Örvények titkai

A blog víz alatti régészeti kutatásaimról, azok szervezéséről, eseményeiről, eredményeiről szól. Időnként a terület érdekesebb, fontosabb híreiről is beszámolok. Természetesen szubjektív módon. Célom: megismertetni a víz alatti régészetet a nagyközönséggel, egyben "nemzeti tudományaink" közé emelni, hogy egyfajta Hungarikum váljék belőle. Az oldalon bemutatott saját képek, kutatási eredmények csak a szerző hozzájárulása esetén használhatóak fel. Üdvözlettel: Dr. Tóth János Attila

Utolsó kommentek

Címkék

14.sz. (1) 1526 (1) 18.sz (1) 1848 1849 (1) 2. világháború (2) 2001 (1) adria (2) ajánló (1) alap (1) alexandria (2) anjou (1) aqua et archaeologia (1) aquincum (1) arany (1) aranyosapáti (1) archaeology (2) archaeology magazine (1) argonauta (1) argonauta kutatócsoport (9) Argonauta kutatócsoport (1) argonauta program (33) ariosti (2) Árpád Múzeum (1) ásatás (3) Atlantisz (1) ausztria (1) baja (1) Balaton (1) Balaton Expedíció (1) baltic (1) balti tenger (1) banner jános (1) barcs (2) bayerisch lloyd (1) black swan (1) boat (1) bödnhajó (1) bödönhajó (10) bölcske (4) börzsöny múzeum baráti köre (1) brazilia (1) brazília (1) brazil projekt (1) bronzkor (2) búbánat vökgy (1) budapest (1) Budapest (1) buda motoros (1) bulgária (1) búvár (34) Búvár (1) búvárégészet (1) búvárinfó (1) búvárkodás (1) búvárrégész (12) búvárrégészet (4) búvárrégészeti szakosztály (2) búvárrégészeti szakosztűly (1) cikk (1) Címkék (8) cmas (1) czakó lászló (1) danube (1) danube limes (1) délafrika (1) dendrokronológia (1) dereglye (11) dicovery channel (1) discovery (2) Doggerland (1) dogout (1) dokumentáció (1) dokumentálás (1) dömös (1) dorog (3) dossiers d archéologie (1) drava (1) dráva (28) drávatamási (15) dráva múzeum (1) drava river (1) dréva (1) Duna (13) duna (23) dunabogdány (1) dunafalva (1) dunaföldvár (4) Dunakanyar (1) dunakanyar (3) dunaszekcső (1) dunasziget (1) Dunaújváros (1) duna stratégia (1) eaa 2009 (1) együttműködés (2) előadás (7) elsüllyedt (1) elsüllyedt tank (1) ercsi (2) erőd (1) expedíció (2) exploration (1) fahajó (1) fekete hattyú (1) felfedezés (9) felfedzés (1) floralia (1) folyami örökség-nap (1) fotogrammetria (1) franciaország (1) gázvezeték (1) geológia (1) georégészet (1) georg bass (1) giovanni ariosti (1) gönyű (1) Gönyű (1) gőzhajó (1) gyűjtés (1) hadirégészet (1) hadtörténet (1) hajó (56) hajók (1) hajómalom (2) hajóroncs (5) hajózás (1) hajó roncs (1) hal (2) halászat (1) havária (1) hellókarácsony (1) Henszlmann díj (1) henszlmann díj (1) hír (1) hírek (1) horgony (1) hungaria nostra foundation (1) hungary (1) icomos (1) index (1) indiana jones (1) indonézia (1) inrap (1) institute of nautical archaeology (1) interjú (2) ipoly (6) ipolyság (1) ismeretterjesztés (1) iszkába (1) ivan visin (1) kastélyosdombó (1) katasztrófa (1) keltezés (1) kiállítás (5) kiemelés (1) kikötőerőd (4) kincs (6) kincskeresés (10) kincskeresők (1) köh (3) kőhorgony (1) kolostor (2) kőmacska (1) kompetenciateszt 2010 (1) konferencia (2) könyv (2) konzerválás (1) kor (1) koraújkor (1) köszöntő (1) középkor (5) közlemény (1) kultúra (5) kulturális örökségvédelmi hivatal (1) kulturális öröskégvédelmi hivatal (1) kunsziget (4) kutatás (35) kutatóközpont (1) ládák (1) lakócsa (1) lapátorrú tok (1) leányfalu (1) lelet (1) leletmentés (2) letkés (8) lézerszkenner (1) limes (10) limes projekt (5) logboat (1) lórév (1) mag (1) magyar nemzeti múzeum (1) magyar régészeti és művészettörténeti társulat (4) magyar régész szövetség (1) malom (1) margit híd (2) máriakálnok (1) mária királyné (8) mária terézia (1) maritime affairs group (1) második világháború (5) média (1) meghívó (1) merülés (1) Messerchmitt (2) MHSz (1) mohács (1) monarchia (1) monoxyl (1) mosoni duna (4) mosonmagyaróvár (1) mozsárbomba (1) mr1 (1) MRMT (1) mr 1 (1) mta (2) művészettörténet (1) nagyítás (1) nefmi (1) nka (1) NKA (1) noé bárkája (1) norvég (1) norvegian financial mechanism (1) norvég alap (14) norvég finanszírozási mechanizmus (1) norvég otka (1) octopus (3) odyssey (4) odyssey marine exploration (1) oltárkő (1) önkéntesség (1) örökségvédelem (2) orvég alap (1) osztrák (1) osztrák magyar monarchia (1) osztrák örökösödési háború (1) otka (20) otka nnf (22) pályázat (1) párizs (2) pest megye (1) pipeline (1) pócsmegyer (1) ponton (1) porcellán (1) potony (2) Ráckeve (10) ráckeve (18) rádió (1) régészet (32) régészeti búvár tanfolyam (1) régészeti társulat (1) régészet napja (1) rejtély (3) rendezvény (1) repülő (2) római (3) római kor (5) római kövek (2) roman period (1) roncs (32) roncskurtatás (1) roncskutatás (4) roncsok (1) rongálás (1) rtl (2) science (1) ship (1) solt (10) splendido (1) süllyseztés (1) Szalki-sziget (1) szatya (1) szeged (5) szentborbás (1) szentendre (4) szentendrei duna (1) szent istván csatahajó (1) Szent Pantaleon (1) szenzáció (5) szerbia (4) szigetújfalu (2) szigetvár (1) szob (5) szökőár kft. (1) szonár (29) Szonár (3) szövegértés (1) szponzor (1) tahitótfalu (2) tank (2) társadalmi munka (1) tenger (1) terepbejárás (1) tisza (6) titanic (1) tolna megye (1) török kor (17) török kori dereglye (1) török kori hajó (1) történel (1) történelem (4) trója (1) tudomány (19) tündérsziget ökopark (1) tündérvár (1) tv (1) t 34 (1) újkor (1) underwater (1) underwater archaeology (3) underwater cultural heritage (1) unesco (10) UNESCO (1) unesco 2001 (3) unesco konvenció (1) unesco underwater heritage (1) uszály (1) úszódaru (1) vág (1) viza (3) vízimalom (1) víz alatti kulturális örökség (4) víz alatti múzeum (1) víz alatti örökség (4) víz alatti régészet (3) víz alatti régészeti központ (1) víz alatti Régészeti Központ (1) vörösiszap (1) wreck (2) wrecks (1) zenta (5) zentai csata (5) zenta projekt (1) Címkefelhő

