Gyakran indul kutatásunk lakossági bejelentés alapján, néha egy-egy helyi legendához kapcsolódva. A Ráckevei-Duna déli szakaszának felderítését már tervbe vettük, így a Dömsödről érkezett információ ellenőrzése kézenfekvő volt.
Dömsödről, a helytörténet és régészeti örökségvédelem kutató Szabó Andrea azzal keresett meg, hogy egy kilencvenes éveiben járó bácsitól, Kovács Imrétől hallott egy történetet egy a Dabi-szigetnél elsüllyedt török hajóról. Kérésemre interjút is készített, amelyről a felvételt megküldte. Az elbeszélés szerint a hajóról Kovács Imre még gyermekkorában hallott édesapjától, amikor a Dabi-sziget alatti Telek határrészre kanyarodtak szekerükkel. A hajó elsüllyedését Buda 1526-os kifosztásával hozta összefüggésbe, a halott törököket társaik a sziget végénél temették el. Pesty Frigyesnél valóban szerepel egy "Töröktemető" nevű hely a sziget végében. A Duna mentén több történetet is hallottunk török kincses-hajókról (inkább a visszafoglaláshoz, 1686-hoz kapcsolódóan), a sírok és a hajók összekapcsolása lehet "népi magyarázat". Ami viszont vizsgálható, az a helyre vonatkozó adat, tehát, hogy 1940-es években egy hajóroncsot feltételeztek a Dabi-sziget térségében.
A másik információ, amit kaptam arról szólt, hogy a bal parti gazdák alacsony vízálláskor szekérrel egy gázlón átjártak Királyrétre (Makád területe), ahol szénát gyűjtöttek. A Csepel-sziget alsó részén, a part mentén sűrűsödő, gyakran több korszakos, távoli területekhez is kapcsolódó leleteket tartalmazó lelőhelyeink kapcsán mi is feltételeztük, hogy a térségben legalább egy jelentős átkelő-kikötő lehetett.
Mind a hajóroncs, mind egy gázló (a kettő akár össze is függhet) olyan jelenség, amelyet oldalpásztázó szonárunkkal érdemes kutatni. Szeptember 11-én, csütörtökön így neki is vágtunk a Dömsödi Utánpótlás SE Kajak Szakosztály vízitelepe által kölcsönadott motorcsónakkal. A bal part mentén haladtunk, 30 méter távolságot tartva a parttól, mivel a Duna-ág duzzasztása miatt közvetlenül a modern part előtti részen nem várható régészeti jelenség. Jobbra és balra 20-20 métert pásztáztunk. Végighaladtunk a Dabi-sziget mentén, elhaladtunk a Telek előtti partszakaszon, egészen a dömsödi határrész déli részén található nagy kanyarig, mintegy 4 km hosszan. A meder általában lapos, eseménytelen, 4 méter körüli mélységű volt. Néhány helyen horgászok által telepített akadókat találtunk (autógumik, ágas-bogas fák kupacai, ladikok, időnként csoportosan).
Ettől eltekintve olyan roncs, amelyet egy török-kori, nagyobb méretű hajóra utalna (minden bizonnyal egy 15-20 méteres, lapos aljú dereglyét kell elképzelnünk), nem került látómezőbe. Ez nem jelenti a történet cáfolatát, hiszen összesen mintegy 60-70 méter széles sávot vizsgáltunk, és lehet, hogy a roncs éppen ezen kívül esik (akár a folyó közepén, vagy a jobb partnál). A felderítést tehát folytatnunk kell, csupán arról van szó, hogy ebben a kérdésben a gyors és könnyű siker elmaradt.
A másik információ, amely a gázlóra vonatkozik igazolást nyert, ugyanis a déli határrészen találtunk egy olyan területet, amelyen a 3,9-4,5 méteres átlagos vízmélység helyett 2,9-3,3 métert találtunk, és ez a terület követhető volt a középvonal felé. Sajnos a kutatóidőnk (és az akkumulátorban tárolt energia) elfogyott, de a begyűjtött adatok így is meggyőzően bizonyítják, hogy van értelme a gázlóval foglalkozni. Fontos kiemelnünk, hogy ma a Duna-ág duzzasztott, nagyjából állandó vízmélységgel, a szabályozás előtti állapothoz képest itt, a déli térségben méteresnél nagyobb a duzzasztás, ráadásul alacsony vízálláskor még az átlagos vízszintnél is kisebb volt a mélység, tehát a ma 2,9 méteres meder egykor zátonyként kiállhatott kis víznél, illetve elképzelhető, hogy lovaskocsival át tudtak kelni egy ilyen területen. A most talált zátony éppen a régészeti lelőhelyeink szomszédságában található. A zátony folyásirány feletti felső élén valóságos anomália cunamira bukkantunk. Több ladik mellett más tárgyak is láthatóak. Lehetséges, hogy itt a zátony a sodródó régi roncsokat összegyűjthette. Nagy reménnyel vágunk bele a folytatásba!
Utolsó kommentek