1) tenger (1) terepbejárás (1) tisza (6) titanic (1) tolna megye (1) török kor (17) török kori dereglye (1) török kori hajó (1) történel (1) történelem (4) trója (1) tudomány (19) tündérsziget ökopark (1) tündérvár (1) tv (1) t 34 (1) újkor (1) underwater (1) underwater archaeology (3) underwater cultural heritage (1) unesco (10) UNESCO (1) unesco 2001 (3) unesco konvenció (1) unesco underwater heritage (1) uszály (1) úszódaru (1) vág (1) viza (3) vízimalom (1) víz alatti kulturális örökség (4) víz alatti múzeum (1) víz alatti örökség (4) víz alatti régészet (3) víz alatti régészeti központ (1) víz alatti Régészeti Központ (1) vörösiszap (1) wreck (2) wrecks (1) zenta (5) zentai csata (5) zenta projekt (1) Címkefelhő

Megfúrtuk!

2010.12.02. 21:12 :: régészbúvár

Tegnap lent jártam a Drávánál. Útközben voltak kételyeim a sikerrel kapcsolatban, főleg, amikor Mernye előtt egy lefagyott lejtőn feltorlódott nyárigumis kamionok miatt fél órát áltunk a tükörjégen. Végül átjutottunk a "jégdugón". Kaposvártól már eső kísért minket.

Geológus csapatunk célja a Drávatamásitól keletre elterülő ártér meandereinek mintázása volt. A terveinket felborította az eső. Olyan mocsaras volt a vidék, hogy a drávagárdonyi temető temető felé vezető - traktorok által felszabdalt - út mellett már nem tudtunk elevickélni. A terepjáró elsüllyedt és egy félig traktor-félig terepjáró helyi erőgép húzott ki minket. Szerencsénk volt, hogy Drávatamásiban voltak ismerősök, akik kisegítettek!

Reménytelenül elakadva az esőben.

 Szerencsére akadnak arrafelé is betonutak, illetve viszonylag szilárd burkolatú mellékutak. A mintavételi helyeket úgy terveztük át, hogy a szilárd utak és a meanderek metszéspontjainál fúrjunk.

Az első fúrást még aznap délután elvégeztük Potony mellett. A Magyar Állami Földtani Intézet (MÁFI) csapata motoros ütőfúróval érkezett. Ezzel olyan folyamatos mintákat lehet venni, amelyeknél megmarad az érintetlen rétegsor. Egy gép leüt egy üreges csövet, a csőben egy plexi cső van, ebben gyűlik a minta. Miután egy métert lement, kihúzzák, kiveszik a plexit. A vascsőbe újabb üres cső kerül. Az egészet visszateszik a kitágított lyukba, majd még egy métert ütnek rajta. Nehéz, hangos, és nem túl szapora munka. 3 métert sikerült elsőre lemenni. Ma is fúrtak a fiúk, én pedig a közös pályázatunk beadását intéztem.

Jövő héten érkeznek a nyárról már ismert brit kollégák (M. Macklin és J. Lewin), hogy megvizsgálják a mintákat. A mintavételezést a Norvég OTKA finanszírozza.

Remélem sikerül keltezni a régi medrek életét és feltöltődését, a meder sajátosságait!

A munka és gyümölcse.

Időközben megkaptam a hírt, hogy 4 helyen sikerült 3 m mélyre lefúrni. Mindenhol elérték a folyómeder eredeti szintjét. Az ötödik helyszínen a fúrószál eltört, ott csak 1 métert sikerült haladni. Ez is szép eredmény!

6 komment

Címkék: alap norvég otka argonauta program

A bejegyzés trackback címe:

https://buvarregesz.blog.hu/api/trackback/id/tr182489270

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pont a napokban néztem Google Earth-ön a Rábát, és hogy milyen szépen látszik sok helyen a régi meder, sok helyen tök messze a mostanitól. Ennek a kutatásnak/mintázásnak mi a végső célja? Hány helyről lesz mintavétel?
elveszett a kommentem vagy moderáció van?
Nem moderálok.
Most nem a Rába, hanem a Dráva volt a cél. De tulajdonképpen a hazai folyók mindegyike hasonló meanderező medrű.
Most csak 5 minta volt a cél. A fő kérdés az, hogy ott sorakoznak a lelőheyek a holtmedrek partjain. Több korszak, különböző helyeken. A régi medreknél látszik egy szekvencia (pl. egymást metsző meanderek), tehát nem egykorúak. Ugyanakkor egyértelműen nem egykorú meadnerek mentén egykorú lelőhelyek vannak! Ez magyarázatot igényel. Ott vannak az Árpád-kori vasfeldolgozási nyomok is.

A folytatásban, ha nyerünk egy szennyezéstörténeti kutatást végzünk majd. Ott minimum 25 fúrás lesz.

A program előzményeiről sok hír van lejjebb a blogon!
Köszönöm a választ!
Üdv!

Elnézést kérek az oktopuszos linkért, nem gondoltam hogy ekkora vita kerekedik belőle.

A fás képen a piros fölsős ember kezében az a piros rúd a „pricking probe” kelléke?
@szeeem: Igen, azzal nézték, hogy van e kő a felső 1 m-ben. Nem volt :)