A Margit-híd és az uszályok esete

2011.04.27. 15:23 :: régészbúvár

http://www.youtube.com/watch?v=dWhIWNUcDBw

Tegnap és ma kiemelték a Margit-hídnál talált uszályokat. A hír szerepelt a Tv-ben, interneten stb. Amiért érdemes egy kicsit boncolgatni a kérdést, az a "hogyan"-hoz kapcsolódik.

A hajók állítólag 2. világháborús roncsok. El voltak temetődve, a kotrás során kerültek elő. A felújítást végző kivitelező emeltette ki őket - ahogy ezt sokan láttuk a saját szemünkkel, vagy a képernyőn keresztül.

Az én alternatív történetem kicsit más, mint amit a szóvivő nyilatkozott. Nézzük lépésenként!

1. A hajók a 2. VH-ból származnak, tehát van némi történeti forrásértékük. Mérlegelés kérdése, hogy víz alatti kulturális örökségünk megőrzendő részét képezik e, vagy sem (valószínűleg inkább nem). Ahhoz azonban, hogy erről dönteni lehessen, szakértő szemnek meg kellett volna vizsgálnia őket eredeti állapotukban. Ez nem történt meg. Sőt, a jelenlétemben tiltották meg, hogy a roncskutató közelebbről is szemügyre vehesse a maradványokat!

2. Mivel el voltak temetődve, és már 66 éve a jelen helyükön voltak, a kiemelést nehéz azzal magyarázni, hogy hajózási akadályt képeztek. Akár maradhattak is volna. A kérdés eldöntéséhez hatásvizsgálatra lenne szükség - amiről nincs tudomásom.

3. A hajókat kiemelték. A kiemelés következtében törtek, deformálódtak, mára egy rakás ócskavas mind. A hírek szerint a konzorcium hozzáállása a roncsok jövőjével kapcsolatban az, hogy "majd az illetékes hatóság eldönti". Mivel hivatalban dolgozom, tudom, hogy ez sántít. A hatóságoktól előre kell engedélyeket kérni, tehát előre döntenek. Van egy olyan érzésem, hogy fogalmuk sincs ki a "hatóság" és mit is kellene tenni egy régi hajóval.

4. Utólag nyilatkozott a Közlekedési Múzeum igazgatója is, jelezve, hogy majd megvizsgálják a maradványokat, és megmentik, amit lehet és érdemes. Ez a részükről szimpatikus hozzáállás, hiszen mentik a menthetőt. Csakhogy a normális ügyintézés az lett volna, hogy előbb megvizsgálja a szakértő, készül egy dokumentáció, ez alapján születik egy döntés, majd lesz valami a hajókkal.

A konkrét esetben a dolog vége valószínűleg az lett volna, hogy a dokumentálást követően ugyanúgy kiemelik, mint most, pár dolog bekerül a múzeumban. A rideg valóság és az ideális eset között tehát "csupán" a szakmai dokumentáció a különbség. Tekintettel arra, hogy hetek óta búvárok tisztították a maradványokat, nem jelentett volna komoly többletköltséget egy fotó és videó dokumentáció elkészítése, pár mérés, rajz. Ez egy buta történet, és csak az látszik belőle, hogy a hídépítőknek lövésük sincs a víz alatti kulturális örökség fogalmáról, illetve a társadalmi felelősségvállalásról. Ha nem akarják a szuperdarut reklámozni (ami tényleg lenyűgöző gép), és ezzel hírt csapni a kiemelésnek, nem is tudtam volna róla - mint ahogy mások sem.

Tanulság: jogszabályban kell rendezni a nem régészeti korú víz alatti örökség kérdését. Csak így védhető meg, amit meg kell védeni, és csak akkor lesz dokumentálva az, ami indokolt esetben elmozdítható. Mint a példa is mutatja, az építőipar belátására, felelősségvállalására, önkorlátozására nem lehet alapozni. Náluk csak a pénz beszél.

6 komment

Címkék: budapest hajó margit híd roncs uszály kiemelés úszódaru

A bejegyzés trackback címe:

https://buvarregesz.blog.hu/api/trackback/id/tr872859464

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Egy söröm van rá, h a fenti sztorit nem írja meg az Index. :(
@Hullafotós: Pénteken megyek MTV-be, őket érdekli :). Rákaptak a víz alatti régészet ízére (ismét). A kiemelésnél eleve azért kerestek meg, mert a roncsok története jobban izgatta őket, mint egy bazi nagy daru.
"szakértő szemnek meg kellett volna vizsgálnia őket eredeti állapotukban. Ez nem történt meg. Sőt, a jelenlétemben tiltották meg"

Na de egy pillanat! Mivel indokolták, mire hivatkoztak? Vagy csak úgy, mert csak, mert ő az illetékes hivatal, egyszerűen úri szeszélyből tiltotta meg? Szóval van-e itt valami konkrét ok?
Nekem máris konteo jut eszembe.. Mi van ha, valamit titkolnak? Pl történelem hamisítás van és valami eme uszályok megvizsgálásából botrányosan lelepleződött volna? Vagy mondjuk, valami el volt rejtve az uszályok egyikén... stb stb A fantázia beindul... Hiszen nem logikus, nem életszerű, és abszurd, hogy teljesen irreleváns, semmi vizet nem zavaró (szó szerint is) ÜRES uszályroncsokat tilos legyen hivatalos szakértőnek megvizsgálni, mielőtt kiemelik, ami egyben a lerombolásukat is jelenti... Nem jól gondolom?
@ajjajjj: Az adott esetben kockázatos lett volna botrányt kirobbantani. Mivel fél órával korábban értesültem a kiemelésről, nem tudtam utánanézni. Lehet, hogy valakitől kaptak engedélyt, és így "önszivatás" lett volna. A hatályos jogszabályok gyakorlatilag nem foglalkoznak a nem régészeti korú vz alatti örökséggel. Egyszerűen nincs jogalapom lépni. Az igazság és a felelősség nem egyenlő a joggal.
A búvárcsapatot megkérdeztem, korábban találkoztam velük: nincs rejtély, kincs stb. Ezt el is hiszem nekik. A kitiltás mögött az állhat, hogy nem akartak váratlan "komplikációt". Szerintem a roncskutató azóta már látta a hajókat - szépen csendben megoldották.
99%-ra tippelem, hogy nem semmisült meg páratlan történelmi emlék. Ami aggaszt, hogy abban az esetben is így jártak volna el, ha ez nem így lenne...
2 világháborús dolog, az hogyhogy nem régészeti korú..?
@ajjajjj: A régészeti korszakhatár 1711, ami ez utáni az már nem régészet. Attól még lehet kulturális örökség, illetve van is értelme régészeti módszerekkel kutatni. Csakhogy azok a viszonylag szigorú szabályok, amelyek a lelőhelyekre vonatkoznak, nem érvényesek.
Az ilyen emlékek lehetnek kulturális javak, lehet őket műtárgyként, vagy műemlékként védeni. Csakhogy azok a védelmek nehezen értelmezhetőek egy sérült 2. VH-s emlékre, főleg akkor, ha csak most fedezték fel, nincs dokumentációja stb....
Ez az egyik probléma, ami miatt a fenti bejegyzés született.